VIVA VOX – un festival de renume
(Costin Popa – 21 mai 2014)
Francisc Fuchs și Sabin Mircea Rus
Francisc Fuchs
și Sabin Mircea Rus
Recent s-a încheiat la Cluj-Napoca cea de-a IV-a ediție a Festivalului Studențesc de Operă VIVA VOX, organizat de Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, o manifestare unică în Europa. I s-au alăturat în calitate de parteneri cele două teatre lirice din municipiu, Opera Națională Română și Opera Maghiară, ca și Societatea Culturală Filarmonică din Cluj-Napoca. Coproducători, TVR și TVR Cluj. Proiectul a beneficiat de finanțare publică din partea Administrației Fondului Cultural Național, Primăriei, Consiliului Local Cluj-Napoca și Consiliului Județean Cluj.

Exemplara organizare și managementul profesionist au revenit cu mare succes aceleiași echipe consolidate pe parcursul celorlalte ediții, conduse de directorul general Francisc Fuchs și directorul executiv Sabin Mircea Rus, care a fost și titular al Cursului de măiestrie în management cultural și impresariat artistic.

Ediția din 2014, desfășurată pe parcursul a 7 zile l-a avut ca președinte de onoare pe reputatul bas Ionel Pantea, unul din numele importante pe care Clujul l-a dat scenelor lirice internaționale. Invitați onorifici au fost Peter Mario Katona, director de casting la Opera Regală Covent Garden din Londra, Luisa Petrov, managerul Agenției de Impresariat omonime din Frankfurt, renumita soprană Lucia Stănescu, fiică a Clujului, dr. Éva Mohos Nagy, decanul Facultății de canto din Debrețin, dr. Mária Temesi, directorul Concursului de canto Simandi Jozsef din Ungaria, dr. Hermann Keckeis de la Universitatea Mozarteum din Salzburg, Luminița Constantinescu, muzicolog și jurnalist, Anda Tăbăcaru-Hogea, regizor, prof. Marina Levitt de la Academia de Muzică și Dans din Ierusalim, conf. dr. Veronica Laura Demenescu de la Facultatea de Muzică a Universității de Vest din Timișoara, maestrul Petre Sbârcea, dirijor și soprana Georgeta Stoleriu.

Sloganul „Opera întinerește” a fost de bun augur și pentru această ediție, în care și-au dat mâna marii maeștri cu aspiranții la gloria viitoare, profesorii cu discipolii, învățăceii cu experiența.

Marius Vlad Budoiu, Gheorghe Victor Dumănescu, Brigitta Kele și George Petean
Marius Vlad Budoiu,
Gheorghe Victor Dumănescu,
Brigitta Kele și George Petean
Deschiderea s-a făcut printr-un Concert de Gală în care au evoluat trei admirabili cântăreți clujeni, tenorul Marius Vlad Budoiu, soprana Brigitta Kele și baritonul George Petean, în acompaniamentul excelentei Orchestre a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, aflată sub bagheta experimentatului maestru Gheorghe Victor Dumănescu, titular al Cursului de măiestrie în arta dirijorală. O serată începută cu primire pe covor roșu străjuit de tineri și tinere în costumații de bal, care s-a desăvârșit pe scenă prin însăși excelența interpretativă. Versatilitatea stilistică atât în cheie eroică (Wagner, Verdi) cât și lirică (Bizet), venită din cultura vocală și glasul pe cât de autoritar pe atât de expresiv al lui Marius Vlad Budoiu, timbralitatea caldă, rotundă și strălucitoare a Brigittei Kele (expusă în pagini de Verdi, Leoncavallo, Cilea și Bizet), frazarea unduitoare (Verdi, Leoncavallo, Giordano) și mânuirea agilităților rossiniene, atribute ale lui George Petean, au entuziasmat publicul.

În ziua următoare, 20 de studenți la canto au susținut o foarte pretențioasă audiție în fața lui Peter Mario Katona și a Luisei Petrov care, de la înălțimea personalității lor, și-au arătat generozitatea și deschiderea în a asculta glasuri aflate pe drumurile formării. Sunt convins că prețioasele sfaturi nu au lipsit.

Momentul universitar festiv al VIVA VOX l-a constituit decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” sopranei Maria Slătinaru-Nistor, distinsă artistă, afirmată plenar pe scenele românești și în mari teatre lirice din Europa, America, Asia și Australia, desăvârșită maestră de canto.
Lucia Stănescu
Lucia Stănescu
Maria Slătinaru-Nistor, Dr. honoris causa

Caruselul producțiilor facultăților invitate a debutat cu spectacolul „Don Giovanni” de Mozart, oferit de Universitatea și Teatrul Csokonai din Debrețin. Din păcate, s-a prezentat o versiune serios amputată încă de la uvertură, paginile lipsă fiind substituite de un narator în haină de... călugăr, numit în program „animator” (?!?), care povestea în limba maghiară, probabil întâmplările eludate. Destul de greu de urmărit, mai ales că s-a și cântat în idiomul povestitorului, fără supratitrare în română. Partea pozitivă este că soliștii au fost buni (o remarcă merge către glasul Zsófiei Janovicz, Donna Elvira), au apărut cu experiență consolidată, peste nivelul studențesc.

Universitatea Națională de Muzică din București, în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte București, a prezentat „Gianni Schicchi” de Puccini, într-un meritoriu aranjament pentru formație camerală datorat lui Alexandru Petrovici. Jocul de scenă a fost exemplar (regizor Anda Tăbăcaru Hogea), dintre interpreți s-a distins prin compoziție și voce mezzosoprana Andreea Iftimescu (Zita), dar în rolul titular, rol de mare maturitate artistică, tânărul bariton Dominic Cristea, în pofida unui glas promițător, nu a reușit să prindă specificul complexului său personaj.

Cu fragmente din „Faust” de Gounod a venit de la Salzburg ansamblul Universității Mozarteum, într-un decor sumar schițat și costume moderne (regia Hermann Keckeis), dar cu voci inegale ca valoare, dintre care am apreciat calitățile tenorului Nutthaporn Thammathi (Faust, cu accentuat lirism). De altfel, toți interpreții principali au provenit din spații exotice, ceea ce înseamnă că globalizarea nu este o glumă.

În regia inspirată a lui Octavian Jighirgiu, spectacolul „Orfeu și Euridice” de Gluck al Universității de Arte „George Enescu” din Iași a lăsat o bună impresie prin cânt și mișcare scenică, prin pantomimă și expresivitate.

Două glasuri în curs de construcție tehnică la clasa prof. Marina Levitt au fost cele ale sopranei Adina Denner și tenorului Oshri Segev, protagoniștii unui recital de canto prezentat de Universitatea din Ierusalim.

Academia de Muzică „Gheorghe Dima” a propus producția cu „Sora Angelica” de Puccini, într-o excelentă pregătire muzicală aparținând prof. univ. dr. Francisc Fuchs.

O poveste pentru copii, cântată în limba maghiară și cu supratitrare parțială în română, fără partea de proză, a fost opereta „Crăișorul Árgyélus” de Péter Tóth, producție a Universității Szeged, cu participarea Orchestrei Simfonice din Szeged.

În fine, penultima seară de festival a găzduit spectacolul cu cunoscutul musical „My Fair Lady” de Loewe, produs de Universitatea de Vest din Timișoara.

Cele opt prezențe de tinere ansambluri au prilejuit un fructuos schimb de idei, de experiență, pentru cristalizări viitoare.

În același sens, adiacente festivalului au fost programate Simpozionul Științific Internațional „Music, Management and Media – a timeless competition” (președinte prof. univ. dr. Gabriel Banciu de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”) și workshop-ul „Aspecte actuale ale managementului teatrului liric contemporan”, moderat de maestrul Ionel Pantea și de semnatarul acestor rânduri.

Cursurile de măiestrie în arta vocală, susținute de Maria Slătinaru-Nistor, s-au încheiat cu două recitaluri desfășurate la Sala Reduta a Muzeului Etnografic al Transilvaniei și la Opera Maghiară. Au cântat 14 absolvenți, cărora li s-au adăugat soliști ai teatrelor lirice clujene, sopranele Nadejda Cerchez, Apollonia Egyed, tenorii Sorin Lupu și Pataki Adorján, toți acompaniați la pian de Lucian Dușa și Ștefan Ronai. În prefața recitalului de la Opera Maghiară, a fost lansat volumul „Opera în portrete” de Costin Popa, în prezentarea maeștrilor Petre Sbârcea și Ionel Pantea, a doamnei Luminița Constantinescu.

Într-adevăr, la Cluj-Napoca OPERA ÎNTINEREȘTE! Peste doi ani, la ediția a V-a a Festivalului VIVA VOX, grație eforturilor echipei organizatoare, putem fi siguri că va fi și mai tânără, și mai strălucitoare!