SĂPTĂMÂNA ARTELOR SPECTACOLULUI MUZICAL
(Costin Popa – 12 octombrie 2011)
S-a lansat un proiect care va deveni în mod cert un eveniment național sau, mai bine spus dată fiind amploarea lui, un lanț de evenimente. Este vorba de prima ediție a Săptămânii Artelor Spectacolului Muzical, care se va desfășura în toată țara, în perioada 21-27 noiembrie 2011. Certitudinea succesului vine prin numele organizatorilor, Revista VIP și Fundația Amfiteatru, care beneficiază de patronajul Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, parteneri principali fiind Societățile Române de Radiodifuziune și Televiziune. Desigur, succesul vine și prin participarea largă a instituțiilor profesioniste de spectacole din București și din țară, reunite pentru prima dată într-un adevărat festival.

Mircea Rus, Daniela Vlădescu, Costin Popa, Raluca Turcan, Luana Ungureanu, Cătălin Ionescu Arbore, Beatrice Rancea, Eleonora Enăchescu
Mircea Rus, Daniela Vlădescu,
Costin Popa, Raluca Turcan,
Luana Ungureanu, Cătălin Ionescu Arbore,
Beatrice Rancea, Eleonora Enăchescu
La conferința de presă, desfășurată în foyerul Operei Naționale București, au participat Raluca Turcan – președintele Comisiei pentru Cultură, Arte și Mijloace de Informare în Masă din Camera Deputaților, Cătălin Ionescu Arbore – directorul general al Operei bucureștene, Beatrice Rancea – directorul general al Operei Române Iași, Daniela Vlădescu – directorul general al Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, prof. univ. dr. Eleonora Enăchescu – directorul Departamentului Canto și Artele Spectacolului Muzical al Universității de Muzică București, Mircea Rus – directorul executiv al Festivalului Viva Vox Cluj-Napoca, Luana Ungureanu – Managerul proiectului și semnatarul acestor rânduri, critic muzical.

Având drept scop comun promovarea spectacolelor de operă, operetă, musical și balet în rândul unui public cât mai diversificat ca vârstă și preocupări, toti cei prezenți au vorbit despre importanța acestui demers, care aduce astfel împreună, într-un proiect comun, cea mai mare parte a teatrelor lirice din România: Operele Naționale București, Cluj-Napoca (Română și Maghiară), Timișoara, Iași, Constanța, Opera Comică pentru Copii din București, precum și două instituții de prim rang în ceea ce privește educația muzicală, Universitatea Națională de Muzică București și Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca.

Startul va fi dat în 21 noiembrie, la București, prin Gala Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului Muzical, eveniment deja tradițional – se află la cea de-a treia ediție – care așează în prim-plan performanțele și performerii acestui an din lumea operei, operetei, musicalului și baletului, dar și a domeniilor conexe. O gală de premiere unică la acest moment în România.

Pe parcursul celor șapte zile, vor avea loc peste 21 de manifestări dintre care, în afara spectacolelor propriu-zise („Traviata”, „Samson și Dalila”, „Don Pasquale”, „Lucia di Lammermoor” etc. sau „Nijinski” – premieră de balet a Studioului Experimental de Operă și Balet „Ludovic Spiess” al Operei Naționale București), se distinge seria de conferințe „Artele spectacolului muzical, încotro?”, care își propune abordarea unei problematici actuale legate de managementul modern, de direcționările începutului de secol XXI, de multe alte aspecte. La București, conferința va fi susținută în data de 22 noiembrie de către directorul artistic al Festivalului Internațional George Enescu, Ioan Holender, alături de invitații săi.

În direcția formativ-educativă, de instruire a tinerei generații în spiritul cunoașterii și îmbrățișării artei sunetului, cei mici vor avea și ei acces în fascinanta lume a spectacolului, fiind invitați atât la Opera Comică pentru Copii din București (în noul sediu de la Teatrul Giulești), cât și la Teatrul „Oleg Danovski” din Constanța pentru a viziona „Bărbierul din Sevilla”, respectiv musicalul „Micuța Dorothy”. În plus, în cadrul „Zilelor porților deschise pentru copii”, vor face turul culiselor și îi vor cunoaște pe artiștii pe care i-au văzut pe scenă.

Un alt punct de interes îl vor reprezenta evenimentele desfășurate sub genericul „Maeștrii scenei lirice”, când vor fi omagiați cântăreți și balerini, ale căror nume au devenit deja legende. La Opera Națională București, serata dedicată maeștrilor va deschide manifestările jubiliare dedicate împlinirii a 90 de ani de la instituționalizarea primei scene lirice naționale.

Este de subliniat că participarea la Săptămâna Artelor Spectacolului Muzical a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca prefigurează în chip fericit un alt eveniment, care va avea loc în perioada 7-17 mai 2012, Festivalul de Artă Lirică Studențească Viva Vox, o manifestare unică în Europa, realizată cu concursul tuturor facultăților de muzică din România și având invitați din străinătate. Tot la Cluj-Napoca, este de notat cu litere mari Concertul de Gală „George Petean și invitații săi”, care prilejuiește reîntâlnirea cu unul dintre cei mai buni tineri cântăreți români, deja prezent pe afișele Operelor Metropolitan din New York și Covent Garden din Londra.

La conferința de presă a fost anunțat și un alt proiect, legat de faptul că ne aflăm în Anul European al Voluntariatului. Revista VIP va susține Asociația Touched România prin producerea lunară a câte unui eveniment special dedicat copiilor internați în secțiile de boli grave ale spitalelor.

Raluca Turcan
Raluca Turcan

Cătălin Ionescu Arbore