SĂRBĂTOAREA LIEDULUI ROMÂNESC SUB EGIDA SOPRANEI MARIANA NICOLESCO
(Costin Popa – 10 noiembrie 2016)

Mariana NICOLESCO
Mariana NICOLESCO
Substanțialul aport al celebrei soprane Mariana Nicolesco la strălucirea artei lirice autohtone este cunoscut și apreciat în cel mai înalt grad. După reîntoarcerea în țară, marcată prin mari concerte de arii la Ateneul Român, distinsa artistă și-a împlinit și menirea de promotoare a muzicii, prin afirmarea în calitate de creatoare de evenimente și manager de excepție. A fondat renumitul Festival și Concurs Internațional de Canto „Hariclea Darclée” de la Brăila, aflat acum sub Înaltul Patronaj UNESCO. A îndrumat un mare număr de tineri în cadrul Cursurilor de Măiestrie „Master Classes”, a organizat recitaluri tematice pentru afirmarea lor și concerte cu rarități lirice la Opera Națională București. Și multe altele.

Începând cu anul 2003, a întemeiat la Brașov Festivalul și Concursul Național al Liedului Românesc, manifestare menită să readucă în conștiința publicului giuvaeruri ale căror autori sunt compozitorii noștri, avându-l pe George Enescu drept inspirator suprem, drept nume tutelar. Sub auspiciile festivalului, cu prilejul Anului Internațional Enescu proclamat în 2005 de UNESCO, s-a înregistrat pe CD și DVD, în premieră mondială, integrala liedurilor enesciene.

În acest an, Festivalul și Concursul au avut loc în București, dorind să sărbătorească și 25 de ani de la prima apariție a Marianei Nicolesco pe o scenă din țara natală, prin memorabilul concert de la Ateneul Român dirijat de Cristian Mandeal, în compania Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „George Enescu”. Ilustra soprană a devenit – tot în 1991 – primul Cetăţean de Onoare al Capitalei.

Deschiderea festivă a fost urmată de un recital de lieduri enesciene interpretate de soprana Irina Baianţ, mezzosopranele Oana Andra şi Florentina Soare, de baritonul Alexandru Constantin, acompaniaţi la pian de Alexandru Petrovici.

În zilele următoare s-a desfășurat concursul propriu-zis, cu participarea – conform programului de sală – unui număr de 53 de competitori, evaluați de un prestigios juriu format din Mariana Nicolesco – președinte, muzicologul acad. Octavian Lazăr Cosma, compozitorii Carmen Petra-Basacopol, Dan Dediu și Adrian Pop.

Personalitățile din juriu, cărora li s-a adăugat muzicologul Mihai Cosma, au dat consistență universitară și academică obișnuitului Simpozion Național care se desfășoară în zilele Festivalului și Concursului. Anul acesta, sub titlul „Omagiu lui George Enescu la 135 de ani de la naştere” comunicările științifice au fost dedicate creaţiei româneşti în contextul tradiţiei europene, raportului acesteia cu liedul german, francez, italian, maghiar şi rusesc. În plus, elegantul caiet-program al Simpozionului a cuprins texte pe tematici precum „Liedul rusesc și liedul românesc” (Mariana Nicolesco), „Cuvânt și cântec în lied” (Cornel Țăranu), „Liedul românesc și sentimental nostalgic al dorului” (Carmen Petra Basacopol), „Colindă, lied și confluențe europene” (Adrian Pop), „Lied: muzică, poezie, specific național (Octavian Lazăr Cosma), „Evoluția istorică a liedului rusesc și a liedului românesc”, „Miniaturi literare, nemuritoare prin lied”, „Musorgski și Balada puricelui” (Mihai Cosma).

Gala laureaților…

...a încheiat cele patru zile de manifestări, însoțind festivitatea de premiere, precedată de alocuțiunea Marianei Nicolesco, care a glosat asupra „dorului”, cuvânt-sursă de construire a edificiului liedului românesc, citând din Eminescu, Coșbuc, Hașdeu, Alecsandri, Arghezi, Ispirescu.

Dar iată laureații: PREMIILE I – sopranele Ramona Păun și Irina Baianț, baritonul Alexandru Constantin, basul Iustinian Zetea; PREMIILE II – mezzosopranele Florentina Soare și Cezara Diță, baritonul Radu Ion; PREMIILE III – sopranele Cristina Vasilache și Adriana Marcu, baritonul Bogdan Nistor; PREMIILE DE EXCELENȚĂ – sopranele Adriana Gheorghișor, Elmas-Zeynep Mehmet și Ana Morari, baritonul Shuang Fang; PREMIILE SPECIALE ALE JURIULUI – sopranele Rodica Butu, Mihaela Alexa și Adriana Țidor, basul Sándor Köpeczi; PREMIILE PENTRU „CEL MAI BUN TÂNĂR INTERPRET” – soprana Valentina Pușcaș, mezzosoprana Alexandra Leșiu, baritonul Adonis Tanța, basul Andrei Paul Nicoară; MENȚIUNI SPECIALE – sopranele Alice Bacalu și Daniela Goria.
Mariana Nicolesco alături de laureați
Mariana Nicolesco alături de laureați
Aplauze ăi ovații
Aplauze ăi ovații
La final
La final

Sub îndrumarea Marianei Nicolesco, toți au interpretat lieduri din marea literatură a genului, de George Enescu, Mansi Barberis, Constantin Râpă, Sabin Drăgoi, Pascal Bentoiu, Gheorghe Dima, Myriam Marbé, Paul Constantinescu, Eduard Caudella, Viorel Munteanu, Felicia Donceanu, Tiberiu Brediceanu, Marțian Negrea, Diamandi Gheciu, Dumitru Capoianu, Carmen Petra Basacopol, Adrian Pop, Theodor Rogalski. Criticii și publicul au fost impresionați de fondul de voce, de inteligență artistică, de înțelegere a raporturilor dintre muzică și text cu care tinerii au abordat partiturile. S-a cântat cu pasiune, cu expresii mergând de la emoția subtilă și melancolică la cea teatrală, dinamică, declamată. O bogăție creativă.

La final, toți laureații, cărora li s-au alăturat soprana Mariana Nicolesco și chiar nonagenara compozitoare Carmen Petra Basacopol sau prof.univ.dr. Adrian Pop, au cântat în cor, în aplauzele asistenței, „Dragu-mi-i, mândro, de tine” de Tiberiu Brediceanu, moment repetat de mai multe ori la cererea celor prezenți, consfințind atmosfera de bucurie și triumf în iluminarea unor bijuterii de inestimabilă valoare ale componisticii naționale.