ETNOMUZICOLOGA ILONA SZENIK – RĂMAS BUN
(Constanța Cristescu, muzicolog – 12 aprilie 2019)

Doamna prof. univ. dr. Ilona Szenik, etnomuzicologă savantă din generația de aur a etnomuzicologiei românești, ne-a părăsit la vârsta de 91 de ani și câteva luni.

Am participat la omagierea ei la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (AMGD) ieri, 11 aprilie 2019, unde personalități ale învățământului universitar și ale cercetării academice clujene – prof.univ.dr. Ioan Bocșa, prof.univ.dr. Elena Chircev – decan al Facultății teoretice a AMGD, prof.univ.dr. Ștefan Angi și prof.univ.dr. Ion Cuceu – Institutul „Arhiva de Folclor a Academiei Române” Cluj – i-au elogiat public contribuția de excepție adusă la cercetarea etnomuzicologică academică și la școala etnomuzicologică clujană. Grupul vocal „Icoane" al AMGD a bocit-o antifonic, dăruindu-i lacrimile bocetului românesc, îndelung și în profunzime studiat de distinsa etnomuzicologă.

Având drept model personalitatea lui Béla Bartók, D-na Ilona Szenik – care își semna lucrările și cu numele Ileana Szenik – și-a dedicat viața etnomuzicologiei, slujind cu pasiune și totală dăruire, și cu o nețărmurită dragoste folclorul, arta celor mulți, pe care a colecționat-o cu răbdare și înțelepciune, a conservat-o prin mijloacele etnomuzicologiei – imprimare, transcriere, carte, disc – și a studiat-o cu știința unui veritabil savant. În acest sens, Ileana Szenik este creatoare de școală tipologică în etnomuzicologia românească, elaborând o metodă de sistematizare tipologică melodică a repertoriului folcloric vocal cu formă strofică de mare generalitate, modelând-o pentru a putea fi aplicată și la genuri improvizatorice cu formă liberă.

A clădit știință și școală etnomuzicologică ardeleană și românească de performanță mondială cu persevernță și cu o modestie nemărginită.

Mi-a fost profesoară, conducătoare de doctorat și sfetnic profesional o viață. Îi rămân veșnic recunoscătoare.

Rămas bun, DOAMNĂ PROFESOARĂ!