Sibiu Opera Festival și Concursul Internațional de Canto „Vox Artis” își continuă drumul de succes
(Costin Popa – 11 octombrie 2017)

Toamna lui 2017 a adus la Sibiu evenimente lirice deosebite, care au făcut ca municipiul de pe malurile Cibinului să devină, din nou, Capitala Culturală Națională a Operei. Festivalul Internațional a ajuns la a XVI-a ediție, fiind din nou asociat Concursului Internațional de Interpretare Muzicală „Vox Artis”, ediția a IX-a, ambele organizate sub egida Filarmonicii de Stat Sibiu, al cărei director general, Ioan Bojin, și-a intensificat eforturile pentru a aduce într-o localitate fără teatru liric manifestări care bucură publicul îndrăgostit de operă.

Mai bogat ca oricând, Sibiu Opera Festival a adunat o diversitate de evenimente printre care s-au remarcat spectacolele „Elixirul dragostei” de Donizetti (o colaborare între artiștii Teatrului din Koblenz, Orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat Sibiu și Corul Operei din Brașov), „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski (cu concursul soliștilor, Orchestrei, Corului și Baletului Operei Naționale Române din Cluj-Napoca), „Directorul de teatru” de Mozart (producție a Operei Comice pentru Copii din București), „Cenușăreasa” de Rossini (la 200 de ani de la premieră, în memoria maestrului Alberto Zedda, cu o distribuție internațională acompaniată de Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat Sibiu și a Corului Filarmonicii de Stat Transilvania din Cluj-Napoca), cărora li s-au adăugat musicalul „Domnul Goe și ai lui” de Roman Vlad (producție a Teatrului Stela Popescu din București) și spectacolul de dans contemporan „Peer Gynt”, oferit de Teatrul de Balet Sibiu.

Formația „Trio vento dell'est” (Cristina Bojin - flaut, Heejung Kim - pian, Makiko Kunow - fagot) a prezentat un program de parafraze muzicale din opere, iar soprana Irina Baianț, baritonul Alexandru Constantin și pianistul Toma Popovici au susținut, sub genericul „Take an opera break”, scurte concerte de arii din opere în spații publice neconvenționale (o inițiativă mai veche, mult apreciată, a directorului general Ioan Bojin).

Remarcabil a fost Recitalul Mahler dat de baritonul Florin Estefan și pianista Vasilica Stoiciu Frunză, prefațat de un interesant dialog cu moderatorul Marius Constantinescu, în care artiștii și-au expus idei valoroase referitoare la interpretarea liedului, a raporturilor dintre sunet și cuvânt, în contextul relaționării cu muzica de operă. S-au cântat „Cântecele pe versuri de Friedrich Rückert”, „Cântecele copiilor morți” și „Cântecele unei calfe călătoare”, modele de esențializare, cărora Florin Estefan le-a dăruit, prin glas și rostire, versiuni rafinate, pline de emoție.

Centenarul nașterii lui Dinu Lipatti a fost marcat de un recital aniversar susținut de tenorul Markus Schäfer, acumpaniat la pian de Mihai Ungureanu. Programul a cuprins cele „Șapte cântece pe versuri de Clément Marot” (George Enescu), melodii și lieduri pe versuri de Verlaine, Rimbaud, Eluard și Valéry (Dinu Lipatti), prima audiție a lucrării „Dinu Lipatti” (Violeta Dinescu) și „Trei sonete pe versuri de Petrarca” (Franz Liszt).

Sibiu Opera Festival, un eveniment cu deosebită atracție la public!

Concursul „Vox Artis”, ediția a IX-a

39 de competitori de pe trei continente s-au întrecut la cea de-a IX-a ediție a tradiționalului Concurs „Vox Artis”, organizat în colaborare cu ArtCor Artists Agency din Viena, în dorința de a accede spre afirmarea pe scenele de operă și operetă. Au fost motivați de prestigiul competiției, de premii, de componența juriului internațional care, prin structura sa, a reunit manageri artistici, dirijori, regizori, directori de agenții și studiouri de canto, critici. Promotorii au urmărit întotdeauna ca tinerele voci emergente să aibă șansa, pentru eficienta lor promovare ulterioară, de a fi auzite – printre altele – de persoane-cheie în lumea lirică europeană.

Iată, așadar, componența juriului de operă: dirijorul Juan Cantarell, Barcelona, director muzical al Burgopera Productions și al Festivalului Internațional „Hunedoara lirică” – președintele juriului, Carolin Wielpütz, director artistic al Operei din Bonn, Irina Bossini – soprană, solistă a Teatrului Bolșoi, profesor la Universitatea Pedagogică din Moscova, prof. dr. Theodore Coresi – directorul ArtCor Artists Agency și al „Opernsänger Studio” din Viena, dr. Tomáš Studeny, director artistic al South Bohemian Theatre, České Budějovice, Franz Tscherne, manager al Agenției Tscherne Artists din Viena, Costin Popa, critic muzical, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, redactor-șef al revistei MELOS.

Juriul de operetă i-a cuprins pe Juan Cantarell, dr. Catarina Lal Coresi (soprană) și Costin Popa.

În urma jurizării, s-a hotărât neacordarea Premiului I pentru operă.

În aceste condiții, palmaresul ediției 2017 a fost:

– pentru secțiunea de operă:

• Premiul II – mezzosoprana COSMINA STANCU (România)
• Premiul III ex-aequo – soprana KSENIA LEONIDOVA (Rusia) și tenorul MIHAI URZICANA ((România)
• Premiul Special al „Opernsänger Studio” din Viena – bas-baritonul CONSTANTIN DOPPLER (România)
• Premiul Special al Filarmonicii de Stat Sibiu – tenorul MIHAI URZICANA
• Premiul Special al Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău – soprana SVETLANA ENZENHOFER (Rusia)
• Premiul Special MELOS – mezzosoprana COSMINA STANCU;

– pentru secțiunea de operetă:

• Premiul pentru Operetă – ex-aequo – soprana BEATE KORNTNER (Austria) și mezzosoprana ASTRID BOHM (Germania)
• Premiul Special MELOS – soprana CORINA VLADA (România).

La închiderea festivalului, în Sala Thalia, a avut loc festivitatea de premiere și Concertul de gală al laureaților. Cu concursul Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu, al dirijorului spaniol Ruben Sanchez Vieco, tinerii și-au etalat calitățile vocale care i-au urcat pe podium, ca date de start în drumul spre perfecționare și desăvârșire. A prezentat Marius Constantinescu.
Cosmina Stancu
Cosmina Stancu
Florin Estefan
Florin Estefan
Ioan Bojin
Ioan Bojin
Theodore Coresi
Theodore Coresi
Juriile operă, operetă
Juriile de operă și operetă
Laureații Concursului VOX ARTIS
Laureații Concursului VOX ARTIS

Prof. dr. Theodore Coresi, artizanul unor manifestări artistice de deosebită valoare

Nu numai Concursul „Vox Artis”, dar și Festivalul Internațional „Hunedoara lirică” a purtat în 2017 semnătura cunoscutului bas Theodore Coresi, ca director artistic. Sub titulatura de „Festival Internațional de Operă și Muzică Clasică”, prima sa ediție s-a desfășurat înaintea festivalului sibian, cu un afiș ce a cuprins „Rigoletto” de Verdi, „Tosca” de Puccini, „Così fan tutte” de Mozart. Li s-au adăugat „Zrinyi 1566” (operă rock), o Gală de operă și concertul Orchestrei Simfonice de Tineret din Haga. Cu participarea extraordinară a Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău, a Corului Festivalului „Hunedoara lirică”, aflate sub conducerea dirijorilor Juan Cantarell și Warcislaw Kunc, beneficiind de regia lui Mihai Panaitescu, managerul Teatrului de Artă din Deva, director al festivalului, și-a dat concursul un buchet de cântăreți români și străini, printre care tenorii Hector Lopez și Felipe Rojas Velozo, sopranele Julia Novikova și Catarina Lal, baritonii Anooshah Golesorkhi și Andrij Shkurhan, basul Theodore Coresi. Drum bun pe mai departe!