BUNĂ DISPOZIȚIE ȘI EDUCAȚIE MUZICALĂ
(Costin Popa – 26 martie 2006)
La OPERA COMICĂ pentru COPII buna dispoziție a celor mici ia proporții debordante. Rareori ai ocazia să vezi, la vârste atât de fragede, așa o participare, o atracție pentru sunetul muzicii, pentru mini-spectacolul liric sau de balet! Este surprinzător să urmărești cum seducția cuprinde minut de minut Sala Mică a Palatului Național al Copiilor, fie că se reprezintă un basm cântat sau dansat, fie că se ascultă pentru prima oară o capodoperă universală. Sunt, desigur, marile câștiguri ale acestei companii, unica de gen din țară, care se transmit cu putere în plan educațional. Este explicația pentru care sălile sunt pline, pe lângă copiii care vin „cu școala”, existând și un public propriu, incitat de afiș, de renumele pe care OPERA COMICĂ și l-a construit.

„Diagrama” vârstelor este foarte diversă, de la clasele primare până la cele liceale chiar, ca să nu mai vorbesc de părinții ce îi însoțesc pe cei mici și care nu o dată au mărturisit că revin oricând cu plăcere. Formidabilă mi se pare participarea copiilor la workshop-urile de la începutul și sfârșitul spectacolelor, în dialog cu invitații (întotdeauna personalități ale lumii culturale), cu interpreții. Avalanșa întrebărilor, care mai de care mai surprinzătoare, fac deliciul după-amiezelor de luni și marți.

Luna martie (trebuie spus că OPERA COMICĂ pentru COPII practică, în premieră națională, formula „teatrului de stagiune” – serii compuse din aceeași producție) a prilejuit reîntâlnirea cu „Minuniță și vrăjitoarea”, balet „de buzunar” inspirat de basme românești și susținut sonor de un colaj muzical.

O simpatică istorioară cu prințese și voinici, eroi populari, vrăjitoare și măiastre, alături de așteptatul happy-end. Distribuția profesionistă, de clasă (toți sunt balerini-stele de la Opera „mare” bucureșteană), i-a avut în componență pe Oana Popescu, Cătălin Caracaș (travesti în rolul Vrăjitoarei), Oana Bădănoiu (Minuniță, un apelativ inventat de nesecata inspirație a directorului fondator al teatrului, criticul și muzicologul Smaranda Oțeanu-Bunea), Bianca Stoicheciu, Florentina Răducu, Vicențiu Popescu, Mircea Ioniță, Georgiana Stroe și, nu în ultimul rând, pe Bianca Fota, care la nici o zi după seara succesului repurtat în noua premieră a Operei Naționale, „Simfonia fantastică”, producție a lui Gigi Căciuleanu, a apărut pe scena OPEREI COMICE pentru COPII, în două spectacole succesive, la orele 14 și 16. Regia și coregrafia semnate de Mihai Babușka, scenografia Vioricăi Petrovici au fost puncte de maximă atractivitate pentru cei mici mai ales că, față de premieră, efectul vizual a crescut în intensitate, teatrul beneficiind acum de instalații de ultimă generație, laseri, MAC-uri, generatoare de fum, de ceață, nimic mai util spre a sublinia o atmosferă de basm, de feerie. Spre a concentra atenția copiilor, spectacolele sunt concepute a se limita la maximum o oră, fapt care necesită versiuni reduse ale lucrărilor din marele repertoriu universal. Așa sunt „Directorul de teatru” de Mozart, „Farmacistul” de Haydn, „Servitoarea stăpână” de Pergolesi, „Domnul Bruschino” de Rossini, „Pimpinone” de Telemann etc. – iată ce varietate de titluri, numai în domeniul operistic! Opțiunea variantelor comprimate va fi aleasă chiar de celebra Metropolitan Opera din New York, ce își propune prezentarea în această formulă a „Flautului fermecat” mozartian (și poate a unei opere de Wagner), special pentru copii.

Viitorul apropiat va aduce OPEREI COMICE, în lunile aprilie și mai, premierele stagiunii: „Figaro” de Giovanni Paisiello (adaptare a operei „Bărbierul din Sevilla”, o noutate națională) și „baletul de buzunar PYGMALION”. „Minuniță și vrăjitoarea” se va relua în iunie.

După succesul de la Festivalul Internațional Sibenik, în 2004, trupa bucureșteană a fost reinvitată în această vară în orașul croat, iar în toamnă va efectua primul turneu în Israel pentru reprezentarea, în fața comunității române, a savurosului musical „Coana Chirița”, cu Stela Popescu în rolul titular. Afirmarea internațională a teatrului liric bucureștean continuă, în paralel cu spectacolele la sediu și cu turneele din țară, la Câmpina, Brașov, Slobozia, Focșani, Sibiu, Pitești, Câmpulung.
Copyright: cIMeC 2006