„Stelele-n cer”, recital pentru soprană și... țiteră
(Costin Popa – 8 ianuarie 2019)

Rodica Vică, Barbara Laister
Rodica Vică, Barbara Laister
Sub genericul inspirat de ultima poezie eminesciană, transpusă pe portativ de Nicolae Bretan, a avut loc în ambientul intim de la Teatrelli un recital de cântece de leagăn și colinde. În preajma Crăciunului. Ineditul l-a reprezentat asocierea inovatoare dintre o voce de operă, aceea a sopranei Rodica Vică, cu sonurile speciale ale unui instrument rar, țitera, cu corzi „ciupite” de muziciana austriacă Barbara Laister-Ebner.

O simbioză într-un teritoriu al visării, al atmosferei lirice de unică rememorare a copilăriei, al tihnei dinaintea somnului pur și odihnitor, al plutirilor pe aripi îngerești. Alăturarea diafanului, candorii și limpezimii glasului cu claritatea și, să-i spun, inocența sunetului țiterei a adus atmosferei dorita transparență și seninătate pentru tălmăcirea micilor comori ce i-au avut drept autori, în recital, pe Brahms, Mozart, Lorca, Tosti, de Falla, alături de melodii tradiționale franceze, austriece, bavareze și chiar columbiene, sefarde sau japoneze, cărora li s-au adăugat lieduri și colinde românești. Rodica Vică a cântat în 8 limbi, cu dicțiune impecabilă, dăruind prin tehnică non-vibrato, asemănătoare stilului baroc pe care artista îl practică frecvent în carieră, puritate de expresie și comunicare, potrivită sferei poetice imaginate.

Odată ce a fost invitată de celebrul dirijor Riccardo Muti să cânte la Viena în tradiționalul Concert de Anul Nou 2018, Barbara Laister-Ebner a adus vechea țiteră clasică de secol XIX, urmașă a „cithar”-ei antice, la rangul de instrument de interes. Pentru recital, neexistând partituri specifice, a compus acompaniamentul. Barbara Laister-Ebner cântă pe un instrument vienez cu 42 de corzi.

Evenimentul bucureștean, desfășurat în prezența doamnei Isabel Rauscher, ambasadoarea Austriei în România, a inclus și lansarea unui disc compact al celor două artiste conținând 16 cântece de leagăn din întreaga lume având același generic „Stars in the Sky – Lullabies of the World ”, gravat sub sigla Musica Ricercata.

Lirica românească, în recital și pe disc, a fost reprezentată de Paul Constantinescu („Cântec de leagăn” din ciclul „Patru cântece pe versuri de Șt. O. Iosif”), Nicolae Bretan („Stelele-n cer” pe versuri de Eminescu), de colindele tradiționale.

Un inspirat dialog între prezentatoarea Nona Rapotan și Rodica Vică a întregit serata.

Fișa tehnică trebuie să menționeze că evenimentul a fost organizat de Primăria Capitalei prin Creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, cu concursul Asociației pentru Muzică, Artă și Cultură, Muzeului Național George Enescu și Bookhub, în parteneriat cu Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” și „Wagner Arte Frumoase și Povești”.

Copyright: INP – cIMeC 2019