Concurenţă dură şi surprize
(Costin Popa – 9 ianuarie 2010)
Întotdeauna la sfârşit de an, promotorii, organizatorii, sponsorii se înghesuie să ofere publicului meloman cât mai multe evenimente deosebite. La Opera Naţională a devenit chiar o tradiţie ca, în decembrie, o seară să poarte amprenta generoasă a lui Viorel Cataramă, finanţator al invitării unor artişti lirici speciali, care nu au mai cântat la Bucureşti. După veteranul bariton Renato Bruson, soprana Sylvie Brunet şi tenorul Andrew Richards, au sosit acum pentru un spectacol cu Lucia di Lammermoor, soprana Mariola Cantarero şi tenorul Ismael Jordi. Fără să facă parte din prima linie a vedetelor mondiale, aşa cum ni s-a promis încă din 2007 că vor fi oaspeţii acestui proiect, cei doi se află însă „în cărţi” pe agendele impresarilor şi teatrelor din lume, Jordi fiind chiar considerat o tânără speranţă a tenorilor lirici de marcă.

Numai că programarea spectacolului bucureştean s-a făcut la dură concurenţă cu transmisiile directe de la Metropolitan-ul newyorkez ale operei Povestirile lui Hoffmann de Offenbach, atât pe marele ecran în High Definition, cât şi la două posturi naţionale de radio. Cântau renumita Anna Netrebko şi rising star-ul Joseph Calleja, dirija deja legendarul James Levine. Fără replică! Sigur că enorm de mulţi aficionados au mers la cinema, alţii au preferat să asculte radioul. Mă întreb dacă afişul primei noastre scene lirice n-ar fi trebuit să ţină seama de paralelismul cu filmul... Cu toate semnalele noastre critice, Opera Naţională a continuat să anunţe spectacolele doar cu o lună avans, deci are calendarul cvasi-liber şi ar fi putut să-i invite pe cei doi în aşa fel încât să le asigure sală plină. În plus, câştigul pentru împătimiţii operei ar fi fost dublu. Dar... cine se mai gândeşte la ei?

„Crăciun pentru toţi”

Aşadar, oaspeţi... oaspeţi în preajma Crăciunului. Cu două săptămâni înainte, vizita marii noastre soprane Elena Moşuc a ridicat în picioare sala Ateneului la două concerte „Spirit of Christmas” din seria Proms of Delight, organizat de Elite Art Club UNESCO. Am consemnat „reverberaţiile” la timpul potrivit...

Reîntâlnirea cu artiştii români importanţi a continuat la concertul extraordinar „Crăciun pentru toţi”, conceput de Fundaţia Solidaritatea Culturală pentru România „Ars XXI” sub înaltul patronaj al Ministerului Culturii şi găzduit de Ateneul Român. O manifestare dedicată strângerii de fonduri pentru tinerii muzicieni supradotaţi din liceele de specialitate. Cuvântul amfitrionului şi prezentatorului Ion Caramitru a subliniat preocuparea organizatorilor pentru asemenea demersuri, care adună deja trei ani vechime din cei zece de existenţă a fundaţiei. Faptul a fost întărit în alocuţiunile preşedintelui, dr. André Pierre Szákváry şi directorului de program, dr. Anca Nicolescu.

Concertul a propus pagini de largă popularitate, aşa cum este potrivit pentru Sărbători, în compania unui ansamblu de calitate, Traffic Strings, beneficiar al aranjamentelor orchestrale semnate aproape în totalitate de distinsul muzician şi impresar Lucian Moraru, dar şi de Emanuel Pecingina, discipol al maestrului Marin Constantin. În afară de paginile solo (Vivaldi – Iarna, Piazzolla – Primavera Porteña, Buenos Aires ora 0, Invierno Porteño, Michelangelo 70), sunetul cordarilor a fost plăcut asociat viorii (Adriana Winkler în Balada de Ciprian Porumbescu), naiului (Vladislav Panush în Melodii lăutăreşti de Sarasate), chitarei (Tudor Niculescu-Mizil în Partea a III-a din Concertul de Mario Castelnuovo Tedesco) şi vocii.

Soprana Nicoleta Ardelean, prea puţin cunoscută la Bucureşti – ne amintim doar concertul de deschidere şi spectacolul Carmen de la ediţia 2007 a festivalului enescian -, este un nume de largă circulaţie pe arena lirică mondială, cu succese importante în teatre lirice valoroase. Ne-am bucurat să o revedem. A fost prima surpriză pe care ne-au rezervat-o organizatorii. Artista s-a remarcat şi acum prin timbralitatea frumoasă şi strălucitoare, rotund înfăţişată în coloristică variată. Frazează elegant şi cursiv, tălmăceşte cu inteligenţă, vădind minuţioase preparative stilistice. Au fost virtuţi evidente în aria Ebben? Ne andrò lontana din La Wally de Catalani, în cavatina Regnava nel silenzio din Lucia di Lammermoor de Donizetti.

A doua surpriză a fost legată de o premieră absolută. Fost student al Conservatorului „Giuseppe Verdi” din Milano, cu prezenţe pe scenele de la Lausanne, Vicenza, Gran Teatro La Fenice din Veneţia, în Grecia şi Franţa sau pe platourile caselor de discuri, contratenorul Florin Cezar Ouatu, 30 de ani, a poposit pentru prima dată la Bucureşti, în sala Ateneului. Cu voce specială, dedicată repertoriului baroc, tânărul a revelat calităţi deosebite prin conducerea expresivă a glasului, prin muzicalitate şi intonaţie perfectă. A ales două pagini de Vivaldi, a fost remarcabil în lamento-ul Vedrò con mio diletto din Il Giustino, ca şi în preluarea agilă a ornamentaţiilor ariei Nel profondo din Orlando furioso. Ouatu nu domină sonor sala dar cântă rafinat.

Tânărul bariton Geani Brad, solist al Operei din Kassel, este mai deloc prezent la Bucureşti. A fost invitat acum şi a afişat un lirism agreabil, un ambitus extins de glas, o dezinvoltură captivantă, aşa încât şi cavatina lui Figaro din Bărbierul din Sevilla de Rossini a fost un punct atractiv al serii. Micile aproximări intonaţionale sunt detalii care trebuie însă să-l preocupe.

Surprizele au continuat cu apariţia pe podium a Cvartetului Cellissimo Junior (Mircea Marian, Ştefan Cazacu, Andrei Ioniţă, Horaţiu Luduşan), alcătuit din foarte tineri performeri cu certe perspective, a căror emoţie la urcarea pe scena sacră a Ateneului a fost uşor perceptibilă. Felicitări şi succese în continuare!

Într-o atmosferă de respiraţie clasică, ineditul a venit cu piesa Promit, sensibil interpretată de delicata Paula Seling.

La final, concertul a mai cunoscut două momente speciale prin Colinda de Blaga, rostită de neîntrecutul recitator care este Ion Caramitru şi Cantique de Noël de Adolphe Adam într-o asociere inedită, nu lipsită de farmecul vibraţiei emoţionale, a vocii de operă (Nicoleta Ardelean, Florin Cezar Ouatu, Geani Brad) cu cea a interpretei de muzică uşoară Paula Seling. Bună opţiune pentru o serată intitulată „Crăciun pentru toţi”!

Nicoleta Ardelean Florin Cezar Ouatu