Studioul Experimental „Ludovic Spiess”, în forţă
(Costin Popa – 11 aprilie 2010)
Una din importantele realizări ale Operei Naţionale bucureştene a fost, am mai afirmat, înfiinţarea Studioului Experimental de Operă şi Balet ce poartă numele ilustrului tenor de la a cărui dispariţie au trecut mai bine de patru ani. Cu dinamică serioasă, aflat actualmente sub coordonarea regizorului Anda Tăbăcaru-Hogea, studioul se întrece în a promova programarea concertantă a operelor rar cântate (deja, peste 10 titluri !), organizarea de cursuri de măiestrie în canto şi dans contemporan susţinute îndeosebi de mari artişti români şi coregrafi din străinătate, reprezentarea de balete pentru copii, colaborarea cu alte instituţii. Am numit Teatrul Bulandra şi Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică. Există o diversitate constant urmărită şi cred că meritul nu revine numai coordonatoarei. Să nu uităm că Studioul fiinţează sub auspiciile primei scene lirice româneşti, director general Cătălin Ionescu Arbore.

Crossover cu Oana Andra

Pe linia interdisciplinarităţii, recent, o seară intitulată Tango Emoción – „poveste scenică pasională de Oana Andra” a atras într-un vârtej publicul Foyerului Galben al Operei, care s-a simţit ca pe... celebra Caminito din Buenos Aires. Chiar aşa! Cunoscuta mezzosoprană, profitând de timbrul ei plăcut şi armonios rezonant, de aplicaţia pentru expresia şi accentul sonurilor latino-americane, de abilitatea de dansatoare cu „clenci”, a imaginat o istorie de amor nebun, de iubire şi gelozie, de pasiune arzătoare, pe muzica unor cunoscute tangouri de Gardel, Lattes, Filiberto, Piazzolla, Bixio, Sanders ş.a., cu versuri de Blázquez, Lenzi, Vedani, Ferrer, Seguí, Gardel etc.

Seducţia prin vocea şi mişcarea Oanei Andra se percepe, însufleţeşte. Pulsaţia şi ritmul incită. Este emoţia şi farmecul explorării profunzimilor sufleteşti, aşa cum numai „starea de tango” ştie să le stârnească, aici în tălmăcirea artistei. Nu a fost singură în demers, ci alături de tânărul bariton Andras Chiriliuc, în egală măsură dedicat poveştii şi, se pare, inspirator al show-ului semnat de Oana Andra. Iată un cuplu care, cel puţin în acest spectacol „crossover”, se dovedeşte sudat şi susceptibil de a continua în alte colaborări. Glasurile şi talentul de dansatori ale celor doi pot imagina şi alte scenarii de acest gen, în diverse teritorii. Mă gândesc la cele având ca suport şansoneta franceză, canţoneta italiană, negro spirituals şi nu numai. Câştigurile nu trebuie irosite ci prelungite.

În Tango Emoción, importanţi au fost şi realizatorii, în primul rând regizorul şi coregraful Valentin Roşca, dar şi light designerul Cornel Vladu sau autorul sonorizării, Cristian Oancea. Consultanţa lingvistică a fost acordată de tenorul mexican Hector Lopez solist al Operei Naţionale. Acompaniamentul pianistic a revenit talentatei Mihaela Vâlcea iar în rolul episodic al Soţului gelos, personaj… absolut indispensabil, a fost Eugen Bobu.

Aşadar, încă un succes pentru Studioului Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess”. Aşteptăm şi alte confirmări.

Imagini din spectacol...

Tango Emocion (scenă din spectacol) Tango Emocion (scenă din spectacol) Tango Emocion (scenă din spectacol)