COMORI DE SUFLET ROMÂNESC. FAZA ZONALĂ DORNA
(Constanţa Cristescu, muzicolog – 12 martie 2013)
În după-amiaza zilei de 3 martie 2013, Casa de Cultură din Poiana Ștampei a găzduit prima competiție zonală din cadrul concursului județean de interpretare a folclorului bucovinean COMORI DE SUFLET ROMÂNESC, aflat în anul acesta la a XI-a ediție.

Concursul se desfășoară sub egida Consiliului Județean Suceava, fiind organizat an de an de Centrul Cultural Bucovina prin Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale.

Destinat stimulării performerilor de folclor din mediul rural în promovarea folclorului localităților din care provin și pe care le reprezintă, dar și revigorării tradiției folclorice din județ, Comori de suflet românesc este un concurs de promovare a unor tezaure spirituale bucovinene, deoarece folclorul face parte dim marile tezaure ale spiritualității fiecărui popor și grup etnic, prin care își etalează și conservă identitatea culturală în lume. Nu întâmplător premiile acestui concurs de interpretare a folclorului sunt mult râvnite de iubitorii de folclor care îl performează.

În acest an, la faza zonală Dorna au participat șapte formații: Grupul vocal „MUNTENII” din Broșteni (instructori: Asmarandei Paula și Chiriluș Florica), Grupul vocal „BUJOR DE MUNTE” din Cârlibaba (instructor Arsene Viorica), Fomația de jocuri de perechi „CETINA CĂLIMANULUI” din Șaru Dornei (instructor Vasilica Dascălu), Grupul folcloric de adulți „COȘNENCUȚA” din Coșna (instructor: Cristian Doroftiesi), Grupul folcloric de copii „SPERANȚA” din Coșna (instructor Ofelia Arvinte), Ansamblul folcloric de cântece și dansuri „PLAI BUCOVINEAN” din Dorna Candrenilor (instructori Florentina și Gavril Banu) și Ansamblul folcloric de cântece și dansuri „POIENIȚA” din Poiana Stampei (instructori: Petrică Chiforescu și Dănuț Lăcătuș).

Juriul a fost format din specialiști ai Centrului Cultural Bucovina, care și-au exprimat individual, pe fișele de concurs, evaluarea fiecărei formații în parte, centralizarea rezultatelor și comunicarea câștigătorilor care vor participa la faza finală făcându-se ulterior, după epuizarea celorlalte faze zonale.

Fără a intra în detalii repertoriale și de interpretare, se poate afirma cu mâna pe inimă că spectacolul folcloric oferit publicului și juriului de către concurenți a fost unul de excepție, majoritatea formațiilor participante etalând un program de mare complexitate, diversificat genuistic și spectacular, bine întocmit și interpretat. Unele stângăcii și timiditatea unor participanți care au urcat în scenă pentru prima dată le-a diminuat valoarea prestației artistice, concursul oferindu-le șansa unei experiențe culturale și artistice utilă pentru eforturile viitoare de atingere a performanței. Alte formații au etalat excelente performanțe artistice, ce încununează o îndelungată muncă perseverentă, desfășurată sub îndrumarea unor talentați și ingenioși instructori. În final, toți participanții au fost răsplătiți cu diploma de participare și cărți editate sub egida instituției organizatoare a concursului, însă satisfacția cea mai mare a fost spectacolul folcloric în sine și dialogul artistic pe care acesta l-a oferit tuturor.

imagine din concurs imagine din concurs imagine din concurs imagine din concurs

[Foto col.CCPCT: Carmen Veronica Steiciuc]