„Harap Alb” , noua premieră a Teatrului Stela Popescu
(Costin Popa – 28 februarie 2017)

Afișul spectacolului În avalanșa noilor producții la teatrul ce poartă numele celei mai mari actrițe românești de revistă, Stela Popescu, directorul fondator Smaranda Oțeanu-Bunea a programat pentru luna februarie o premieră-eveniment, baletul „Harap Alb” , adaptare după cunoscutul basm al lui Ion Creangă.

Din nou, prilej de bucurie pentru sutele de micuți care populează de fiecare dată Sala Mare a Palatului Național al Copiilor. O bucurie manifestată sonor, de la explozia de entuziasm care marchează cele trei gonguri, prin chiote din ce în ce mai... acute, în crescendo, începând cu primul și sfârșind cu ultimul, de la exclamațiile și aplauzele venite din micile piepturi subliniind poantele și gagurile artiștilor, până la ovațiile finale prin care îi mulțumesc pe performeri. Sigur că aceștia, cântăreți și actori (la unele titluri) sau balerini, joacă și în fața „oamenilor mari” , dar cred că succesul în fața celor mici le oferă o satisfacție cu totul specială, generată de sentimentul de împlinire că au contribuit la educarea prin muzică, prin dans a unor viitoare talente, ce vor fi descoperite, poate.

La spectacolul „Harap Alb” , aproape 800 de copii cu vârste între 6 și 12 ani au aplaudat la nesfârșit. Minunată atmosferă!

După o scurtă prezentare în care am recunoscut timbrul inconfundabil al Stelei Popescu, succesiunea întâmplărilor de pe scenă a fost explicată prin vocea prezentatorului Marian Marinescu. Totul simplu, pe înțelesul celor mici, pentru cele 60 de minute de joc.

Producția a aparținut regizorului, coregrafului și ilustratorului muzical Ștefan Soare, care a oferit asistenței îmbujorate de emoție o dimineață dinamică și colorată. Basmul lui Ion Creangă, cu ale sale binecunoscute întâmplări în care eroii sunt Harap Alb și Spânul cel perfid, Verde și Roș Împărat, Sfânta Duminică, precum și legendarii Gerilă, Setilă, Ochilă, Păsări-Lăți-Lungilă, Flămânzilă, a fost sorbit cu nesaț de copii.

Baletul Teatrului Stela Popescu și-a dat concursul cu profesionalism și trebuie remarcați interpreții Alice Gheorghe, Claudia Iagăr, Cristina Marin, Octavian Iuga, Andrei Dogaru, Andrew Lupu, Zoran Raici, Denisa Anastasiu, Constantin Chița, Ana Mihai, Monica Cosma, Alexandru Mălăeru, Maria Anghel, Silvia Maurițiu. Solo-urile, duo-urile, dansurile de ansamblu au plăcut și au revelat o bună calitate coregrafică.

Importantă a fost scenografia semnată de reputata Viorica Petrovici, cu decoruri moderne, simple, viu colorate și costume frumoase, sugestive pentru eroii principali, pentru personajele de compoziție tematică, pentru... delicioasele albinuțe și furnicuțe.
Dansul albinuțelor
Dansul albinuțelor
Harap Alb la curtea lui Verde Impărat
Harap Alb la curtea lui Verde Impărat
Harap Alb și fata lui Roș Impărat
Harap Alb și fata
lui Roș Impărat
Aplauze HARAP ALB
Aplauze pentru HARAP ALB

În privința muzicii, eclecticul colaj a purtat spectatorii pe aripile diverselor stiluri, de la rock la... baroc, de la sonuri Vivaldi – sau Mozart-like la romantice și înapoi la rock.

Funcția educativă a spectacolului a fost puternică în ceea ce privește diversitatea muzicii și figurile de dans clasic, cu extraordinare reacții spontane ale copiilor la salturi și piruete. Îmi închipui că lecția de muzică și dans primită la Teatrul Stela Popescu va avea o continuare prin explicațiile pe care educatorii, învățătorii și profesorii le vor da în școală, la clasă.

Așadar, dragi copii, mergeți să vedeți „Harap Alb” la Teatrul Stela Popescu! Dar pregătiți-vă și pentru viitoarele premiere: musicalurile „Dl. Goe și ai lui” , „Vrăjitorul din Oz” , operele camerale „Luna” de Carl Orff, „Povestea soldatului” de Stravinski, baletele „Șeherezada”, „Pasărea de foc”... Apoi, pentru cea de a II-a ediție a „Festivalului cântecului” , a „Festivalului hiturilor” – manifestări itinerante, la școli speciale, și pentru prima ediție a Festivalului Internațional „Folclorul Copiilor”, 27-30 mai a.c.