La Sibiu, două evenimente internaționale – Festivalul Artei Lirice și Concursul de Canto „Vox Artis”
(Costin Popa – 2 octombrie 2014)
Pentru a XIII-a oară, Sibiul a găzduit – în organizarea Filarmonicii de Stat – un festival internațional devenit de tradiție, cel dedicat Artei Lirice, inițiativă remarcabilă a directorului general Ioan Bojin într-o comunitate care nu dispune de teatru de operă. Este expresia iubirii cu care excelentul manager a înconjurat dintotdeauna vocile și spectacolul liric. Ca și în ultimii ani, în festival a fost integrat Concursul Internațional de Canto „Vox Artis”, ajuns la ediția a V-a și organizat de Filarmonica de Stat Sibiu în colaborare cu ArtCor Artists Agency din Viena, avându-i pe prof. Ioan Bojin și dr. Theodore Coresi drept director executiv, respectiv director artistic.

Pe parcursul a aproape trei săptămâni, melomanii sibieni au asistat la spectacole de operă, recitaluri camerale, concerte de muzică veche, de muzică barocă și de arii din opere, precum și la o acerbă competiție tinerească. Programe bogate au îmbrățișat o diversitate de stiluri, au satisfăcut gusturile publicului de toate vârstele.

Operă, fado și musical

Concertul de deschidere de la Sala Thalia, „Operfado”, a adus în premieră la Sibiu asocierea unor genuri aparent divergente, operă, fado, musical, dar pe care interpreții, celebra soprană Elena Moșuc și fadistul portughez Gonçalo Salgueiro le-au îmbinat armonios. Artista româncă, reputată pentru creațiile sale belcantiste în mari teatre ale lumii, a adus alături de arii a căror interpretare a făcut-o renumită, pagini din literatura mai dramatică de operă, către care – poate – dorește să se îndrepte în viitor, după cristalizări. Puritatea și limpezimea de glas au venit ca un potrivit pandant în lectura lirică a unor fado-uri, pe care le-a tălmăcit solo sau în compania lui Salgueiro, cântăreț cu un remarcabil simț artistic și intensă trăire. Acompaniamentul a venit din partea conaționalilor fadistului, Guilherme Banza (chitară portugheză) și Rogério Ferreira (chitară clasică), a Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu, dirijor Gabriel Bebeșelea. Unele fado-uri au fost admirabil orchestrate de elvețianul Jean-François Taillard. Celor două genuri li s-au adăugat câteva fragmente de musical.

Spectacole, concerte, recitaluri

Tot la Sala Thalia au evoluat oaspeți de tradiție ai festivalului sibian, ansamblul Operei Comice pentru Copii din București, care a prezentat adaptarea pentru cei mici a operei „Don Pasquale” de Donizetti. Conducerea muzicală a aparținut lui Ciprian Teodorașcu, regia lui Cristian Mihăilescu iar scenografia Vioricăi Petrovici. Și-a dat concursul Ansamblul Serioso, cu Mădălina Florescu la orgă. Notez interpreții Ștefan Schuller, Andrei Lazăr, Fang Shuang, Oana Șerban, Roberta Enișor, Lucia Racoveanu, Jennifer Dumitrașcu, Bogdan Șerban.

Opera Națională Română Timișoara a adus la Sibiu, în sala Casei de Cultură a Sindicatelor, unul din spectacolele sale de bază și succes, „Faust” de Gounod, o producție semnată de italianul Mario de Carlo, în coregrafia lui Răzvan Mazilu. Dirijorul italian David Crescenzi a condus o echipă valoroasă compusă din cunoscutul tenor francez Luca Lombardo și excelenții timișoreni Narcisa Brumar, Octavian Vlaicu, Dan Patacă, Cristina Vlaicu, Gabriella Varvari și Gelu Dobrea. Aprecierile din partea asistenței au fost la superlativ.

Și studenții Universității Naționale de Muzică din București au dorit să onoreze festivalul, prin opera „Madame Butterfly” de Puccini, în regia Andei Tăbăcaru Hogea și scenografia Ancăi Albani. Acompaniați la pian de Alexandru Petrovici, Bianca Mărgean, Alexandru Chiriac, Adrian Dumitru, George Vârban, Andrei Mihalcea, Dominic Cristea, Florian Suditu, Cristina Vasilache, cărora li s-a adăugat brașoveanca Asineta Răducan, au fost îndelung aplaudați de publicul prezent la Sala Thalia. Un spectacol al tinereții și al importantelor perspective.

concert Sub titlul „Opera în baroc”, la Biserica Romano-Catolică din Piața Mare, a avut loc un concert Haendel la care și-au dat concursul mezzosoprana elvețiană (de fapt, cu culoare vocală de soprană) Annina Haug, Orchestra de Cameră a Festivalului și Corul Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, toți sub bagheta elvețianului Stephen Smith. Un program care a cuprins uverturi, arii și piese orchestral-corale din opere și oratorii a validat stăpânirea unui stil desăvârșit, ale cărui rezonanțe s-au încadrat de minune atmosferei sacrale a lăcașului de cult.

Și Biserica Evanghelică Sf. Ioan a găzduit concertul „Muzica veche din spațiul românesc (sec. XVII-XVIII)”, susținut de Ansamblul „Flauto dolce” (cu instrumente de epocă) compus din Zoltan Majo și Maria Szabo (flaute drepte), Erich Türk (clavecin), cu concursul sopranei Mihaela Maxim.

Programe inedite desfășurate sub genericul „Take an opera break” au avut loc în spații neconvenționale, precum curtea interioară a Primăriei Sibiu, Aeroportul Internațional, platforma industrială Vest și Promenada Mall. Mezzosoprana Oana Andra, vedetă a Operei Naționale București și tânărul tenor Adrian Dumitru, deținătorul Premiului I la ediția 2013 a Concursului Internațional „Vox Artis” Sibiu, au prezentat cu mare succes scurte și atractive concerte de arii din opere, consfințind o inițiativă cu caracter de unicitate la noi în țară. A acompaniat pianistul Alexandru Petrovici.

Veronica Anușca, Mihai Murariu și Emanuela Pascu La Sala Festivă a Bibliotecii „Astra”, două tinere și valoroase artiste, soprana Veronica Anușca și mezzosoprana Emanuela Pascu, însoțite la pian de Mihai Murariu, au stârnit entuziasmul prin executarea remarcabilă a unui program dificil de arii și duete din opere. Sunt două cântărețe pe care am dori să le revedem mai des pe scenele lirice ale țării. La sfârșitul seratei, a avut loc lansarea sibiană a volumului „Pentru ce mergem la Operă?”, scris de cunoscutul dirijor Tiberiu Soare. A prezentat semnatarul acestor rânduri, au vorbit Sandra Ecobescu, președinta Fundației Calea Victoriei, editorul cărții și, bineînțeles, autorul, care a răspuns și întrebărilor venite din public, într-un interesant dialog interactiv.

Competiția vocilor

38 de tineri din 13 țări printre care România, prezentă cu aproape jumătate dintre competitori, s-au întrecut la cea de-a V-a ediție a Concursului „Vox Artis”, în dorința de a accede spre afirmarea în lume. Au fost impulsionați de prestigiul competiției, de premii, de componența juriului internațional care, prin structura sa, a reunit celebrități ale artei lirice, manageri, dirijori, regizori, directori de agenții și studiouri de canto, critici. Organizatorii au urmărit întotdeauna ca tinerele voci emergente să aibă șansa, pentru eficienta lor promovare ulterioară, de a fi auzite – printre altele – de persoane-cheie în lumea lirică europeană.

Giuseppe Sabbatini, Theodore Coresi şi Karel Drgac Iată, așadar, componența juriului: celebrul tenor Giuseppe Sabbatini, Italia – președintele concursului, dr. Karel Drgač – regizor, Austria – președintele juriului, Irina Bossini – soprană, solistă a Teatrului Bolșoi, profesor la Universitatea Pedagogică din Moscova, dr. Theodore Coresi – directorul ArtCor Artists Agency și al „Opernsänger Studio” din Viena, Sergey Kiss – prim dirijor, Teatrul Muzical de Stat „I. M. Yaushev” din Saransk, Rusia, Costin Popa, critic muzical, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, redactor-șef al revistei MELOS.

În urma jurizării, s-a hotărât neacordarea Premiului I și a Premiului Special al Operei din Rennes, Franța.
Palmaresul ediției 2014 a fost:
• Premiul II – tenorul George Ionuț Vârban (România)
• Premiul III – soprana Paula Iancic (România)
• Premiul Special al ArtCor Artists Agency – sopranele Larisa Ștefan și Silvia Micu (România)
• Premiul Special al Teatrului Muzical de Stat din Saransk, în onoarea lui I. M. Yaushev – tenorul George Ionuț Vârban
• Premiul Special al Operei Naționale Române Iași – soprana Paula Iancic
• Premiul Special MELOS – soprana Paula Iancic
• Premiul Special al Filarmonicii de Stat Sibiu – soprana Silvia Micu
• Premiul Special al Filarmonicii din Bacău – mezzosoprana Polina Garaeva (Rusia) și soprana Cristina Oltean (România)
• Premiul Special al „Opernsänger Studio” din Viena – sopranele Alice Boican (SUA), Paula Iancic și Silvia Micu.

organizatori, juriu, premianți Sub genericul „Vocile operei”, la închiderea Festivalului Internațional al Artei Lirice, în Sala Thalia, a avut loc festivitatea de premiere și Concertul de gală al laureaților. Cu concursul Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu, al dirijorului italian Aurelio Canonici, tinerii și-au demonstrat calitățile care i-au urcat pe podium, și-au etalat vocile valoroase care au impresionat juriul. Sigur că orice distincție nu reprezintă decât o treaptă în desăvârșirea prin studiu intens, serios.

În pauza concertului a avut loc lansarea volumului „Opera Măiastra” de Costin Popa, în prezentarea prof. univ. dr. Anca Sîrghie.

În septembrie, Sibiul a cunoscut din nou febra marilor evenimente muzicale clasice. Seratele festivalului, la care au participat peste 500 de artiști, precum și concursul, au oferit încă o probă că arta lirică este îndrăgită în municipiul de pe malurile Cibinului care, ca de obicei, trăiește o efervescență culturală deosebită. Un motiv de mândrie.