Offenbach la Opera Comică pentru Copii
(Costin Popa – 22 iunie 2013)
S-a încheiat stagiunea teatrului liric al copiilor. Cu o reluare a unui titlu de succes din sezoanele anterioare, opereta „Domnul Conopidă”, traducere a originalului „Monsieur Choufleuri” de Jacques Offenbach. Ca de obicei la Opera Comică pentru Copii, s-a prezentat o versiune redusă la puțin peste o oră, demers necesar pentru menținerea atenției micuților spectatori, aproape în majoritate aflați la prima întâlnire cu muzica de scenă.

Alegerea a fost cum nu se poate mai potrivită, subiectul spumos, muzica antrenantă, glumele, gagurile, au făcut ca sala să fie din nou plină până la refuz. Nu mai vorbesc de... participarea copiilor la spectacol, prin însoțirea cu aplauze sacadate a ritmurilor – încă de la început, din introducerea orchestrală, la care s-au adăugat râsetele la poantele de pe scenă, viile aplauze la „șlagărele” cunoscute. Mă refer la melodii, arii și canțonete precum „Les filles de Cadix” de Delibes, aria toreadorului din „Carmen” de Bizet sau „Funiculi, funicula” de Denza, cântate cu aplomb de soprana Oana Șerban, baritonul Fang Shuang și tenorul Andrei Manea, bine incluse de regizorul Cătălin Voineag în scena seratei muzicale pe care a organizat-o Domnul Conopidă.

Subiectul este tipic pentru operetele lui Offenbach: în Parisul primei jumătăți de secol XIX, parvenitul și cultural-ignorantul Domn Conopidă are ambiția invitării unor cântăreți de operă italiană celebri, de fapt, personaje cunoscute din viața reală – soprana Henriette Sontag, tenorul Rubini și basul Tamburini. Numai că toți, așa cum le stă bine unor vedete, devin indisponibili pentru serată. În paralel, fiica lui Conopidă, Ernestina, îndrăgostită de junele cântăreț Babylas pe care tatăl ei nici nu vrea să-l vadă, pune la cale înlocuirea celor trei cu ei înșiși, deghizați, la care îl adaugă chiar pe... Conopidă. Ernestina obține totul: și invitarea lui Babylas la serată, și salvarea show-ului, și acceptul tatălui pentru căsătorie, și... zestrea. Finalul este debordant, cu nelipsitul French Cancan, în interpretarea Ansamblului de Balet al Operei Comice și coregrafia lui Vali Roșca.

Interpreții sunt cum nu se poate mai bine aleși. Delicioasa soprană Raluca Oprea, cu voce cristalină este Ernestina, tenorul cu unul dintre cele mai frumoase glasuri lirice românești Andrei Lazăr îl întruchipează pe Babylas, în timp ce diva de operetă, cunoscuta soprană Gabriela Daha, soprana Lucia Racoveanu, tânăra Roberta Enișor și actorul-mim Levente Ambruș sunt invitații Domnului Conopidă, alias basul Ștefan Schuller. Nu-l uit pe maestrul gagurilor, în haina valetului Johann, baritonul Daniel Filipescu.

Spectacolul este colorat la propriu (scenografia Viorica Petrovici) și la figurat, pulsează de vivacitate, antren, se derulează cursiv, într-un tempo alert, place. Știu copiii de ce se îmbulzesc la Opera Comică!