Premieră la Opera Comică pentru Copii
(Costin Popa – 17 noiembrie 2014)
În paralel cu tatonări, după workshop-uri și tabere de studiu, marele Festival de la Salzburg s-a decis în 2012 să prezinte opere celebre în versiuni aranjate pentru copii. A extins programul în 2013 și 2014 („Răpirea din serai” și „Flautul fermecat” de Mozart, „Cenușăreasa” de Rossini), iar în vara lui 2015, vor exista pe afiș „Bărbierul din Sevilla”, „Fidelio”, „Trubadurul”.

De ce am început cronica în acest mod? Pentru că de peste un deceniu și jumătate, de la data fondării din 1998, Opera Comică pentru Copii din București a identificat cu prioritate o cale absolut identică pentru a aduce marea muzică în sufletele celor mici. Așadar, ansamblul bucureștean a realizat un pionierat, în aceeași formulă, cu spectacole de după-amiază a căror durată nu depășește o oră, în prelucrări sintetice care prezintă momentele muzicale principale. Cum spuneam, la Salzburg, asemenea programări se fac doar de puțină vreme. În cei 16 ani, Opera Comică pentru Copii a ajuns la un repertoriu general (inclusiv balete, spectacole compozite) de 60 de titluri, urmărite de peste 60000 de spectatori pe stagiune. Onorant pentru această companie publică de cultură aflată în subordinea Consiliului General al Municipiului București, care a instituționalizat-o în 2003!

În deja cunoscuta sală a Operei Comice pentru Copii din Calea Giuleși nr.16, cea mai recentă premieră a fost „Hänsel și Gretel” adaptare după Engelbert Humperdinck, în regia lui Cristian Mihăilescu, a cărui apetență pentru partiturile de comedie și, nu în ultimul rând pentru cele destinate copiilor, este binecunoscută și apreciată. Și de această dată, regizorul a creat atmosfera, mișcările și atitudinile potrivite, cu rezultantă într-un spectacol dinamic, plin de vervă, dar și poetic, emoționant. Copiii se simt bine într-un asemenea ambient și reacțiile sunt pe măsură.

Veche colaboratoare a lui Mihăilescu, scenografa Viorica Petrovici a desenat costume în culori vii, armonioase, a umplut marea scenă cu decoruri ajutate de proiecții. Aripile uriașe ale Fluturelui, zborul Vrăjitoarei (animație digitală Marin Fagu), „fiorosul” cuptor au fost spectaculoase puncte de atracție. Nu mai vorbesc de căsuța de turtă dulce, a cărei replică se poate întâlni chiar în foyerul teatrului, spre bucuria copiilor.

Întotdeauna, decupajele în partitură făcute de dirijorul, de excelentul muzician Ciprian Teodorașcu, au fost coerente, suficiente pentru înțelegerea tramei, pentru comunicarea principalelor secvențe sonore. Și acum, micuții ascultători au găsit în reducția de o oră tot ceea ce le era necesar pentru asimilarea unui spectacol agreabil și pentru deschiderea gustului spre „mai mult”. Este de fapt unul dintre scopurile declarate ale producțiilor Operei Comice pentru Copii.

Ciprian Teodorașcu a dirijat Ansamblul Serioso (Mădălina Florescu – pian, Luiza Cârlan – flaut, Zoltán Kárpátty – fagot, Radu Petrică – corn, Cristian Petrișor – clarinet, Lucia Petroianu – oboi) și Corul de copii Contrapunct.

Raluca Oprea și Virginia Stamate au fost delicioase în rolurile celor doi frați, Hänsel și Gretel, muzicale, cu voci cristaline, jucăușe, șugubețe. Imediat alături de ele, Valentin Racoveanu a realizat o adevărată creație în travesti, ca urâta Vrăjitoare călare pe mătură. Talentat artist! Ioana Bitere și Fang Shuang au interpretat personajele Mamei și Tatei. În rest, le numesc pe balerinele manevrate de Cătălin Caracaș, autorul coregrafiei, Roberta Enișor și Alis Gheorghe (Ajutoarele Vrăjitoarei), Jennifer Dumitrașcu și Claudia Iagăr (Ciupercuțele), Alis Gheorghe (Fluturele), Alexandra Corneanu (Veverița), Sabina Chirilă (Floricica), Andreea Soare (Pasărea), Andy Ardeleanu și Theodora Munteanu (Iepurașii), Ionuț Bîrjovanu și Octavian Iuga (Ursuleții). Numai înșiruirea personajelor din pădure dau imaginea lumii de basm care îi fascinează pe cei mici și foarte mici. N-o uit pe Lucia Racoveanu, în rolurile Murgilă și Zorilă. Un univers minunat în compania muzicii lui Humperdinck.

„Hänsel și Gretel” – iată o nouă producție de succes a Operei Comice pentru Copii (director-fondator Smaranda Oțeanu Bunea, director general Felicia Filip), un nou titlu statornic pentru afișul destinat celor mici. De văzut neapărat!