CONCURS DE INTERPRETARE LA INSTRUMENTE DE SUFLAT ARHAICE LA CIOCĂNEȘTI
(Constanţa Cristescu, muzicolog – 12 martie 2012)
Festivalul ouălor încondeiate de la Ciocănești (jud. Suceava), ce se desfășoară anual la Lăsata Secului – în anul acesta în zilele de 24-26 februarie –, a oferit iubitorilor de artă tradițională și un Concurs de interpretare la instrumente aerofone arhaice. Concursul a ajuns la a IV-a ediție.

Organizatorii concursului sunt: Primăria comunei Ciocănești, Căminul Cultural Ciocănești și Centrul Cultural Bucovina, prin Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Suceava.

La concurs au participat numai formații din județul Suceava: trâmbițași, buciumași și fluierași, acompaniați de tobe și cobză.

Spectacolul-concert al formațiilor participante a fost un regal, atât în privința repertoriului, cât și în privința virtuozității și a calității artistice a interpretării. Fiecare formație a avut în program o doină bucovineană și două-trei jocuri, cărora li s-au adăugat și semnale cu funcționalitate diversă.

Trâmbițași și buciumași Dată fiind calitatea excepțională a concurenților, juriul a hotărât să renunțe la premierea tradițională ce ar fi departajat formațiile ierarhic pe premiul I, II și III, optând pentru acordarea de premii prin evidențierea particularităților stilistice ale fiecărui concurent premiat. Premiile au constat în diplome și bani. S-au acordat doar două premii individuale pentru stimularea tinerilor instrumentiști. „Premiul tânărului trâmbițaș” s-a acordat lui Dumitru Ciocan din Ciocănești pentru semnalul Urcatului oilor la stână, iar „Premiul tânărului fluieraș” a revenit lui Pavel Roată din Ciocănești pentru doina Când și-o pierdut ciobanu’ oili și jocurile Bătrâneasca și Bătuta. „Premiul pentru armonizarea grupului” a fost acordat Grupului de trâmbițași din Stulpicani pentru Glasul trâmbiței și Grupului de buciumași din Capu Satului (Câmpulung) pentru Semnale păstorești. Aceste formații s-au distins prin splendidele heterofonii pe care le-a creat ansamblul instrumentiștilor în configurarea semnalelor.

Fluierașii din Mălini Grupul instrumental de la Mălini a primit „Premiul pentru complexitate tehnică”, datorită interpretării unisonice la fluiere cu acompaniament de ison gutural, dublat deseori și de ison acustic de partidă, cu acompaniament virtuoz la tobă și fâșcâit. Programul mălinenilor a fost alcătuit din repertoriu pastoral: Doină, un cărășel numit Ușa stânii și o bătrânească la stână intitulată Sus di joc șî jos di jăli. Din Grupul fluierașilor de la Mălini și-a etalat individual virtuozitatea Vasile Ungureanu – acompaniat la tobe –, care a primit „Premiul de popularitate”, datorită farmecului prestației scenice și a dialogului plin de umor și adâncă înțelepciune cu care a ghidat ortacii și publicul. Grupul de fluierași de la Stulpicani a primit „Premiul pentru cântare la unison” interpretând o doină și două jocuri – Bătuta și Leșasca, iar Grupul de fluierași “Ilie Cazacu” din Fundu Moldovei a fost laureat cu „Premiul pentru sonoritate arhaică”, datorită sonorității speciale create de unisonul fluierelor acompaniat măiestrit de cobză. Virtuozii fluierași din Capu Satului au interpretat cu mare expresivitate Doina, Joc de nuntă și Suhacu’.

Un program foarte variat, care ilustrează excelent o tradiție muzicală folclorică, a oferit un plus de culoare și frumusețe expoziției de ouă încondeiate cu care meșterii populari s-au întrecut în cadrul Concursului de încondeiat ouă ce s-a desfășurat în aceeași zi de sâmbătă, paralel cu un alt interesant concurs de gastronomie tradițională, în care punctul forte l-a constituit secțiunea Coșurilor pascale pregătite de gospodinele din satul Botoș ca pentru sfințirea de la Înviere.

O comună-muzeu a fost gazda unui prestigios festival care a etalat, prin concursuri paralele și succesive, arta tradițională bucovineană în marea ei complexitate și diversitate. Un asemenea concert de muzică tradițională bucovineană merită a fi susținut cândva, cu aceiași interpreți laureați, în sala de concerte a Ateneului Român sau în Piața Festivalului Internațional George Enescu.

* Foto doc. Primăria Ciocănești.
Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2012