Cursuri de măiestrie vocală cu renumitul tenor Vasile Moldoveanu
(Costin Popa – 3 august 2015)

Se știe. Cariera internațională a tenorului Vasile Moldoveanu a fost aureolată cu 105 spectacole cântate între 1977 și 1986 pe faimoasa scenă de la Metropolitan Opera din New York, cu prezențe în alte celebre teatre lirice mondiale.

Performanța este un record absolut între cântăreții români postbelici, dar aici nu acest lucru este primordial, deși el există și rămâne de notat, de reamintit, de admirat. Marile fapte, marile nume nu trebuie nicicând uitate.

Vasile Moldoveanu Uluitoarea realizare a fost posibilă grație valorii și s-a fundamentat pe înalte calități artistice, care au înveșmântat darurile native ale vocii lui Vasile Moldoveanu.

În asemenea condiții, este firesc ca ilustrul tenor să fie astăzi intens curtat, intens căutat spre a împărtăși tinerilor de pretutindeni căile de studiu prin care a ajuns la rezultate spectaculoase, secretele de tehnică vocală, de interpretare. Și România are șansa unei asemenea oportunități, întrucât maestrul a oferit până acum, cu generozitate, cursuri la Iași, Brașov, București.

Programul „Tinere talente” al Fundației Principesa Margareta a României

Cel mai recent „master-class” a avut loc în Capitală sub auspiciile Fundației Principesa Margareta a României și s-a încheiat la Sala Mică a Ateneului Român printr-un Concert vocal, în acompaniamentul pianistic al prof. univ. dr. Crimhilda Cristescu. O manifestare realizată cu sprijinul Filarmonicii George Enescu.

Programul „Tinere talente” al Fundației este „un program național care susține și promovează tineri artiști talentați, din familii cu venituri mici, care au nevoie de sprijin financiar pentru a-și dezvolta potențialul și a-și exprima talentul.” Ediția 2015 a programului este cea de-a șaptea, în care au fost selectați 34 de bursieri pentru domeniile artelor plastice și muzicii.
Dintre aceștia, vocaliștii au beneficiat de Cursul de măiestrie al tenorului Vasile Moldoveanu. Conform selecției făcute de Fundație, au participat tineri între 17 și 22 de ani, vârste fragede pentru arta cântului, vârste de început al studiului. Desigur, îndrumările conferențiarului au mers către pașii de încurajare, către indicațiile de bază pentru startul unei cariere, de multe ori pornită cu o perioadă lungă de învățătură, urmată de perfecționare continuă. Desigur, către corecții. Sunt convins că sfaturile maestrului s-au constituit în repere permanente pentru toți anii ce vor veni.

Desfășurată în prezența Altețelor Lor Regale Principesa Margareta a României și Principesa Maria, a directorului general al Filarmonicii bucureștene Andrei Dimitriu, serata a debutat cu alocuțiunile directorului executiv al Fundației, Mugurel Mărgărit Enescu și tenorului Vasile Moldoveanu.

Imbold către studiul continuu

Cu certe calități vocale, aflați pe diverse stadii de pregătire, cu nivele diferite de preparative tehnice sau perfectibilitate stilistică, dar plini de dorința afirmării deși timiditatea era încă evidentă, au urcat pe scenă un număr de șase tinere și un tânăr, care au interpretat pagini din opere: arii de Bizet, Donizetti, Delibes, Ceaikovski, Puccini, Massenet, Gluck, Rossini și un duet donizettian. Îi numesc, mai întâi pe tenorul George Vîrban, apoi pe sopranele Larisa Ștefan, Andreea Blidariu, mezzosopranele Cosmina Stancu, Martiniana Antonie, soprana Diana Alexe și pe mezina, soprana Daniela Popescu, aruncată încă de la vârsta incertitudinilor într-o arie mortală, cea ultimă din „Manon Lescaut” de Puccini.
Andrei Dimitriu, Principesa Maria, Principesa Margareta, Vasile Moldoveanu
Andrei Dimitriu, Principesa Maria, Principesa Margareta

Vasile Moldoveanu, Crimhilda Cristescu şi cursanţii

După cele dobândite la master-class, pregătirile în Conservatoare sau Licee de muzică vor continua cu asiduitate. În arta cântului, studiul este perpetuu în calea spre desăvârșire.

Cursurile maestrului Vasile Moldoveanu au o largă utilitate și adresare pentru diverse trepte evolutive ale cântăreților: începătorilor (cum au fost cei din iulie 2015), absolvenților instituțiilor de studii superioare, artiștilor formați, inclusiv celor experimentați, întrucât controlul de către o ureche expertă este indispensabil toată viața. În plus, așa cum a făcut-o la Iași și Brașov, Vasile Moldoveanu are importanta capacitate de a pregăti, din punct de vedere muzical, soliști în roluri și spectacole integrale.