Mircea Ardeleanu și Clujul modern
(Constanța Cristescu, muzicolog – 16 februarie 2009)
Mircea Ardeleanu - instantaneu dintr-un recital susţinut la Cluj,  sept. 2007 Mircea Ardeleanu este actualmente unul dintre cei mai reputați percuționiști profesioniști din lume care s-a dedicat în exclusivitate promovării creației contemporane pentru și cu percuție. L-am cunoscut personal la București în luna mai 2008, cu ocazia Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi, unde a susținut un adevărat regal închinat memoriei lui Karlheinz Stockhausen. Tot atunci mi-a mărturisit că are în pregătire un concert dedicat creației lui György Kurtag, pentru care m-a solicitat să-l ajut să-și procure un ansamblu de toace mari, la care vrea să cânte singur. Știind că sorocul concertului clujan se apropie, am solicitat Maestrului Mircea Ardeleanu un scurt interviu. Răspunsul este dureros și dezvăluie niște realități ce nu se mai pot tolera în arta, cultura, învățământul și știința românească: munca numai cu plata în cer și lipsa de moralitate profesional-umană, în spiritul mioritic caracteristic românilor.

Mircea Ardeleanu - instantaneu dintr-un recital susţinut în Rusia în cadrul cursului de măiestrie de la Yekaterinburg, 2006 „Am convenit cu Kurtag să nu particip la prima audiție a noii sale lucrări Colinda, dat fiind că organizatorii din Cluj nu s-au putut decide să își ia responsabilitatea financiară față de prezența mea ca și interpret la acest Concert. Concret, preferă să angajeze 3 percuționiști din Cluj care să facă 'munca' unui solist (a mea), decât să-mi plătească mie cheltuielile de transport și un onorariu, mai mult sau mai puțin simbolic.

Pe undeva – îți spun sincer – e mai bine așa, decât să ajung la fața locului la situații penibile, așa cum mi s-a întâmplat deja cu Cornel Țăranu, în calitate de Director de festival la prima ediție a Festivalului Cluj Modern, unde m-au invitat să fac concertul de deschidere și au încercat să nu îmi mai plătească onorariul pe care îl stabilisem în prealabil, nu numai mie, ci și celor 3 colegi pe care i-am convins să vină la Cluj”.

M-a cucerit emergența acestui genial om-orchestră și am așteptat să-l reascult și să-l văd cântând simultan pe mai multe toace... Sper că evenimentul va fi la unul dintre viitoarele Festivaluri Internaționale George Enescu. La Cluj, evenimentul s-a consumat deja...

* Imaginile redau instantanee din piesa „Ivan Turbincă” de Anatol Vieru interpretată la Cluj în anul 2007 și de la un recital susținut în Rusia, la Yekaterinburg în 2006.

Copyright: cIMeC – 2009