Artificii și confetti în sala Operei din Iași...
(Costin Popa – 22 ianuarie 2015)
...în atmosferă de sărbătoare. Este felul în care conducerea teatrului liric moldav știe să omagieze marii artiști, marii performeri, marii creatori. De data aceasta, ocazia a venit la Gala extraordinară pentru Anul Nou, un spectacol de pagini muzicale celebre în coregrafia marii balerine Ileana Iliescu, personalitate dedicată acum – după o prodigioasă carieră pe scenele românești și din străinătate – montării producțiilor de dans.

S-a alăturat aniversarea reputatului șef de orchestră Petre Sbârcea, a cărui activitate în țară și peste graniță i-a adus, până la anii senectuții, aureola de excelență în muzica de operă, în repertoriul simfonic și nu numai. De când a început cariera de profesor universitar, maestrul a cunoscut multe satisfacții prin discipolii săi, în serata ieșeană la pupitru aflându-se Gabriel Bebeșelea, una din baghetele tinere de mare perspectivă. Dirijorul octogenar a și condus Orchestra Operei Naționale Române Iași în uvertura operetei „Liliacul” de Johann Strauss, Dansul trepak din baletul „Spărgătorul de nuci” de Ceaikovski, Dansul slav nr.8, op.46 de Dvořák și „Marșul lui Radetzky” de Johann Strauss. În totul am recunoscut rigoarea, spiritul ideatic pliat stilului, echilibrul planurilor sonore și, nu în ultimul rând, umorul subtil cu care a condus chiar și aplauzele cadențate ale publicului, moment de tradiție al binecunoscutului marș straussian. Petre Sbârcea este un inspirator desăvârșit și schimbul de baghetă cu Gabriel Bebeșelea la alternarea pieselor a căpătat valoare de simbol. Tânărul își urmează îndrumătorul, cu talent și profesionalism.

Instrumentiștii Operei i-au secondat pe cei doi într-un crescendo de implicare și preciziune.
Petre Sbârcea și Beatrice Rancea
Petre Sbârcea și
Beatrice Rancea
Petre Sbârcea și Gabriel Bebeșelea
Petre Sbârcea și
Gabriel Bebeșelea
Petre Sbârcea și Beatrice Rancea
Petre Sbârcea
Petre Sbârcea, Ileana Iliescu și Gabriel Bebeșelea
Petre Sbârcea, Ileana Iliescu
și Gabriel Bebeșelea
Petre Sbârcea dirijând publicul
Petre Sbârcea
dirijând publicul
Atmosfera festivă
Atmosfera festivă

Celelalte momente muzicale ale serii au fost valsuri de Johann și Josef Strauss („Valsul imperial”, „Dunărea albastră”, respectiv „Pădurea vieneză”), polci de Johann Strauss (trei polci rapide, op.319, 281 și „Tunete și fulgere”, ca și „Polca șampaniei”, op.211). Nu au lipsit Dansurile polovțiene din opera „Cneazul Igor” de Borodin, „Farandola” din Suita a II-a „Arleziana” de Bizet, Dansul spaniol din baletul „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, Dansul focului din marea secvență de balet „Noaptea Valpurgiei” a operei „Faust” de Gounod, întregind un afiș variat și atractiv, arhicunoscut și popular, bine structurat.

Am recunoscut pagini în care Ileana Iliescu a excelat ca primă-balerină „étoile”, atrăgând sufragiile unanime ale publicului, aplauze, ovații, pe parcursul unei mari cariere. Am recunoscut concepția de program și stilul de coregrafie cu care Ileana Iliescu a captivat în repetate rânduri publicul bucureștean, clujean și acum ieșean, fără să uit că „Seara vieneză” a impresionat parizienii, vreme de nu mai puțin de șapte ani, la faimosul teatru „Olympia”.

Baletul Operei Naționale Române Iași a interpretat cu dăruire, atât secvențele clasice, cât și cele cu tentă comică, într-un frumos ambient general, în care o remarcă trebuie făcută pentru costumele Rodicăi Maria Eșanu. Asistenți de coregrafie au fost Dorina și Sergiu Cotorobai. Fără pretenția de a epuiza lista, numesc câțiva soliști, în ordinea apariției în scenă: Monica Ailiesei, Valentin Mihăilă, Mizuka Suzuki, Romulus Petrus, Sarasa Nagamine, Elvis Gache, Kurumi Sakamoto, Dumitru Buzincu, Pamela Tănasă, Kotomi Hoshino, Alexandru Sebeși, Bogdan Tuluc.
scenă din spectacol
scenă din spectacol
scenă din spectacol
scenă din spectacol
scenă din spectacol
scenă din spectacol

Așa cum ne-a obișnuit, managerul Beatrice Rancea i-a onorat în debutul seratei extraordinare, prin cuvinte alese, pe Ileana Iliescu, Petre Sbârcea și Gabriel Bebeșelea, iar la final le-a oferit personal buchetele de flori ale prețuirii succesului.

Fiind un spectacol „pentru Anul Nou”, înseamnă că 2015 a început la Opera Națională Română Iași sub auspicii de excelență.