STAGIUNE MUZICALĂ LA
UNIVERSITATEA ȘTEFAN CEL MARE DIN SUCEAVA

(Constanţa Cristescu, muzicolog – 19 martie 2012)
în sala Audithorium Deși în Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava nu există nicio facultate de muzică, universitarii suceveni și-au dorit o stagiune muzicală în care să poată asculta capodopere ale muzicii culte în interpretări redutabile și prin care să poată contribui cu un plus artistic la educația tinerilor ale căror personalități le au în modelare. În acest scop și-au clădit cu grijă și cu bun gust infrastructura necesară împlinirii visului. Și-au construit o sală multifuncțională cu potențial concertistic și spectacular, pe care au denumit-o Audithorium Joseph Smith și au pornit demersurile pentru a coopta colaboratori în vederea organizării periodice de recitaluri muzicale cu interpreți de elită.

Așa se face că în anul 2007 universitarii suceveni au semnat un protocol cu Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, al cărei rector era compozitorul și muzicologul Viorel Munteanu, bucovinean prin sânge și suflet, intreprinzător perseverent în promovarea culturii muzicale pe melagurile natale.

Cu ocazia decernării titlului de Doctor honoris causa al Universității Ștefan cel Mare din Suceava, Viorel Munteanu relata relația sa de suflet cu Suceava, incluzând protocolul stagiunii muzicale între marile sale realizări. „Plecând din leagănul copilăriei mele – Udești și Rusenii lui Ștefan cel Mare – spre Suceava, cu gândul de a deveni învățător și a mă întoarce la Ruseni, în orașul cetate mi-am descoperit, prin profesorii mei, adevărata înclinație spre muzică, vioara fiind primul instrument care mi-a întărit credința că ajungând să cânt minunata Baladă a lui Porumbescu voi reuși să ajung, cândva, muzician. Luând apoi drumul spre Iași pentru a-mi sluji pasiunea, deja foarte puternică în ființă – muzica –, reveneam mereu la liceu pentru a-mi revedea colegii și prietenii care erau (prin 1963-1964) și primii studenți ai Universității „Ștefan cel Mare”. Practic am fost împreună, până când s-a construit sediul academic în parcul Areni, devenind, în scurt timp, un lăcaș de cultură și instruire a studenților care inundau orașul cetate. Și, spre bucuria tuturor, Suceava a devenit, cu adevărat, oraș academic. Reuniunile științifice la care participam în cadrul Universității „Ștefan cel Mare”, întâlnirile cu profesorii care activau și la Iași, ori stagiunea consolidată în ultimii ani aici, împreună cu domnul Rector Adrian Graur, mi-au menținut în suflet sentimentul drag că revin mereu acasă și mă văd folositor celor care susțin idealuri comune.”

Personal am participat în ultimii doi ani la o serie de recitaluri organizate de prestigioasa universitate suceveană, invitată fiind de pasionatul meloman și realizator de proiect Mihai Ștefan și, de fiecare dată, am fost mereu încântată de ținuta artistică a manifestărilor muzicale și de atmosfera caldă și primitoare a sălii de concert universitare. Am rămas contrariată văzând numărul mic de auditori prezenți la mare parte dintre seratele muzicale, deși capacitatea universității ar putea furniza un numeros public la fiecare manifestare.

Mi-am pus o întrebare retorică: de ce oare sucevenii nu gustă o muzică atât de frumoasă și reconfortantă? De ce nu prețuiesc și nu onorează inițiativa USV la adevărata ei valoare? Poate programul universitar mult prea încărcat ori lipsa de propagandă avancronică? În Suceava există un liceu de artă și primii vizați pentru audiții muzicale live de ținută academică sunt elevii ce tind să se formeze ca muzicieni. Însă nu sunt doar ei, ci toți elevii liceelor sucevene care trebuie să ia contact cu arta muzicală și cu viața universitară pe care Suceava le-o dezvăluie ca perspectivă. Și sunt, cu siguranță, atâția melomani care s-ar simți minunat în ambianța elevată a unei săli de concert elegante și primitoare, ce le oferă recitaluri muzicale minunate, însă, poate se simt stingheri sau nu află la timp programele ce li se oferă...

Ilinca Dumitrescu și Vasile Macovei Aș rememora doar câteva dintre personalitățile care au onorat publicul sucevean în recitaluri extraordinare susținute la Sala Auditorium a Universității Ștefan cel Mare: Nicolae Maxim – flautist solist al Filarmonicii „George Enescu” din București, Alin Apetroaie – solist al Filarmonicii din Brașov, Ciprian Patriche – solist al Filarmonicii „Moldova” din Iași, Trio Clavio Arte din București, formația camerală Studioul de muzică veche din București formată din reputata soprană Georgeta Stoleriu, pianista Veronica Maier și Anca Iarosevici – violadagamba, apoi cunoscuta pianistă Ilinca Dumitrescu, fagotistul Vasile Macovei, Cvintetul Terra Sin Pan din Iași format din Raluca Dobre – vioară, Luminița Ciobanu – violă, Mihaela Gina Pavel – pian, Vasile Tutu – acordeon și Vlad Titieanu – contrabas.

Laura Scripcaru și Lăcrimioara Nae Mai menționez, din amintiri, prestația de excepție a mezosopranei Laura Magdalena Scripcaru și a pianistei Lăcrimioara Nae într-un recital de muzică românească, deasemenea concertul de Crăciun 2011 al formației de suflători a Filarmonicii „Moldova” din Iași, dirijați de Vittorio Cesara din Italia. Aceștia și mulți alți interpreți reputați nemenționați au oferit programe muzicale prin care au conturat diverse stiluri muzicale ancorate în epoci stiliste ale muzicii universale și românești și în culturi muzicale naționale mai mult sau mai puțin cunoscute publicului.

Nu poate fi ignorată implicația Universității Ștefan cel Mare în sprijinirea tinerelor talente debutante în cadrul manifestărilor stagiunii muzicale. Așa se face că am asistat, la începutul stagiunii muzicale a anului 2012, la un recital liric susținut de o tânără soprană suceveană, studentă la Conservatorul din Florența, sprijinită cu tact și afecțiune de pianista Lăcrimioara Nae – conferențiar la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași și de baritonul Florin Petre de la Universitatea Națională de Muzică din București.

în sala Audithorium Receptivitatea universitarilor organizatori stimulează interpreții în oferte muzicale generoase și curajoase prin abordarea unui repertoriu variat, care să contureze orizonturi muzicale cât mai diversificate pentru împlinirea gustului artistic și a dragostei pentru muzică a ascultătorilor. Pasiunea universitarilor suceveni pentru muzică și inițiativa lor de realizare a unei stagiuni muzicale invită și încurajează publicul sucevean să frecventeze programul muzical al Sălii Audithorium Joseph Smith.

* Foto doc. USV.