PIATRA DIN CASĂ, UN MUSICAL DE SUCCES
(Costin Popa – 20 februarie 2007)
Sub conducerea criticului și muzicologului Smaranda Oțeanu-Bunea, director-fondator, Opera Comică pentru Copii nu-și dezminte renumele de una dintre cele mai dinamice companii lirice ale țării. Am mai afirmat: succesiunea premierelor este surprinzătoare, în condițiile în care repertoriul – de substanțială diversitate stilistică pentru cei 9 ani de existență ai trupei – numără deja peste 20 de titluri de operă și balet. Reprezentate în format comprimat, adecvat percepției auditoriului căruia i se adresează – preșcolari, elevi de clase primare și gimnaziale, liceeni, producțiile Operei Comice pentru Copii au atras, nu o dată, și public meloman consacrat, iubitor al genului spectacolului. Funcția educativ-formativă este puternic prezentă și susținută, iar Sala Mică a Palatului Național al Copiilor se umple până la refuz în după-amiezele de luni și marți ale săptămânilor de stagiune. Trebuie observat că reducerea dimensiunilor operelor și baletelor destinate copiilor și adolescenților nu este o practică singulară. Recent, chiar celebra Metropolitan din New York a prezentat o versiune scurtată a capodoperei mozartiene Flautul fermecat.

La Opera Comică pentru Copii, notam, bogăția repertorială este mare, de la opusurile preclasice la cele clasice și romantice, la colaje de arii și duete reprezentate scenic, musicaluri, balete „de buzunar” – titluri cunoscute sau creații originale. Printre acestea, literatura muzicală românească este nelipsită și, chiar de curând, a îmbogățit afișul teatrului cu o nouă producție.

Astfel, musicalul Piatra din casă de Roman Vlad, inspirat de cunoscuta piesă a lui Vasile Alecsandri a venit ca un corolar la anterioara premieră, Coana Chirița, titlul care a repurtat succese deosebite nu numai la București sau în țară dar și în Israel, unde a fost prezentată cu prilejul unui turneu de răsunet la sfârșitul anului trecut.

De data aceasta, partitura semnată de tânărul și talentatul compozitor Roman Vlad, a îmbinat cu pricepere temele tradiționale ale „cânticelelor” lui Alecsandri cu ritmuri moderne de hip-hop și rap, rezultând într-o compoziție modernă, plină de atracțiozitate. Publicul, de la mic la mare, a primit cu căldură, incitat, sonurile lui Roman Vlad, excelent integrate unui spectacol antrenant, pus în pagină de regizorul Cristian Mihăilescu.

Una din cheile noii producții a fost prezența în distribuție, în rolul Coanei Zamfira, a reputatei și multilateralei actrițe Stela Popescu, cea care strălucise și în Chirița. Este de-a dreptul fascinant cum această mare interpretă de revistă cântă, joacă și se exprimă în „dulcele grai al Ieșilor". Mimica, gestualitatea, ținuta, totul este asamblat într-o puternică personalitate scenică, cuceritoare și captivantă.

În jurul vedetei gravitează o serie întreagă de personaje care se întrec în vivacitate, umor suculent, gaguri simpatice, comic de situație. Îi numesc aici pe soliștii Operei Naționale București: Cristina Eremia (Marghiolița), Vicențiu Ţăranu (Dr. Franz), Daniel Filipescu (Leonil), Ion Dimieru (Grigore Pâlciu), Valentin Racoveanu (Povestitorul). Pentru toți aceștia, Opera Comică pentru Copii reprezintă o școală de actorie, de actorie îmbinată cu cântul, întotdeauna utilă prestațiilor lor de pe prima scenă lirică a țării. Toți formează un nucleu sudat, care poate și trebuie să atragă și alți colegi, în scopul diversificării tipologiilor de personaje ce populează spectacolele Operei Comice. Nu trebuie uitați actorii Valentino Tiron (Nicu) și Sorina Tiron (Ţiganca Ioana), ca întotdeauna bine integrați rolurilor lor de compoziție.

Şi, dacă în rândurile de mai sus scriam despre cheile spectacolului, trebuie accentuat că prezența lui Cristian Mihăilescu la pupitrul regizoral reprezintă clou-ul noii producții. Este o personalitate cunoscută, recunoscută și apreciată a mizanscenelor de operă, un puternic formator de cadraje intens colorizate din unghi actoricesc, un maestru al detaliului, al atmosferei și mișcărilor surprinzătoare, al spumei și vervei. Așa cum, în urmă cu câțiva ani, a montat opera Falstaff de Verdi la intervale mici de timp la Brașov și București, reușind performanța creării a două regii total diferite conceptual, și acum, după Coana Chirița, a adus în Piatra din casă o mizanscenă radical nouă deși subiectele erau tematic apropiate. Inventivitatea sa fără margini, preocuparea pentru transpunerea intensă în joc scenic a portativelor și-au spus din nou cuvântul. Împreună cu Stela Popescu, spectacolul seduce grație regiei lui Cristian Mihăilescu. Oricine poate fi fericit că lucrează cu el. Câștigurile sunt imense și idealul de cântăreț-actor este mult mai apropiat.
Regizorul a fost susținut în aceste demersuri de adecvatele desene coregrafice ale lui Vali Roșca, de decorurile și costumele semnate de vechea sa colaboratoare, Viorica Petrovici. La orgă, susținerea muzicală a venit din partea excelentei Mădălina Florescu.

Copii și părinți, iubitori de teatru, operă, musical și revistă, nu ratați Piatra din casă la Opera Comică pentru Copii! Nu știți ce pierdeți! O oră de voie bună și destindere nu strică nimănui!

Copyright: cIMeC – 2007