Nevoia de binefacere
(Costin Popa – 6 aprilie 2014)
Gesturi onorante, gesturi generoase, gesturi caritabile, de suflet și din inimă cuprind din ce în ce mai mult viața culturală românească, sfera muzicală, în cadrul unor evenimente cu scop de binefacere. Cele două mari auditoriumuri de concert ale Capitalei, Ateneul Român și Sala Radio au găzduit la fine de martie și început de aprilie recitaluri importante ce au susținut demersuri meritorii, îndreptate fie către susținerea unor tineri talentați, fie în beneficiul copiilor suferinzi.

Aripi pentru talente

Sub auspiciile Marii Loji Naționale din România, Respectabila Lojă Humanitas nr.86 Orientul București a organizat prin intermediul Fundației „Aripi pentru talente” un eveniment intitulat chiar „Aripi pentru talente”, al cărui scop declarat a fost colectarea de fonduri din „sponsorizări și donații ale participanților (...) în scopul sprijinirii în cariera muzicală a doi tineri români extrem de talentați, cu o promițătoare carieră de pianiști”. Aceștia au fost Elena-Miruna Panaite, 18 ani, elevă la Liceul de Arte „Victor Brauner” din Piatra Neamț și Marius-Cătălin Deneș, 20 de ani, student la Universitatea Națională de Muzică din București. Sprijinul a fost acordat în baza unor amănunțite planuri de carieră, care au cuprins participarea la concursuri în țară și străinătate, burse de specialitate în afara României, susținerea de studii superioare de stat sau private, achiziționarea de instrumente etc. Cheltuielilor materiale li s-au adăugat plăți directe în valoare de 2500 Euro pentru fiecare. Meritele celor doi au fost probate prin interpretarea în recital a două cunoscute pagini din literatura pianistică, „Andante spianato” și „Marea poloneză” de Chopin, respectiv „Bourrée” de Enescu. Elena-Miruna Panaite și Marius-Cătălin Deneș, doi tineri al căror viitor artistic se cere urmărit.

În prezentarea actorului Virgil Ogășanu, amfitrion al galei, serata a avut ca invitați trei artiști consacrați, Marius Vlad Budoiu, Ștefan Ignat și Cătălin Petrescu.

Tenorul Marius Vlad Budoiu, cunoscut pentru valoarea interpretărilor sale scenice de dificile roluri verdiene și wagneriene, a prezentat de data aceasta un mini-buchet de lieduri de Richard Strauss, „Die Nacht”, „Allerseelen”, „Morgen” și „Zueignung”, în care cultura stilistică, știința înfățișării expresiei ce curge din muzică și text, căldura glasului, nuanțările minuțioase au creat momentele de autentică și specială artă ale serii. Clujeanul este, fără îndoială, un maestru al liedului și trebuie să revină neîntârziat în istorica sală a Ateneului Român cu un recital integral dedicat genului.

Ştefan  Ignat și Marius Vlad Budoiu
Ştefan Ignat și
Marius Vlad Budoiu
În compania baritonului Ștefan Ignat, Marius Vlad Budoiu a propus și mai puțin cântatul (în recital) duet Don José-Escamillo din actul al III-lea al operei „Carmen” de Bizet, precum și marele duet Otello-Iago din „Otello” de Verdi.

Vocea cu prețioase rezonanțe arămite a lui Ștefan Ignat a răsunat impetuos și autoritar în aria Toreadorului din „Carmen” și monologul lui Iago din „Otello”. A rămas dator doar cu câteva intonații mai precise.

Baritonul Cătălin Petrescu a cântat și a interpretat cu verva-i caracteristică, în pofida unor sonorități mai opace, arii din îndrăgite operete și musicaluri precum „Oklahoma” de Rodgers, „Silvia” de Kálmán, „Rose Marie” de Friml și „Scripcarul pe acoperiș” de Jerry Bock.

Cei trei artiști au fost acompaniați la pian de Horea Haplea și Liana Mareș.

Suflet în culori

Ștefan Pop și Rodica Vică
Ștefan Pop și Rodica Vică
După câteva zile, la sala din str. General Berthelot, sub genericul „Suflet în culori”, Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură (președinte Mihai Stan) și Asociația Help Autism (președinte Daniela Bololoi) au propus un concert caritabil în beneficiul copiilor cu autism, prezentat de actrița Manuela Hărăbor (mamă de copil autist) și realizatorul TV Marius Constantinescu. „Cu doar un leu pe zi și tu poți ajuta la recuperarea copiilor cu autism” a fost deviza seratei, la care și-au dat concursul doi instrumentiști și doi cântăreți de operă, violonistul Vlad Maistorovici, pianistul Ștefan Doniga, soprana Rodica Vică și tenorul Ștefan Pop. Cuvinte calde s-au rostit, muzică bună s-a interpretat, glasuri de copii au răsunat în sală, la aplauze și... nu numai.

Vioara virtuoză a lui Vlad Maistorovici s-a remarcat în Preludiul din Partita în Mi major de Bach și, însoțită la pian de Ștefan Doniga, în Introducere și Rondo Capriccioso de Saint-Saëns. Un mini-program de mazurci a propus Ștefan Doniga, romantic înnăscut, ideal pentru poetica lui Aleksandr Skriabin (Mazurcile op.3 nr.7 și op.25 nr.6) și Sergei Bortkiewicz (Mazurcile op.64 nr.1 și nr.3, interpretate în primă audiție mondială).

De când a câștigat marele concurs Operalia – Plácido Domingo, tenorul bistrițean Ștefan Pop cutreieră lumea. Nu uită însă să cânte în țară, ori de câte ori este invitat. Acum, la Sala Radio, a venit chiar între două spectacole cu opera „Faust” la Rijeka, spre a oferi mai întâi o versiune seducătoare a ariei „Una furtiva lagrima” din „Elixirul dragostei” de Donizetti, în care culoarea și rotunjimea glasului au însoțit frazarea expusă cu bună intuiție belcantistă. Tentele în mezzavoce au fost prezente și chiar ar fi putut să înlocuiască emisia în „falsetto”, încă prezentă pe ici, pe colo, chiar și în alte pagini interpretate, aria lui Alfredo din „Traviata” verdiană sau populara canțonetă „O sole mio” de Eduardo di Capua. Împreună cu Rodica Vică a format un cuplu delicios în duetul Adina – Nemorino din „Elixirul dragostei” și intens elegiac în duetul Violetta – Alfredo, ”Parigi, o cara, noi lasceremo...”, din „Traviata”.

Soprană cu largi abilități de coloratură lirică, Rodica Vică și-a arătat extensia formidabilă a glasului prin spectaculoase supraacute (ce-i drept, nescrise în partituri și câteodată riscante) în cunoscutele „Les filles de Cadix” – bolero de Delibes, „La Danza” tarantelă de Rossini și într-o arie din zarzuela „Las Hijas del Zebedeo” de Ruperto Chapí, toate cântate cu antren și strălucire.
Rodica Vică și Ștefan Pop au fost acompaniați la pian de Ștefan Doniga.