Debuturi și oaspeți la Opera bucureșteană (VIII)
(Costin Popa – 4 iulie 2018)

La final de stagiune, serialul se încheie cu cronica spectacolului „Carmen” de Bizet, în care rolul titular i-a revenit tinerei Emanuela Pascu. Îl mai cântase pe prima scenă lirică națională înainte de stagiul de pregătire la Atelierul Liric al Academiei Operei din Paris. În sezonul 2018-19, mezzosprana figurează deja pe afișul Operei Naționale pariziene, în roluri mai mici din „Iolanta” de Ceaikovski și „Rusalka” de Dvořák, precum și într-un recital „single” în care va interpreta ciclurile de lieduri „Șapte cântece pe versuri de Clément Marot” de Enescu și „Dragoste și viață de femeie” de Schumann.

După ani, progresul a fost evident, artista a conturat un personaj credibil și mai ales bine încadrat stilistic în lirica franceză, susținut prin glasul cunoscut ca rotund și frumos timbrat, căruia i-a adăugat dezvoltări generoase în registul acut, alături de sunete grave abisale. Frazarea inteligentă și coloristica diversă au venit drept corolar.

După Habanera plină de inflexiuni și insinuări subtile, a urmat Seguidilla înzestrată cu modelări șoptite și impulsuri seducătoare, în timp ce Cântecul gitan a debutat gânditor în prima strofă, în cea de-a doua a avut expansiuni cu adevărat iberice, dintr-o singură respirație, în timp ce ultima a fost pornită prudent, pregătind un final acut de efect, în prefigurarea notelor înalte ce aveau să urmeze, îndeosebi în actul al patrulea. Tulburător a sunat încheierea profetică „Toujours la mort!” a introvertitei arii a cărților din actul al III-lea și impresionantă a fost adresarea „Tiens!”, momentul aruncării inelului către Don José în ultima scenă, o autocondamnare rostită fără violență, cu răscolitoare tristețe lăuntrică. Sunt doar câteva detalii – este imposibil de a le consemna pe toate – care demonstrează construcția amănunțită cu care mezzosoprana a abordat partitura.

Poate că Emanuela Pascu nu este acea Carmencită focoasă care găsește lecturi peste tot în lume, este posibil ca și vechea producție neimaginativă a Operei Naționale s-o fi constrâns în corsetele sale împiedicând-o pe alocuri la asemenea desfășurări, însă perspectivele dezvoltării sale drept cântăreață-actriță sunt frumoase.

Seria debuturilor...

...a atras în primul rând prin prezența Irinei Iordăchescu în rolul Micaëla. Experimentata artistă a adus desenelor melodice finețe și rafinament, venite dintr-o admirabilă simțire interioară. Delicatețea și transparența detaliilor, căldura comunicării din duetul cu Don José, suplețea și nuanțările expresive ce au dus aria „Je dis, que rien ne m'épouvante” pe culmile unei emoționante rugăciuni, au fost puternicele atu-uri ale sopranei.

Debutant ca Escamillo, baritonul Cătălin Toropoc și-a expus glasul omogen, cu mai puține accente în aria „Votre toast” și aflat într-o... corrida cu sonoritățile orchestrei, dar bine cumpănit în replicile confruntării cu Don José din actul al treilea.

Aflat într-o formă optimă, tenorul Alin Stoica (Don José ) nu a emis numai acute fabuloase venite din vocalitatea sa liric-spintă, ci și desenări potrivit dozate, în crescendo-uri expresive, mai ales în aria „La fleur que tu m'avais jetée”.

În alte roluri au cântat Andreea Novac (Frasquita), Sorana Negrea (Mercédès), Liviu Indricău (Le Dancaïre), Valentin Racoveanu (Le Remendado), Daniel Filipescu (Moralès), Horia Sandu (Zuniga).
Emanuela Pascu și Alin Stoica
Emanuela Pascu
și Alin Stoica

Alin Stoica și Irina Iordăchescu
Alin Stoica și
Irina Iordăchescu

Cătălin Toropoc
Cătălin Toropoc

Aplauze la final
Aplauze

Sub bagheta energică și atentă a lui Tiberiu Soare, spectacolul a avut pulsație și echilibru, susținut și prin meritorii prestații ale orchestrei și corurilor, acestea din urmă pregătite de Daniel Jinga și Smaranda Morgovan (Corul de copii).

„Carmen” cu Emanuela Pascu, Alin Stoica, Irina Iordăchescu, Cătălin Toropoc și Tiberiu Soare, o seară de ținută, precum multe din ultima vreme, unele consemnate în cele opt episoade ale serialului „Debuturi și oaspeți la Opera bucureșteană”, alături de cronicile premierelor „Don Carlos”, „Cavalleria rusticana”, „Paiațe” și reluării concertante cu „Turandot”. Se așteaptă rezultatul concursului pentru funcția de manager al scenei din Splai și configurarea integrală a noii stagiuni.

Copyright: INP – cIMeC 2018