Opera FANtastica printre tablouri de colecție
(Costin Popa – 4 februarie 2019)

afișul
Ciclul de serate inițiat, conceput și pus în pagină de muzicologul dr. Luminița Arvunescu, realizator al apreciatelor „Seri de operă” de la Radio România Muzical, a cunoscut recent al șaselea episod, mult așteptat de fanii lirici. Printre simeze, una din sălile Muzeului Colecțiilor de Artă din fostul Palat Romanit a găzduit din nou evenimentul în prezența unui public devotat, care a participat cu dăruire la dialogul dintre moderatoare și invitații săi, soprana clujeană Brigitta Kele, baritonul bucureștean Iordache Basalic. Pânze renumite i-au înconjurat pe auditori și interpreți, au îmbogățit spiritual momentul, într-un demers de interdisciplinaritate. Muzică, gânduri, vorbe și pictură, pline de culori.

Mai puțin cunoscută în Capitală, dar compensând absența de pe scena de operă bucureșteană cu apariții la... Metropolitan Opera din New York, Opera Națională pariziană, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg ș.a., ca și în teatrele din municipiul de pe Someș, Brigitta Kele fusese aplaudată cu câteva zile mai înainte la debutul în rolul Leonora din „Trubadurul” verdian, în concert la Sala Radio. Am împărtășit celor prezenți, la invitația moderatoarei, succinte impresii de la spectacolele sopranei, văzute la Cluj-Napoca și Düsseldorf.

Despre Iordache Basalic se știe că de peste 25 de ani este una dintre coloanele de susținere a repertoriului Operei Naționale București, stabil interpret al multor roluri, pe care le servește cu constantă seriozitate.

Colocviul a fost animat de verva Luminiței Arvunescu, care stăpânește și căile prin care pătrunde în tainițele sufletelor cântăreților, așa încât publicul a aflat detalii puțin cunoscute despre începuturile preocupărilor Brigittei Kele și ale lui Iordache Basalic pentru muzică și dezvoltarea vocii, despre studiu și construcția rolurilor, despre cariera trecută și proiectele de viitor. Brigitta Kele s-a integrat acestui dialog cu sensibilitate și emoție, în timp ce Iordache Basalic a adus nota de umor indispensabilă.

Foarte nimerită a fost intervenția cunoscutei pianiste Luminița Berariu de la Opera Națională București, veritabil „coach” de glasuri, care a destăinuit secrete din lucrul cu cântăreții la cabinele de repetiții, secrete ale spiritualității lor, a vorbit despre preocuparea pentru inducerea exprimării expresive în condițiile unor pregătiri tehnice și stilistice exemplare.

Totul a incitat auditoriul, care a fost răsfățat și cu un minirecital în care s-au cântat pagini de largă popularitate, duetele „Là ci darem la mano” din „Don Giovanni” de Mozart și Nedda-Silvio din „Paiațe” de Leoncavallo, alături de aria „Io son l'umile ancella” din „Adriana Lecouvreur” de Ciléa, aria „salciei” și „Ave Maria” din „Otello” de Verdi (Brigitta Kele), cavatina lui Figaro din „Bărbierul din Sevilla” rossinian și canțoneta „Non ti scordar di me” de Ernesto de Curtis (Iordache Basalic). A acompaniat Luminița Berariu.

Participarea afectivă a publicului s-a transformat în ropote de aplauze și flori pentru performeri și moderatoare. O atmosferă destinsă, o întâlnire de suflet în care arta interpretativă probată „live” a susținut aprecierile elogioase la adresa celor doi invitați.

Soprana Brigitta Kele
Soprana Brigitta Kele
Brigitta Kele și baritonul Iordache Basalic
Brigitta Kele și
baritonul Iordache Basalic
Audiența
Audiența

Opera FANtastica își continuă parcursul și viitoarele ediții sunt așteptate cu același interes. Eforturile realizatoarei au fost încununate de succes grație celor sub egida cărora s-a desfășurat serata, Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură (organizator), Muzeul Național de Artă al României (prin secția Muzeul Colecțiilor de Artă condusă de Liliana Chiriac Crețu) și „Wagner – arte frumoase și povești”.

Copyright: INP – cIMeC 2019