Tineri interpreți în concert
(Costin Popa – 20 ianuarie 2012)
După cum s-a desfășurat o recentă serată la Sala Radio, titlul ar putea să fie, cu o notă vizionară și încurajatoare, desigur, „Tineri maeștri...”.

Într-adevăr, dirijorul Leonard Boga și pianistul Andrei Licareț au pășit apăsat pe treptele afirmării și confirmările încep să vină din ce în ce mai des. Sunt doi artiști, primul cu mai rare apariții bucureștene (din păcate!), celălalt cu prezențe mai dese în Capitală. Fac parte din generația care va constitui, indubitabil, fundamentul artei noastre interpretative în deceniile ce urmează.

Abordarea Uverturii „Prometheus” de Beethoven, o lucrare de mici dimensiuni dar densă, i-a oferit lui Leonard Boga prilejul etalării unei gestici sigure, neșovăitoare, clare. Bagheta sa evoluează în limitele unei rigori exemplare, preferate desfășurărilor spectaculare. Este o seriozitate care arată o solidă pregătire muzicală, validată și prin modul în care au răspuns instrumentiștii Orchestrei de Cameră Radio. Atent și dedicat. Energiile latente, care aveau să se elibereze în ultima piesă a programului, „Serenada în Do major pentru orchestră de coarde, op.48” de Ceaikovski, și-au arătat germenii încă din finalul uverturii beethoveniene. Într-adevăr, zăgazurile (emoția?) au căzut și Boga a demonstrat, odată în plus, că știe să construiască, să însuflețească partenerii de dialog. „Valsul” a revelat cântul omogen al instrumentiștilor, iar „Elegia” și „Finale – Tema russo”, ambele din „Serenadă”, i-au pus în valoare expansivitatea și exuberanța, calități ce se vor lansa și mai mult odată cu sporirea experienței.

În prima parte, a venit rândul „Concertului nr.27 în Si bemol major pentru pian și orchestră” de Mozart să probeze preciziunea metronomică a dirijorului, cu expresivitate crescută mai ales prin efectele mâinii sale stângi, desenatoare de volute, ca și preocuparea pentru comuniunea cu pianul solist.

Fin tehnician, admirabil stilist, Andrei Licareț a cântat delicat și cu acuratețe, fapt evident de la prima atingere a clapelor, în mișcarea „Allegro” ce deschide opusul mozartian. „Larghetto”, partea secundă, a sunat într-un calm seducător, ca al dimineților liniștite. Eleganța de salon a sunetului și transparența au impresionat în „Finale”. Intens aplaudat, tânărul artist a ales un bis chopinian, tocmai pentru a-și etala virtuozistica romantică, în care a brodat văluri diafane.

Leonard Boga și Andrei Licareț, doi tineri artiști, doi viitori maeștri, pe care dorim să-i urmărim în prezențe constante pe podiumurile bucureștene de concert.