Tânărul bariton ALEXANDRU CHIRIAC a obținut Premiul I și Premiul MELOS la Concursul Internațional de Canto VOX ARTIS
(Costin Popa – 30 septembrie 2015)

De curând s-a încheiat la Sibiu cea de-a șasea ediție a Concursului Internațional de Canto VOX ARTIS. O competiție devenită tradițională, reunind competitori din toată lumea, dornici de afirmare în fața unui juriu pretențios, ce le poate oferi oportunități de dezvoltare a carierei. Un concurs care dezvoltă inițiativa reputatului bas Theodore Coresi, directorul „Opernsänger Studio” și al Agenției Artistice „ArtCor” din Viena, organizatoare impecabilă a evenimentului, în colaborare cu Filarmonica de Stat Sibiu, condusă de directorul general Ioan Bojin.

Între 23 și 27 septembrie 2015, în minunata Sală Thalia, 54 de artiști în plină dezvoltare profesională s-au întrecut pe parcursul a trei etape în fața juriului internațional constituit din celebrul tenor Giuseppe Sabbatini (președintele concursului), Tomáš Studený (președintele juriului, director artistic la Opera of South Bohemian Theatre din Republica Cehă), Georgeta Stoleriu, soprană, prof. univ. la Universitatea Națională de Muzică București, prof. Irina Bossini, soprană, solistă a Teatrului Bolshoi din Moscova, director al Music Center „Eurovox” din Federația Rusă, dr. doc. Theodor Coresi de la Universitatea din Oradea, director al „Opernsänger Studio”, al Agenției Artistice „ArtCor” din Viena și semnatarul acestor rânduri, critic muzical, redactor-șef al revistei MELOS.

Dar iată premianții:
• Premiul I – baritonul ALEXANDRU CHIRIAC (România)
• Premiul II – soprana ELIZABETH BAILEY (Marea Britanie)
• Premiul III – soprana NATALIA TANASIICIUC (Republica Moldova)
• Premiul Special al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca - ELIZABETH BAILEY
• Premiul Special al Operei Naționale Române din Iași - NATALIA TANASIICIUC
• Premiul Special al Opava Silesian Theatre din Republica Cehă – tenorul HYUN SEUNG YOU (Coreea de Sud)
• Premiul Special al Opera of South Bohemian Theatre din Republica Cehă – soprana DIANA - ANDREEA BLIDARIU (România)
• Premiul Special al Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău – mezzosoprana ANTONIA - COSMINA STANCU (România)
• Premiul Special MELOS - ALEXANDRU CHIRIAC
• Premiile Opernsänger Studio Viena – basul HAN HAEYEOL (Coreea de Sud), soprana CECILE VAN WETTER (Franța) și soprana MARGARITA ANTONIADOU (Cipru).

Gala laureaților, desfășurată sub genericul „Vocile operei”, a încheiat în aplauze și ovații zilele de concurs. În fața unui public numeros, Theodore Coresi a subliniat importanța competiției, a rostit un cald cuvânt de apreciere și mulțumire către participanți, juriu și organizatorii sibieni, după care a urmat înmânarea premiilor.
Giuseppe Sabbatini și Alexandru Chiriac
Giuseppe Sabbatini și
Alexandru Chiriac
Alexandru Chiriac
Alexandru Chiriac

Elizabeth Bailey
Elizabeth Bailey

Natalia Tanasiiciuc
Natalia Tanasiiciuc

Theodore Coresi și tinerii laureați
Theodore Coresi și tinerii laureați

Elizabeth Bailey, Antonia Cosmina Stancu, Natalia Tanasiiciuc, Andreea Blidariu, Hyun Seung You, Cecile van Wetter, Margarita Antoniadou, Han Haeyeol

Theodore Coresi, Alexandru Chiriac și laureații
Theodore Coresi, Alexandru Chiriac și tinerii laureați

Aplauze
Aplauze

Tomas Studeny, Irina Bossini, Theodore Coresi, Giuseppe Sabbatini, Florin Estefan, Georgeta Stoleriu, Costin Popa

În acompaniamentul Orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat Sibiu, dirijată de Orazio Baronello (Italia), au cântat Hyun Seung You (aria „E lucevan le stelle” din „Tosca”de Puccini), Antonia - Cosmina Stancu (aria „O mio Fernando” din „Favorita” de Donizetti), Diana - Andreea Blidariu (aria „Quel guardo il cavaliere” din „Don Pasquale” de Donizetti), Natalia Tanasiiciuc (aria „Mĕsičku na nebi hlubokém” din „Rusalka” de Dvořak), Elizabeth Bailey (aria „Glitter and be gay” din „Candide” de Bernstein) și Alexandru Chiriac (aria „Hai già vinta la causa!... Vedrò mentr'io sospiro” din „Nunta lui Figaro” de Mozart).

Orchestra a interpretat uverturile „Ein Morgen, ein Mittag und ein Abend in Wien” de Franz von Suppé, „Bărbierul din Sevilla” de Rossini și „Vecerniile siciliene” de Verdi.

În entuziasmul general, laureații au încheiat cu celebrul „Brindisi” din „Traviata” verdiană, prin care au antrenat și publicul.

Concursul Internațional VOX ARTIS a făcut parte din proiectul Sibiu Opera Festival, realizat cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Sibiu. O acțiune cofinanțată de Consiliul Local și Primăria Municipiului Sibiu.

Precum toate concursurile importante de pe mapamond, Operalia, Belvedere etc., care se desfășoară ciclic în diverse orașe ale Europei și întregii lumi, ediția a VII-a a concursului VOX ARTIS va avea loc la Moscova în perioada 25-29 octombrie 2015. Sibiul va găzdui din nou, în 2016, ediția a VIII-a.

Sibiu Opera Festival...

... a ajuns la cea de-a XIV-a ediție și încununează inițiativa, eforturile prof. Ioan Bojin, directorul general al Filarmonicii din municipiul de pe malurile Cibinului, o localitate care nu are un teatru de operă. Meritul este cu atât mai mare

Cu programare între 20 septembrie și 4 octombrie, bogatul afiș a mai cuprins până acum: Oratoriul „Israel în Egipt” de Händel (Orchestra simfonică a Filarmonicii sibiene, Corurile „Cantori Contenti Zug”, „Matthäuskantorei” Lucerna și al Filarmonicii de Stat „Transilvania” Cluj-Napoca, soliști Gabriela Bürgler, Pauline Persound, Carmen Würsch, Richard Helm, Christian Meier), recitalul „Liedul în spațiul european” (Alexandra Paulmichi și Gonzalo Simonetti), recitalul extraordinar al mezzosopranei Viorica Cortez (serată în care s-a lansat și ediția a II-a, revizuită și adăugită, a volumului „Cortez” de Marius Constantinescu), baletul „Fetița cu chibrituri” susținut de Opera Comică pentru Copii din București, cantata „Carmina Burana” de Carl Orff (cu Irina Ionescu, Liviu Iftene, Adrian Mărcan, Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, dirijor Gabriel Bebeșelea), „Irreparabile tempus” („Interogații sonore în oglindă” propuse de compozitorii Roxana Pepelea și Leonard Dumitriu - lieduri pe versuri de Vasile Burlui, în interpretarea mezzosopranei Claudia Codreanu, cu concursul pianistei Vasilica Stoiciu-Frunză și al actorului Mircea Dascaliuc).

Până la finalul festivalului, melomanii sibieni vor mai putea vedea musicalul „Sunetul muzicii” de Richard Rodgers, spectacol al Corului și ansamblului de balet ale Operei Naționale Române Cluj-Napoca, al Orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat Sibiu, dirijor Adrian Morar. Vor cânta Iulia Merca, Florin Sâmpelean, Liliana Neciu, Sorin Lupu, Daniela Chișbora, Lisa Kadelnik ș.a.

Încheierea se va face cu spectacolul „Turandot” de Puccini, susținut de Corul, orchestra și ansamblul de balet ale Operei Naționale Române Timișoara, dirijor David Crescenzi. Vor interpreta Dragana Radaković, Bogdan Roman, Octavian Vlaicu, Lăcrămioara Cristescu, George Proca, Cristian Bălășescu, Remus Alăzăroaie etc.

Inițiativă unică

Festivalul de Operă de la Sibiu a mai cuprins un eveniment, unic pe plan național, o inițiativă care datează de câțiva ani a managerului Ioan Bojin. Sub titlul „Take an opera break”, scurte recitaluri de arii din opere (15 – 20 de minute) s-au desfășurat în spații publice, în locații diverse, neconvenționale, precum mall-uri, aeroport, platforme industriale, sediul primăriei, al consiliului județean etc. Au fost susținute de apreciații artiști ai Operei Naționale București Oana Andra (mezzosoprană) și Iordache Basalic (bariton), acompaniați la pian de Alexandru Petrovici de la Universitatea Națională de Muzică din Capitală. Am asistat la ultimul recital al seriei, care a avut loc în curtea interioară a Consiliului Județean. O atmosferă minunată. Fără sa fie avertizați, salariații au auzit dintr-o dată muzică de operă, la ei la serviciu. Au ieșit la ferestre, au coborât în curte, captivați de arta protagoniștilor. Mai mult, pe stradă treceau elevii unei clase de la un liceu din apropiere. N-au ezitat să intre în curte. Aplauze generale la final, cereri de bis pe care artiștii le-au onorat cu bucurie.

Prin festivalul anual de operă, Sibiul cultural își consolidează renumele. Ediția 2016 se află deja în pregătire.