Ziua Culturii Naționale sărbătorită la Ateneul Român
(Costin Popa – 15 ianuarie 2014)
Gigel Sorinel Știrbu
Ministrul culturii Gigel Sorinel Știrbu
Instituită prin lege în anul 2010, special coincidentă cu aniversarea nașterii lui Mihai Eminescu, Ziua Culturii Naționale a fost celebrată cu fast și în acest 15 ianuarie la Ateneul Român. Demnitari, diplomați, oameni de artă și cultură, înalți prelați, manageri de instituții culturale, jurnaliști, melomani au constituit numerosul public invitat cu generozitate de organizator, Ministerul Culturii, care a beneficiat de sprijinul Filarmonicii „George Enescu” și al Operei Naționale București.

Evenimentul nu a constat numai din concertul extraordinar oferit în Sala Mare, ci și din expozițiile din Rotondă. Au putut fi admirate costume de operă (purtate de vedete ca regretata Roxana Briban, Marina Krilovici, Nelly Miricioiu, Eugenia Moldoveanu, Elena Moșuc, Ecaterina Țuțu, Silvia Voinea), obiecte rare din patrimoniul enescian (un manuscris olograf cu laitmotivele operei „Oedipe”, vioara dăruită de regina Elisabeta tânărului Enescu, o fotografie cu autograful suveranei, în care aceasta apare alături de George Enescu, Eliza Băicoianu și Dimitrie Dinicu), precum și picturi semnate de Alexandru Ciucurencu, Sorin Ilfoveanu, Aurel Ciupe, Gheorghe Tomaziu, Constantin Piliuță, pânze având arta muzicii drept generic comun.

În debutul concertului, ministrul culturii, Gigel Sorinel Știrbu, a rostit o scurtă alocuțiune în care, alături de tradiționalele urări de bun venit și de audiție plăcută, a subliniat importanța evenimentului și nivelul înalt al performerilor seratei.

Horia Andreescu
Dirijorul Horia Andreescu
Programul a cuprins pagini simfonice și de operă de largă accesibilitate. Sub bagheta când subtilă și rafinată, când energică a dirijorului Horia Andreescu, orchestra Filarmonicii „George Enescu” a interpretat vijelioasele fragmente din Suita simfonică „Mihai Viteazul” de Tiberiu Olah (cu partida de alămuri intens solicitată și cu rezultate calitative), valsul „Valurile Dunării” de Iosif Ivanovici (înaripat de șeful de orchestră, cu violoncele de excepție), simbolica „Rapsodie Română” în La major, op.11, nr.1 de Enescu, într-o tălmăcire referențială și, ca bis, „Hora Staccato” de Grigoraș Dinicu.

Virtuozitatea violoncelistului Ștefan Cazacu a fost pusă în evidență în „Dansul țărănesc” de Constantin Dimitrescu iar sonoritatea elegiacă a viorii lui Vlad Stănculeasa, în cunoscuta „Baladă” de Ciprian Porumbescu. Ambii soliști au fost cu competență și atenție însoțiți de Horia Andreescu la pupitrul filarmoniștilor bucureșteni.

Celebra soprană Elena Moșuc, cu valoare validată prin mari succese la Scala și Metropolitan, Festivalurile de la Salzburg și Arena din Verona, operele din Zürich, Barcelona, Viena, Berlin și multe altele, a impresionat în aria Leonorei „D’amor sull’ali rosee” și cabaletta „Tu vedrai che amore in terra” din „Trubadurul” de Verdi prin lanțul pianissimelor eterate, frazarea impecabilă și strălucirea vocii.

Obișnuită la Viena și Berlin, Los Angeles și Minneapolis, aici într-una dintre cele mai bune apariții bucureștene, mezzosoprana Roxana Constantinescu a cântat cavatina Rosinei „Una voce poco fa” din „Bărbierul din Sevilla” de Rossini cu șarm, știință a stilului și coloristică variată.

Elena Moșuc și Roxana Constantinescu au prefațat de minune apropiatele spectacole pe care le vor susține la Opera Națională București, „Traviata” în 18 ianuarie, respectiv „Bărbierul din Sevilla” din 26 ianuarie

Tot un artist aureolat de prezențe pe scenele de la Covent Garden, Viena, Hamburg, Berlin, Dresda etc., tenorul Teodor Ilincăi, a oferit de data aceasta o versiune intens nuanțată a ariei lui Macduff „Ah, la paterna mano” din opera „Macbeth” de Verdi, care a completat în chip fericit ceea ce era deja cunoscut, forța, impetuozitatea și strălucirea glasului.

Proaspăt debutant pe marea scenă de la Metropolitan din New York, foarte tânărul bariton Șerban Vasile și-a demonstrat inteligența și verva în redarea, întrucâtva tenorală, a cavatinei lui Figaro „Largo al factotum” din „Bărbierul din Sevilla” de Rossini.

A fost o serată de înaltă ținută, pentru care organzatorul, cei ce l-au sprijinit și interpreții merită felicitări.
Ştefan Cazacu
Violoncelistul