ILINCA DUMITRESCU ÎN BUCOVINA
(Constanţa Cristescu, muzicolog – 20 iunie 2011)
Ilinca Dumitrescu După trei decenii, Ilinca Dumitrescu a revenit la Suceava pentru a susține două recitaluri extraordinare de pian: primul în Sala Auditorium a Universității Ștefan cel Mare din Suceava în 3 iunie, iar al doilea la Stupca, la Muzeul Memorial Ciprian Porumbescu, în 4 iunie, după Sesiunea de comunicări științifice dedicate personalității compozitorului bucovinean Ciprian Porumbescu. Cele două recitaluri au inaugurat în mod strălucit șirul manifestărilor primei ediții a Festivalului European al Artelor, al cărui patron este Ciprian Porumbescu. Ele au fost evenimente ieșite din comun, pentru că distinsa pianistă, în colaborare cu fagotistul Vasile Macovei, a oferit publicului adevărate regaluri muzicale, înnobilând pianele modeste pe care le-a avut la dispoziție. Harul și arta pianistei și a colaboratorului ei a captivat auditoriul în asemenea măsură, încât mult timp ecoul recitalurilor a dăinuit în mintea și în inima ascultătorilor.

Seara de 3 iunie a constituit pentru pianistă și public un prilej de integrare a creației compozitorului Ciprian Porumbescu atât în lumea muzicii romantice europene a secolului al XIX-lea, cât și pe traiectoria componisticii românești proiectată până în secolul al XX-lea. Așa se face că prima parte a programul recitalului susținut în sala Auditorium a Universității Ștefan cel Mare din Suceava în seara de 3 iunie 2011 a cuprins: Robert Schumann – Arabesca, op.18, Frederich Chopin – Mazurka în fa diez minor, op.6 și Mazurka in la minor, op.67, nr.4, pentru ca apoi programul să fie dedicat integral muzicii românești.

Un șirag de miniaturi ale compozitorului Ciprian Porumbescu, necunoscute publicului, au dezvăluit un compozitor de mare talent și sensibilitate, ce a valorificat în mod ingenios, cu mijoacele componistice ale vremii sale, segmente reprezentative din folclorul românesc și din folclorul bucovinean, conferindu-le demnitatea de surse naționale de inspirație pentru creația cultă. Am ascultat O dimineață pe Tâmpa – Tempo de hora; Hora Brașovului; Hora Prahovei; Pe câmpiile Stupcei (Polka – Mazurka); Romanța nr. 1Nu mă uita; Nocturna nr. 1Tempi passati și Nocturna nr. 2Souvenir de Nervi.

În interpretarea Ilincăi Dumitrescu, horele transmiteau, împreună cu sugestia stilizată a sursei de inspirație pe care compozitorul o contura integral, inclusiv prin soluțiile de acompaniament de taraf tradițional transpus pianistic, demnitatea muzicianului patriot și delicatețea sa confesivă. Talentul pictural al lui Ciprian Porumbescu răzbate dezinvolt din piesele programatice, adevărate bijuterii muzicale ce pot constitui modele demne de urmat de către compozitorii contemporani ce se dedică compoziției de muzici ambientale cu destinații diverse.

pianista Ilinca Dumitrescu și fagotistul Vasile Macovei
Ilinca Dumitrescu (pian)
și Vasile Macovei (fagot)
În programul dedicat creației lui Ciprian Porumbescu au fost incluse și două transcripții pentru fagot și pian realizate de fagotistul Vasile Macovei după compoziții destinate violoncelului: Idila, nr.1, op.18 – O seară la stână și Dorul. Ilinca Dumitrescu și Vasile Macovei au clădit, în duet, momente artistice care au lăsat publicul fără respirație. Cântecul lor a învăluit sala într-o stare de visare, întreținută de frumusețea și cantabilitatea extraordinară a muzicii, ce a durat și s-a extins dincolo de timpul real al audiției, într-un ecou sufletesc indescriptibil.

Un salt istoric din muzica romantică a secolului al XIX-lea școala națională românească a secolului al XX-lea a readus publicul din visare în ambianța sonoră proaspătă și viguroasă a prelucrărilor folclorice modale a doi mari compozitori: Paul Constantinescu și Ion Dumitrescu. Am ascultat 5 cântece aromânești de Ion Dumitrescu în transcripție pentru fagot și pian de Vasile Macovei, cu Ilinca Dumitrescu la pian și Vasile Macovei la fagot, iar în final, în interpretarea strălucitoare plină de vervă și temperament a Ilincăi Dumitrescu, Toccata (Joc dobrogean) de Paul Constantinescu.

Ilinca Dumitrescu la pian Programul recitalului de la Stupca din 4 iunie a fost dedicat integral creației lui Ciprian Porumbescu. S-a reluat în fața unui nou public programul Ciprian Porumbescu deja menționat și i s-a adăugat acestuia o piesă de joc specific Bucovinei, „Bătrâneasca” (Horă), o horă lentă în caracter ceremonios, prelucrată pianistic într-o viziune aerată, marcată de simplitate și de mare eleganță.

Emoția muzicienilor care au venit de la București până la Suceava și la Stupca însoțiți de o echipă de filmare a TVRM pentru comemorarea muzicală a bardului bucovinean s-a transmis tuturor celor care au participat la recitaluri atât prim mărturisirea pianistei, cât și printr-o prestație muzicală de o calitate exemplară, ce îi obligă pe suceveni să facă, în viitor, efortul de a oferi interpreților și publicului un pian de concert adecvat. Trebuie să specific faptul că organizatorul recitalurilor – Centrul Cultural Bucovina – a făcut eforturi deosebite pentru asigurarea unor condiții acceptabile ca recitalurile să poată avea loc, însă soluția din acest an a fost una de provizorat ce nu trebuie să se mai repete. Aceasta pentru că în Bucovina există potențialul necesar creerii unei vieți muzicale de bună calitate, în săli de concert bine dotate.

* Foto: Victor Rusu și Carmen Veronica Steiciuc.