Festivalul internațional de folclor
ÎNTÂLNIRI BUCOVINENE 2011

(Constanţa Cristescu, muzicolog – 2 august 2011)
Zbigniew Kovalski
Zbigniew Kovalski
Ajuns la a XXII-a ediție, Festivalul internațional de folclor Întâlniri bucovinene s-a desfășurat în anul acesta în perioada 28-31 iulie la Câmpulung Moldovenesc, continuând șirul manifestărilor proiectate în cadrul unui amplu program de dialog cultural interetnic transfrontalier desfășurat cu finanțare europeană în mai multe țări europene reprezentate în multietnicitatea istorică a Bucovinei. Festivalul, inițiat în anul 1990 în Polonia, a fost prezidat de inițiatorul său Zbigniew Kovalski, actualmente director general al prestigioase manifestări.

Scopul manifestării este de a le oferi bucovinenilor răspândiți în întreaga lume ocazia de a se reuni pentru dialog cultural, etalându-și tradițiile folclorice pe care le păstrează cu sfințenie. Festivalul internațional are o desfășurare itinerantă în Polonia, Ungaria, Ucraina, Slovacia și România.

În România, Câmpulungul sucevean este localitatea care găzduiește an de an ampla manifestare folclorică. O mare de iubitori ai folclorului a umplut centrul orașului timp de patru zile, înfruntând până noaptea târziu chiar și ploaia torențială din ziua a doua a festivalului, înarmați cu umbrele, entuziasm, curiozitate și multă răbdare, pentru a urmări toate formațiile care și-au etalat, cu eleganță și talent, segmente din obiceiuri, jocuri și repertorii diversificate genuistic, atât vocale, cât și instrumentale. Au fost 40 la număr, formațiilor folclorice adăugându-li-se interpreții soliști – și aceștia în număr impresionant.

Organizatorii festivalului din acest an au fost Consiliul Județean Suceava, Centrul Cultural Bucovina, Primăria Câmpulung Moldovenesc și Consiliul Local Cernăuți, manifestarea fiind onorată de prezența reprezentanților oficiali ai părții române și din țările participante: Polonia, Ucraina, Ungaria, Slovacia.

Fiecare zi a festivalului a avut un program bogat și variat tematic și genuistic, permițând tuturor interpreților să se împlinească.

Din străinătate au participat următoarele formații: grupul Mikul'Anca din Slovacia, grupurile Rosa, Judelki și Echo Bukowini din Polonia, grupurile Vasylykha, Rodyna, Ceremshyna, Perla și Alunelul din Ucraina, iar din Ungaria grupurile Volgyseg Neptancegyesulet și Cikoi Szekely-Nemet hagyomanyorzo Egyesulet.

Din România au participat alături de numeroasele formații artistice din sate și orașe sucevene, două ansambluri strălucite: Ansamblul Romanați din Caracal și Ansamblul Aromân Dor din Sarighiol de Deal județul Tulcea. Cele 40 de formații artistice au încântat publicul pe parcursul celor patru zile de festival, dezvăluindu-și cu farmec tainele tradițiilor.
Ansamblul Romanați
Ansamblul Romanați
Joc de fete (aromâni)
Joc de fete (aromâni)
Jocul steagului (aromâni)
Jocul steagului (aromâni)

Festivalul s-a deschis printr-o spectaculoasă paradă a portului popular, într-o atmosferă de entuziasm și vervă artistică; aceasta pentru că pe drum, la locuri de popas, fiecare grup oferea publicului câte o mică reprezentație. Ingenios și convingător mod de reclamă și invitație!

Buciumași (Câmpulung)
Buciumași (Câmpulung)
În prima zi, după parada formațiilor și a portului popular, pe scenă deschisă, în aerul proaspăt de munte, a avut loc Spectacolul de gală susținut de toate formațiile străine și câteva formații din diverse sate sucevene. Participanții la realizarea primei zile a festivalului au fost: Buciumașii din Câmpulung, Fanfara din Cândești, Ansamblul Floare de Colț din Câmpulung, Fanfara din Stamate, ansamblul folcloric Plai de dor din Moldovița, Doina Muncelului și Flori de Bucovina din Sadova, Plaiurile Pojorâtei din Pojorâta, Cetina din Vama, Gura Izvorului-Vatra Moldoviței și grupul vocal Piatra Șoimului Câmpulung Moldovenesc.

A doua zi a festivalului a fost rezervată unei seri bucovinene, realizată de formații reprezentative ale zonelor etnografice din Județul Suceava. Invitatul special al spectacolului a fost grupul de români Perla din Ucraina, care a deschis manifestarea. Au urmat grupurile folclorice Străjăncuța din Straja și Floare de Mălin din Mălini, ansamblurile folclorice Cetina Călimaniului din Șaru Dornei, Trandafirul din Calafindești, Arcanul din Fundu Moldovei, formațiile de jocuri populare Solonețul Nou din Todirești, Arcanul din Pârteștii de Jos, Trilișești din Iaslovăț și Stejarii din Sfântul Ilie, deasemenea grupul vocal Piatra Șoimului din Câmpulung. Fiecărei formații folclorice i s-a atașat și câte un interpret îndrăgit de publicul bucovinean: Adriana Bucevschi, Pamfil Roată, Gheorghița Rotaru, Sorin Filip, Luminița Croitoru, Alexandru Brădățan, Lenuța Rusu, Călin Brăteanu și Nicoleta Hafiuc. Un program foarte variat, plin de surprize frumoase legate de calitatea formațiilor și autenticitatea repertoriului interpretat.

Ziua a treia s-a numit Seara etniilor, deoarece spectacolul folcloric a fost realizat de grupurile etnice participante din străinătate și cele din Bucovina istorică: polonezii din Poiana Micului și ucrainenii din Bălcăuți. Seara etniilor a fost un regal folcloric, ce a determinat publicul să înfrunte ploaia și frigul până noaptea târziu, când s-a închis cortina spectacolului. Ansamblul Romanați din Caracal și Ansamblul Aromân Dor din Sarighiol de Deal (Tulcea) au încheiat spectacolul în mod strălucit, dovedindu-și valoarea excepțională.
Joc de copii (Bonihad, UNGARIA)
Joc de copii
(Bonihad Ungaria)
Grup vocal (UCRAINA)
Grup vocal
(Ucraina)
Mikulțanka (SLOVACIA)
Mikulțanka
(Slovacia)
Jodelki (POLONIA)
Jodelki
(Polonia)
Polonezi (Poiana Micului, SV)
Polonezi (Poiana
Micului, SV)

Ultima zi a găzduit spectacolul de gală interetnic, în care ponderea au avut-o formațiile de copii. În prima parte a spectacolului au alternat formațiile participante din străinătate cu formații românești din sate sucevene – Ciocănești, Vicovu de Sus, Calafindești, Hârtop, Cajvana, Mănăstirea Humorului, Fundu Moldovei -, iar în partea a doua s-au etalat școlile populare de artă și cluburile copiilor din localități ale județului. Le enumăr: Maria Tănasă cu elevii ei din Fălticeni, Mitică Pomohaci și ansamblul de copii din Rădăuți, Maria Macovei și elevii ei din Gura Humorului, Vasile Moroșanu cu Ansamblul Clubului Copiilor din Vatra Dornei, Ansamblul Flori de Sânziene și copiii din zona Sucevei și în final, Ansamblul Rarăul din Câmpulung Moldovenesc.
Joc în noapte

Joc în noapte
Joc români din Ucraina (Cernăuți)
Jocul românilor din
Ucraina (Cernăuți)
Joc Cureaua (Cajvana, SV)
Joc Cureaua
(Cajvana, SV)

Invitați de onoare ai Primăriei Câmpulung Moldovenesc au fost cântăreții Ion Ursachi din Hârlău și Robert Târnoveanu din Sibiu.

O nouă prestație a ansamblului Romanați din Caracal a readus în scenă, în cadrul unui program împrospătat, creații folclorice incluse în patrimoniul universal UNESCO: Călușul și doina. Din nefericire, doina bucovineană este, actualmente, o raritate în repertoriul abordat de interpreți. Am ascultat o doiniță frumos interpretată de micuța Laura Ierhan din Câmpulung și o picătură de doină pastorală interpretată instrumental.

Un program de mare spectaculozitate a electrizat publicul seară de seară până după miezul nopții. Festivalul s-a închis în cântecele interpreților bucovineni Sorin Filip și Violeta Hafiuc.

Frumusețea și diversitatea etnică, ritualică și genuistică a folclorului prezentat, frumusețea strălucitoare și eleganța portului, a tradițiilor etalate segmentat de participanți sunt o garanție a reușitei excepționale a manifestării în ansamblu. În încheiere, adresez felicitări organizatorilor și tuturor participanților pentru Întâlnirile bucovinene din acest an!

* Foto: Victor Rusu – Centrul Cultural Bucovina