Recital de orgă la Ateneu cu Franz Metz
(Constanța Cristescu, muzicolog – 10 februarie 2009)
Organistul bănățean Franz Metz, stabilit la München unde activează ca muzicolog și organist, va susține marți, 17 februarie, la orele 19, un prim recital de orgă la Ateneul Român, inaugurând instrumentul după finalizarea renovării din ultimii doi ani. Programul este alcătuit din lucrări de J. S. Bach, Cesar Franck, George Enescu, Alfred Mendelsohn, Gheorghe Firca, Richard W. Oschanitzky și Louis Vierne.

Organistul și muzicologul Franz Metz a avut bunăvoința de a ne oferi câteva informații despre istoria orgii Ateneului Român și despre activitatea sa.

Orga Ateneului a fost construită în anul 1939 de firma Walcker din Germania, cea mai renumită firmă de construcție de orgi din acea vreme. Aceeași firmă istorică a efectuat ultima renovare a orgii, cea recentă. Deja înainte de primul război mondial, Enescu a dat numeroase concerte în beneficiul noii orgi de la Ateneu, însă abia după 25 de ani acest instrument a putut deveni o realitate.
Walcker a avut prilejul să cunoască Bucureștiul deja la începutul secolului XX, când a primit misiunea de a construi orga Bisericii Evanghelice (strada Luterană). Cu această ocazie a fost primit chiar și de regina Elisabeta a României (Carmen Sylva), pentru a inspecta mica orgă din castelul regal. Regina însăși a fost o organistă foarte pricepută, primind lecții la acest instrument deja din copilărie.
La recitalul de inaugurare a orgii va participa și Dl. Gerhard Walcker-Mayer, meșterul constructor care a făcut ultima renovare a orgii Ateneului. Înainte de aceasta s-a mai făcut o renovare a orgii după cutremurul din 1977, aceasta în limita posibilităților de atunci.

Franz Metz și orga Ateneului
Franz Metz a dat, în același an 1977, primul concert de orgă la Ateneu, fiind atunci încă student al clasei de orgă de la Universitatea de Muzică din București (fostul Conservator). El a concertat între timp la cele mai importante orgi europene și a fost un promotor al muzicii de orgă din România în lume, incluzând în toate programele sale de concert piese de orgă din România. Acum revine în București pentru a inaugura orga Ateneului după renovarea din ultimii doi ani.

Enescu nelipsit
Franz Metz a participat cu lucrări de muzicologie dedicate Maestrului Enescu și orgii la ultimele ediții ale Festivalului Internațional George Enescu, oferind date inedite, rezultate din cercetările sale temerare.
În acest recital de orgă va interpreta și o piesă de George Enescu, singura piesă pentru orgă compusă de Maestru. Piesa a fost compusă în anul 1900 cu ocazia unui concert în Biserica Evanghelică din București, fiind interpretată de Eduard Jaksch. Franz Metz a prelucrat piesa enesciană pentru orgă solo și a introdus-o în volumul său intitulat Muzica de orgă din România, apărut la editura EDITION MUSIK SÜDOST din München.

Jazz la orgă
Organistul bănățean va interpreta și o lucrare a legendarului pianist de jazz din Timișoara, Richard W. Oschanitzky (1939-1979), compusă în anul 1959. Oschanitzky a fost la numai 16 ani, pentru scurt timp, student al Universității de Muzică din capitală, dar din cauză că a cântat muzică de jazz a fost exmatriculat din facultate. La doar 40 de ani de la moartea sa, Franz Metz se străduiește să-i facă lucrările cunoscute în toată lumea.

Recitalul oferă publicului meloman posibilitatea de a asculta cum sună marele instrument după efectuarea renovării însuflețit de mâinile măiestre ale organistului Franz Metz.

Copyright: cIMeC – 2009