One-woman show cu Catarina Coresi Lal
(Costin Popa – 14 aprilie 2013)
O apreciam pe soprana Catarina Coresi Lal din prestațiile de pe scenele lirice bucureștene, pentru glasul frumos, abilitățile de muziciană, talentul actoricesc. Artista a plecat din România în 1998, preferând cariera internațională, pe care și-a îmbogățit-o prin interpretarea unei multitudini de roluri mergând până la întruparea într-o singură seară a celor patru personaje feminine din „Povestirile lui Hoffmann” de Offenbach (o performanță care nu stă la îndemâna oricui) sau a teribilei Lady Macbeth din „Macbeth” de Verdi. Ca liber profesionistă, după stabilirea la Viena, a efectuat turnee în toată lumea, de la Bratislava la Ciudad de Mexico, de la Moscova și Bergen la Beijing etc. Pe oriunde a călătorit, cronicarii de specialitate au subliniat calitățile vocale și interpretative ale artistei.

De curând, Catarina Coresi Lal a vizitat din nou Bucureștiul într-o ipostază scenică inedită, ca parte a unui turneu prin țară, derulat vreme de 20 de zile și care a cuprins spectacole la Reșița, Caransebeș, Petroșani, Sibiu, Pitești, Craiova, Deva, Alba Iulia, Râmnicu Vâlcea. În organizarea a două companii austriece importante, cu renume internațional, Vienna Opera Company și Pygmalion Theater Wien, s-a prezentat „Carmen” de Prosper Mérimée, titlu care a ascuns un colaj de text și muzică.

Ineditul demersului a constat în faptul că soprana s-a înfățișat publicului din Sala Horia Lovinescu a Teatrului Nottara într-un „one-woman show”, ca actriță de proză, cântăreață de operă și de zarzuele, o îmbinare care recomandă complexitatea personalității interpretei. Viața arhetipalei eroine Carmen constituie substanța spectacolului, prezentată prin prisma iubirii năvalnice a frumoasei țigănci spaniole pentru locotenentul navarez Don José Lizzarabengoa. Susținerea narațiunii prelucrate de dramaturgul Camelia Tino (care semnează și regia) este făcută, prin conceptul muzical propriu al Catarinei Coresi Lal, de multe zarzuele și de două arii din binecunoscuta operă omonimă a lui Bizet (Habanera și Seguidilla, cu un regret pentru lipsa focoasei „Chanson bohème” și îndeosebi a profundei arii a „cărților”). A rezultat totuși o construcție închegată care, în circa oră și jumătate, convinge și seduce.

Catarina Coresi Lal Catarina Coresi Lal Catarina Coresi Lal

...convinge și seduce prin interpretarea magistrală a Catarinei Coresi Lal, artistă totală, la care cântul și rostirea textului literar se bucură împreună de aceleași daruri, lucru rar la un artist de formație operistică. Muzicalitatea și vocea timbrată generos, „plin”, strălucitor, cu rezonanțe mergând până la sunete joase „de piept”, au fost puse în pagină cu inflexiuni subtile, cu varietate de culori culminând cu pianissime aerate. Simțul frazei spaniole, al accentului iberic, cântul pasional sunt evidente la tot pasul în zarzuele, după cum fluiditatea derulării discursului îmbracă ideal desenele muzicale franceze. În planul prozei declamate, abilitatea interpretării teatrale este surprinzătoare, de mare expresivitate, de la violență la lirism tandru, de la răceală la ironie, cu pronunțat simț al detaliului. Confesiunile către public, fir roșu al tramei, sunt făcute cu intensă trăire. Într-un spectacol epuizant prin întrețeserea textului (în limba română) cu muzica (Bizet în franceză, zarzuele în spaniolă), Catarina Coresi Lal demonstrează că este o desăvârșită cântăreață-actriță, reciproca fiind absolut valabilă. A fost acompaniată potrivit de pianista Henrietta Varady.

afișAș vedea-o pe soprană, ca tragediană, interpretând rolul Mariei Callas în piesa „Masterclass” a lui Terrence McNally dar artista a ales pentru viitor intrarea în pielea altui personaj de referință, Marilyn Monroe. Într-un musical compus de austriacul Roland Baumgartner și intitulat „Procesul Marilyn Monroe” („Descoperirea unei icoane”) Catarina Coresi Lal va fi avocata apărării într-un proces în care se judecă speța atribuirii numelui marii actrițe americane unei străzi. Motivul invocat de o asociație reclamantă puritană... moralitatea. În viziunea compozitorului, avocata apărării trebuie să se identifice cu controversatul personaj, luându-i chiar look-ul și atitudinile.

Seria de spectacole se va desfășura la Viena în perioada iunie-iulie 2013. Oare când vom vedea producția și la București?