Concursul Internațional de Canto VOX ARTIS, Sibiu 2011
(Costin Popa – 30 septembrie 2011)
S-a încheiat la Sibiu, în ambientul Sălii Thalia a Filarmonicii de Stat, cea de-a doua ediție a Concursului Internațional de Canto „Vox Artis”, dedicat aspiranților la glorie lirică. A atras un număr de 58 de participanți, dintre care peste jumătate sosiți din străinătate, ceea ce a demonstrat răsunetul competiției organizate de ArtCor Artists Agency Viena și Filarmonica de Stat Sibiu, director artistic prof. dr. Theodore Coresi, director executiv prof. Ioan Bojin.

Intenția concursului de a se constitui într-o bursă a vocilor de operă și de a le promova direct pe scenele lirice a fost de la început evidentă prin structura juriului internațional care a cuprins nume din rândul directorilor de instituții de spectacole și simfonice, directorilor de agenții de impresariat, profesorilor universitari, criticilor muzicali. Așadar, componența a fost: Sergio Pellegrini, președinte și director artistic al Orchestrei Teatrului Regio din Parma (președintele juriului), Ilmar Lapinsch, director artistic și dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Irkutsk, Volker Piefke, directorul Agenției de Impresariat CICADA.con Berlin, prof. dr. Theodore Coresi, directorul ArtCor Artists Agency Viena, prof. univ. Georgeta Stoleriu (Universitatea Națională de Muzică București), Enrico Maghenzani, secretar general al Orchestrei Teatrului Regio din Parma și semnatarul acestor rânduri, critic muzical, redactor-șef al Revistei MELOS, București.

Pe parcursul a trei etape, cu acompaniament de pian, conform regulamentului, concurenții au interpretat cinci arii, una în prima etapă, două în cea secundă și două în finală.

În urma deliberărilor juriului, au fost acordate: Premiul I (în valoare de 2000 Euro) sopranei ruse Ekaterina Klementeva, Premiul II (1500 Euro) sopranei Nadejda Cerchez (Republica Moldova) și Premiul III (1000 Euro) baritonului bulgar Krum Galabov. Au mai fost distinși: soprana Nicoleta Maier (Premiul Special MELOS), mezzosoprana Maria Jinga (Premiul Filarmonicii din Sibiu și Premiul Festivalului „Opera Nights” Hunedoara), basul Iulian Ioan Iosip (Premiul Filarmonicii din Sibiu), soprana Anna Mirescu, tenorul mexican José Manuel Chú Reyes și mezzosoprana Florentina Soare (Premiile Filarmonicii din Bacău), soprana poloneză Aleksandra Swiderek (Premiul „Opernsänger Studio” Viena) și tenorul mexican Hector Lopez (Premiul Operei Naționale Române din Iași, înmânat de doamna director Beatrice Rancea). Un premiu a fost acordat și pianistului acompaniator Alexandru Petrovici de la Universitatea Națională de Muzică din București, pentru efortul său pe parcursul derulării concursului.
soprana Ekaterina Klementeva (Rusia)
Ekaterina Klementeva
soprana Nadejda Cerchez (Rep. Moldova)
Nadejda Cerchez
baritonul Krum Galabov (Bulgaria)
Krum Galabov
soprana Nicoleta Maier
Nicoleta Maier

laureatiToți laureații au cântat în Gala de închidere a concursului, în compania Orchestrei Filarmonicii din Sibiu, dirijată de clujeanul Cristian Sandu, fiind îndelung aplaudați și rechemați la rampă. Nelipsitul „Brindisi” din „Traviata” de Verdi a încheiat, în entuziasm, serata.

Ediția a doua a Concursului „Vox Artis” a fost un succes și s-a bucurat de o organizare exemplară. Este de subliniat că această competiție a deschis cea de-a X-a ediție a Festivalului Internațional al Artei Lirice care, ca de obicei, propune – pentru un parcurs de peste două săptămâni – un afiș atractiv: „Bărbierul din Sevilla” de Rossini, spectacol al Operei Maghiare Cluj-Napoca (în rolul Figaro, Florin Estefan, dirijor Gheorghe Victor Dumănescu la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Sibiu), „Nabucco” de Verdi, spectacol al Operei Naționale Române din Timișoara (cu Dan Patacă în rolul titular și Dragana Radakovic în cel al Abigaillei, Orchestra Filarmonicii din Sibiu fiind dirijată de David Crescenzi), „Le cantatrici villane” de Valentino Fioravanti (producție a Studioului Experimental de Operă și Balet „Ludovic Spiess” din București în regia Andei Tăbăcaru Hogea și conducerea muzicală a lui Răzvan Cernat), „Scufița Roșie” musical al excelentului tânăr compozitor Roman Vlad (Opera Comică pentru Copii din București), concertul cameral al ansamblului elvețian „Mit vier” și concertul de arii „Vocile operei” susținut de soprana Silvia Sorina Munteanu în compania tenorului Hector Lopez și a baritonului Sergei Tolstov, sub bagheta dirijorului Vlad Conta la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Sibiu.

Un program bogat, remarcabil pentru un municipiu care nu dispune de teatru liric și care, iată, își diversifică aria de cuprindere cu un concurs internațional de canto, cu prestigiu deja câștigat. Sibienii se pot considera privilegiați, organizatorul – Filarmonica de Stat – se poate mândri.