Prima ediție a Premiilor Operelor Naționale
(Costin Popa – 9 iunie 2013)
trofeul Într-o Gală strălucitoare care a umplut până la refuz Sala Mare a Teatrului Național din Iași, în seara de 8 iunie a avut loc, pentru prima oară în țară, festivitatea de decernare a Premiilor Operelor Naționale, o inițiativă unică datorată Operei ieșene și managerului ei, Beatrice Rancea, organizată în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași și Consiliul Județean Iași.

amfitrionii Beatrice Rancea şi Cosmin Marcovici
Beatrice Rancea şi
Cosmin Marcovici
În zilele premergătoare, orașul de pe malurile Bahluiului a pulsat de febra marilor evenimente culturale: afișe și bannere erau la tot pasul, limuzine Peugeot inscripționate cu sigla Galei și cu silueta trofeului străbăteau bulevardele și conduceau artiști, jurați, oficiali, invitați speciali. Și, iată, a venit serata mult așteptată. La intrarea în teatru, covor roșu, făclii. Proiecții multicolore pe fațadă. Jocuri holografice dădeau parcului din față o atmosferă ireală. Superba sală, proaspăt renovată, era decorată sărbătorește. Flori peste tot. În lateralele rampelor scenei tronau două imense statui ce prefigurau designul trofeelor ce urmau să se acorde. În auditorium, eleganță maximă pentru un număr impresionant de personalități din lumea politicii și culturii, pentru întreg publicul. Gong! Amfitrionii, directorul general Beatrice Rancea și tenorul ieșean Cosmin Marcovici, au deschis Gala.

Cu excepția Operei Naționale București care nu a participat la această ediție, celelalte teatre lirice de rang național, aflate în subordinea Ministerului Culturii (Opera Națională Română din Cluj-Napoca, Opera Maghiară din Cluj-Napoca, Opera Națională Română din Timișoara, Opera Națională Română din Iași, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța) și-au desemnat din timp nominalizările pentru fiecare categorie de premii, constând din titluri de lucrări și artiști pe care i-au remarcat în stagiunea 2012-2013 și, respectiv, pentru întreaga activitate sau excelența în arta lirică.

Ulterior, juriul – compus din acad. Cornel Țăranu, compozitor și dirijor, prof. univ. dr. la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, criticul muzical și muzicologul Anca Florea, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, muzicologul și realizatorul Radio Luminița Arvunescu, criticul de balet Vivia Săndulescu, conf. univ. dr. la Universitatea Română de Științe și Arte „Gheorghe Cristea” din București și semnatarul acestor rânduri, critic muzical, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, redactor-șef al revistei MELOS – a selectat câte trei din nominalizările propuse de cele cinci teatre la fiecare categorie de premii, pentru ca în seara galei, cu numai o oră înainte de primul gong, să desemneze câștigătorii.

Dar, iată premianții:

• Cel mai bun spectacol – INDIILE GALANTE de Rameau, pe scena Operei Naționale Române din Iași
• Cel mai bun spectacol din creația românească – D’ALE CARNAVALULUI de Ioan Tugearu și Antonel Oprescu, pe scena Operei Naționale Române din Iași
• Cel mai bun regizor – ANDREI ȘERBAN pentru spectacolul „Indiile galante”
• Cel mai bun dirijor – DAVID CRESCENZI
• Cel mai bun solist – tenorul CRISTIAN MOGOȘAN de la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, pentru rolul Don José din opera „Carmen” de Bizet
• Cea mai bună solistă – mezzosoprana IULIA MERCA de la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, pentru rolul titular din „Carmen”
• Cel mai bun solist de balet – ADRIAN MIHAIU de la Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, pentru rolurile Prințul din „Cenușăreasa” și Joker din „Carmen”
• Cea mai bună solistă de balet – ROUA RĂUȚ de la Opera Națională Română din Iași, pentru rolurile Giselle din „Giselle” de Adam și Mița Baston din „D’ale carnavalului”
• Concepția decorurilor – LÁSZLÓ SZEKELY pentru spectacolul „Aida”, pe scena Operei Naționale Române din Iași
• Concepția costumelor – MARIO DE CARLO pentru spectacolul „Faust” pe scena Operei Naționale Române din Timișoara
• Debut într-un rol de operă – tenorul BOGDAN ZAHARIEA pentru Mario Cavaradossi din „Tosca” de Puccini, pe scena Operei Naționale Române din Timișoara
• Cel mai bun spectacol pentru copii – UNDEVA ÎN EUROPA de László Des, pe scena Operei Maghiare din Cluj-Napoca
• Cel mai bun coregraf – IOAN TUGEARU pentru spectacolul „D’ale carnavalului”, pe scena Operei Naționale Române din Iași
• Cel mai bun musical – SCRIPCARUL PE ACOPERIȘ de Jerry Bock pe scena Operei Naționale Române din Timișoara

• Premiile pentru întreaga activitate au fost acordate sopranei ADRIANA SEVERIN și basului CORNELIU SOLOVĂSTRU (Iași), regizoarei MARINA EMANDI-TIRON (Timișoara), basului TITUS PAULIUC și sopranei MELINDA MARTON (Cluj-Napoca), dirijorului RADU CIOREI (Constanța)

• Premiile de Excelență au revenit sopranei MIOARA CORTEZ (Iași) și scenografei DOINA LEVINTZA (București), concertmaestrului OVIDIU ADRIAN RUSU (Timișoara), sopranei CARMEN GURBAN și concertmaestrului SÁNDOR BARABÁ (Cluj-Napoca), coregrafului HORAȚIU CHERECHEȘ (Constanța)

• Premiile Speciale ale Juriului au fost decernate sopranei MARIA SLĂTINARU-NISTOR, baritonului NICOLAE HERLEA și dirijorului STELIAN OLARIU

• Premiul Special al Galei - directorul artistic al Festivalului Internațional George Enescu, consilier al Operei Metropolitan din New York, IOAN HOLENDER, fost director al Operei de Stat din Viena
Beatrice Rancea, Stelian Olariu și Maria Slătinaru-Nistor
Beatrice Rancea,
Stelian Olariu și
Maria Slătinaru-Nistor
Cosmin Marcovici, Beatrice Rancea și Ioan Tugearu
Cosmin Marcovici,
Beatrice Rancea
și Ioan Tugearu
David Crescenzi și Cristian Oroșanu
David Crescenzi
și
Cristian Oroșanu
Marina Krilovici

Marina Krilovici

Octavian Dumitru, Ana Maria Donose și Mioara Cortez
Octavian Dumitru,
Ana Maria Donose
și Mioara Cortez
lojile oficiale

lojile oficiale

În semn de omagiu, Premii Speciale ale Galei au fost acordate și ministrului Culturii Daniel Barbu, președintelui Consiliului Popular Județean Iași Cristian Adomniței și primarului Municipiului Iași Gheorghe Nichita.

Premiile au fost înmânate de personalități marcante ale vieții politice și culturale, precum oficialii Daniel Barbu, Cristian Adomniței și Gheorghe Nichita, sopranele Maria Slătinaru-Nistor, Marina Krilovici și Elena Moșuc, directorul Teatrului Național bucureștean Ion Caramitru, directorul Operei Maghiare din Cluj-Napoca Gyula Szep, directorul Orchestrelor și Corurilor Radio Oltea Șerban-Pârâu, redactor-șef al Radio România Cultural, prof. univ. dr. Gelu Colceag, balerinii Pavel Rotaru, Ștefan Bănică și Roxana Colceag, scenograful Nic Ularu, dirijorul Cristian Oroșanu, jurnalista Alice Năstase-Buciuta etc. Nu au lipsit reprezentanți ai sponsorilor.

Tuturor premianților le-au fost decernate plachete nominale (gravate pe loc, după jurizare) și trofee care, după cum a declarat coordonatorul proiectului de elaborare a lor, Andrei Apreotesei, „sunt statuete realizate după contopirea grafică a trei statuete pe care noi le avem în avanscenă, deci putem spune că autorii inițiali sunt cei doi austrieci (Ferdinand Fellner și Hermann Helmer, N. N.) care au construit teatrul. Ideea este în exclusivitate a doamnei Beatrice Rancea. Grafica este realizată de către Andrei Fărcășel, grafician la Operă”. Asemănarea cu celebrele statuete care se decernează la premiile Oscar este intenționată și izbitoare, dar păstrează personalitatea decorațiunilor originale ale teatrului ieșean. O muză inspiratoare!

Desfășurată în regia Beatricei Rancea și vestimentația Doinei Levintza (pentru amfitrioni, pentru asistenții Cristina Grigoraș, Ana Maria Donose și Octavian Dumitru, pentru membrii staff-ului, Oana Miron, Bianca Grigoriu, Carla Ursache etc.), serata a fost transmisă în direct de TVR 1, TVR Internațional, TVR HD, www.tvrplus.ro și Radio România Cultural.

trofeul
Elena Moșuc
Momentele artistice nu au lipsit. Celebra soprană Elena Moșuc a interpretat cu măiestria-i binecunoscută aria Violettei din primul act al operei „Traviata” de Verdi. Câteva pagini de succes din producțiile Operei Naționale Române din Iași au pigmentat programul: cor din ultimul act al operei „Carmen” de Bizet (dirijor Gabriel Bebeșelea), secvențele „Les fleurs” și „Les sauvages d’Amerique” din „Indiile galante” de Rameau (soliști Cristina Grigoraș, Lăcrămioara Maria Hrubaru Roată și Jean Kristoff Bouton, dirijor Gabriel Bebeșelea), cor, marș triumfal și balet din actul secund al operei „Aida” de Verdi (dirijor David Crescenzi), precum și Dansul lebedelor mici din baletul „Lacul lebedelor” de Ceaikovski. Notez și micile clipuri muzicale care au însoțit aplauzele publicului la invitarea pe scenă a premianților, o idee inspirată, scurte fragmente din „Nunta lui Figaro”, „Liliacul”, „Rigoletto”, „Maeștrii cântăreți din Nürnberg” etc., pe care Orchestra Operei ieșene le-a interpretat sub bagheta tânărului Adelin Cătinean. În ansamblu și în detaliu, entuziasmul a fost general.
trofeul
Cor din CARMEN

secvență din INDIILE GALANTE (Les fleurs)
INDIILE GALANTE
(Les fleurs)
secvență din AIDA
Balet din AIDA

La final, jerbe de artificii au țâșnit de la rampă, o ploaie de stele aurii a inundat sala, consfințind un moment de cultură și o atmosferă absolut memorabile și eclatante.

Prima ediție a Galei Premiilor Operelor Naționale, brand ieșean, a fost un eveniment cu adevărat grandios. Opera din Iași se pregătește deja pentru ediția a doua, o săptămână întreagă din septembrie 2014, când promite o și mai mare desfășurare de forțe.