Invitaţie onorată cu brio
(Costin Popa – 28 mai 2009)

Sub genericul „Acces, Valori, Calitate şi Competivitate”, între 21 şi 24 mai 2009 s-a desfăşurat la Bucureşti Forumul UNESCO pentru Învăţământ Superior din Regiunea Europeană, organizat de Guvernul României în colaborare cu UNESCO-CEPES. Evenimentul a făcut parte din seria manifestărilor pregătitoare a Conferinţei Mondiale UNESCO pentru Învăţământ Superior, care va avea loc la Paris în perioada 5-8 iulie 2009. La Forumul bucureştean au participat peste 450 de invitaţi – miniştri, parlamentari, cadre universitare şi cercetători experţi, reprezentanţi ai organizaţiilor guvernamentale şi non-guvernamentale din toate ţările Regiunii Europene UNESCO.

Onoarea închiderii Forumului printr-un Concert de Gală a revenit Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (UNMB). În sala Ateneului Român, în prezenţa invitaţilor europeni, a ministrului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, doamna Ecaterina Andronescu, rectorul UNMB, prof. univ. dr. Dan Dediu a rostit o scurtă alocuţiune în limba engleză prin care, în afară de salutul adresat celor prezenţi, nu a uitat să prezinte celebra frescă a Ateneului, mărturie a istoriei noastre milenare. A fost amintit decretul de fondare al UNMB semnat în 1863 de domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi prezentat în facsimil în pliantul concertului.

Am ascultat mai întâi o excelentă lucrare a compozitorului sârb Jovan Zivkovic, Uneven souls, care a pus în valoare exemplarele calităţi ale Ansamblului de Percuţie GAME, condus de prof. univ. dr. Alexandru Matei. Virtuozi minunaţi au fost Sorin Rotaru (marimba solo), Rareş Pahonţu, Dan Alexandru şi, bineînţeles, Alexandru Matei. Şi-a dat concursul o formaţie corală a UNMB.

CONCERTO, Orchestra Simfonică a Universităţii, cu participarea corului pregătit de Mihai Diaconescu şi a soliştilor Veronica Anuşca (soprană), Andra Bivol (mezzosoprană), Andrei Lazăr (tenor), Iustinian Zetea (bas), a interpretat apoi Nelson Messe de Haydn, sub bagheta lui Leonard Boga. A fost o plăcere să ne întâlnim cu arta acestui tânăr dirijor de substanţială perspectivă şi despre care cred că ar trebui să stea în atenţia orchestrelor ţării. În seara Galei de la Ateneu, în contextul unor tempi judicios aleşi, lectura oferită opusului haydnian a respirat sacralitate şi Boga a insuflat-o printr-o gestică fermă, precisă, riguroasă, nu foarte amplă.

Ansamblurile Universităţii Naţionale de Muzică au fost la înălţime şi au onorat cu brio invitaţia care le-a fost adresată, de a fi ambasadorii artistici ai României în faţa forumiştilor europeni.