Donizetti la Opera Comică pentru Copii
(Costin Popa – 21 decembrie 2012)
scenă din spectacolÎn sala fostului Teatru Giulești, actualul sediu al Operei Comice pentru Copii, sarabanda premierelor continuă. Fie că fac parte din literatura clasică, fie din cea originală, opere, musicaluri și balete atrag micii spectatori, îi entuziasmează. Vestea se duce și elegantul auditorium este întotdeauna plin, cu zumzet de glasuri sprintene, aplauze răsunătoare și strigăte de bucurie. Copiii sunt întotdeauna participativi, reacționează sonor la gaguri, la poante, dar rămân cu urechile ciulite la farmecul sonor. Este marele câștig educațional al spectacolelor Operei Comice, de care beneficiază practic toți cei prezenți, inclusiv profesorii, părinții, bunicii.

A pune în scenă renumitul opus „Elixirul dragostei” de Donizetti în formatul tipic destinat celor mici, maximum o oră de muzică, a fost o mare provocare. Discursul belcantist este practic neîntrerupt în expunerea de melodii minunate prin celebre arii, duete, scene dar nu numai, întrucât și recitativele sunt mini-bijuterii pline de culoare și expresivitate. În asemenea context, sarcina celui care a avut de efectuat reducerea partiturii a fost covârșitoare, de mare responsabilitate. Și dirijorul Ciprian Teodorașcu, muzician profund, a reușit pe deplin. Practic, selecția curge fără opreliști sau salturi șocante, fondul structural care explică acțiunea a fost conservat și plasează versiunea în rândul celor de reputație internațională pentru țelul de a fi disponibile înțelegerii copiilor, „Flautul fermecat” de Mozart sau chiar „Ring”-ul wagnerian. La Opera Comică bucureșteană, pentru atractivitate, titlul sub care capodopera donizettiană se reprezintă este „Vrăjitoriile lui Dulcamara”.

Regia lui Cristian Mihăilescu, întotdeauna vivace și atractivă, decorurile simple și costumele colorate ale Vioricăi Petrovici s-au integrat de minune atmosferei de operă bufă. Și dacă adaugi personajelor și un clovn (talentatul actor Valentino Tiron), ce poate fi mai captivant! Bine pregătiți muzical de excelenta organistă Mădălina Florescu, în rolurile principale au cântat tenorul Valentin Racoveanu (Nemorino), soprana Raluca Oprea (Adina), baritonii Daniel Filipescu (Belcore) și Vicențiu Țăranu (Dulcamara).

La pupitrul Ansamblului Serioso, Ciprian Teodorașcu a demonstrat că înțelegerea adâncită a partiturii, stăpânirea stilului, așa cum le-a înfățișat anterior în versiunea integrală de pe scena Operei Naționale București, nu au fost întâmplătoare.