Crăciun de vis cu soprana Mariana Nicolesco
(Costin Popa – 24 decembrie 2016)

Prezența Guvernatorului Băncii Centrale, Mugur Isărescu
Seară de tihnă, lumină și reculegere în preajma sărbătorii Nașterii Domnului, seară lirică în care opera și musicalul s-au îngemănat în chip sublim cu colindul românesc, miniatura tradițională dăruită acum Crăciunului prin vocile unor tineri performeri, multiplu laureați ai Concursului Internațional de Canto „Hariclea Darclée" și ai Concursului Național al Liedului Românesc. Ambele, creații ale celebrei soprane Mariana Nicolesco, al cărei nume a dat girul Concertului Extraordinar de Crăciun desfășurat în mod obișnuit la Banca Națională a României, patron de mulți ani al evenimentului. Prezența Guvernatorului Băncii Centrale, Mugur Isărescu, a membrilor Consiliului de Administrație, a unui public de elită a onorat însuflețitoarea serată.

În eseul intitulat „Splendoarea și forța tradiției", Mariana Nicolesco a notat în program legăturile pe care comoara melosului nostru popular de Crăciun le are cu marea artă a cântului, „artă sacră prin însăși natura ei", călăuză către realizări meșteșugite, de înaltă valoare. Soprana însăși le făcuse cunoscute de pe podiumul marii săli de concerte a Vaticanului, odată cu transmisia în Mondovision a memorabilului prim concert de colinde de la Sfântul Scaun.

În somptuosul ambient marmoreean al Băncii Naționale, glasuri tinere au răsunat vibrant, pline de emoție, îndrumate și conduse de Mariana Nicolesco, a cărei „baghetă magică" a povățuit și povățuiește zeci, sute de aspiranți către glorie în cariera lirică. Fluidul tainic venit din gestica, din privirile celebrei soprane s-a scurs în sufletele, mințile și corzile vocale ale tinerilor, iar rezultanta a fost în contopirea muzicii cu textul, a glasurilor cu rostirile expresive, creatoare de atmosferă. Minunată este această osmoză, care se făurește și se desăvârșește între Mariana Nicolesco și discipolii ei, prin seve eterice.

Duetul „Là ci darem la mano" din „Don Giovanni" de Mozart a deschis programul, interpretat de baritonul Alexandru Constantin și soprana Irina Baianț, o potrivită asociere. Numai că, iată, alte... Zerline l-au asaltat pe seducătorul Don Giovanni. Erau sopranele Ramona Păun și Adriana Marcu, mezzosoprana Oana Andra, căutându-și... norocul. Dar „titulara" a revenit destul de rapid și a restabilit raportul inițial. O delicioasă scenetă, originală, ce a oferit publicului șansa să asculte de mai multe ori celebrul duet.

Mai apoi, aria bijuteriilor „Ah, je ris" din „Faust" de Gounod a fost redată, cu glas expansiv și radios, de Adriana Marcu.

Tenorul Șerban Cristache, anunțat suferind de Mariana Nicolesco, s-a încumetat să cânte aria lui Gabriele Adorno „Cielo pietoso, rendila" din „Simon Boccanegra" și, la sugestia maestrei, a reluat partea finală a paginii verdiene, cu mai multă încredere, cu mai mult aplomb, în pofida disconfortului care părea că dispăruse. Formidabilă influență, formidabilă forță de persuasiune!

Cu experiență și cultură de stil, Oana Andra a tălmăcit „Sein wir wieder gut" din „Ariadna la Naxos" de Richard Strauss.

Una din surprizele serii a fost prestația Ramonei Păun în aria cu gavotă „Profitons bien de la jeunesse" din „Manon" de Massenet. Cu glas luminos, limpezime de sunet și, nu în ultimul rând, ademenitor-surâzătoare în atitudinea scenică, tânăra a prefigurat un bun start de carieră.

Deja specialistă a rolului Eliza Doolittle, cu clare dovezi de rodaj, ușurință și intenții vocale adecvate pe întregul ambitus, Irina Baianț a cântat antrenant cunoscuta „I could have danced all night" din musicalul „My Fair Lady" de Loewe.

Abordând același gen, basul Iustinian Zetea a reeditat obișnuitul său succes cu „If I were a rich man" din „Fiddler on the Roof" de Jerry Bock, pagină interpretată cu umor subtil.

grup cu Mariana Nicolesco
Și au venit mult așteptatele colinde, care au purtat asistența pe aripi măiastre. Toți au cântat, inclusiv baritonul Alexandru Petrovici, până atunci pianist acompaniator, înlănțuiți, având-o pe Mariana Nicolesco, din nou, simbol al dăruirii și fluxului inspirator. Transpusă, sala a susținut ritmurile, a aplaudat cadențat, a intonat emoționată și emoționant.

Florilegiul a cuprins „Colindița", „Moș Crăciun cu plete albe", „O, brad frumos", „Sus la poarta Raiului", „Noapte de vis", „O, ce veste minunată", ineditul „Noroc să deie Dumnezeu la toată casa de români" (cu Iustinian Zetea) și, ca a doua surpriză a serii, „Florile dalbe" cântat și... jucat de excelentul Doru Todoruț.

În jurul uriașului brad din monumentala Sală de Marmură a Băncii Naționale a României, s-a sărbătorit – prin semnătura artistică inconfundabilă a Marianei Nicolesco – apropierea unui Crăciun de vis.