Nocturn și diurn în muzică – VI
(Costin Popa – 22 martie 2019)

Aproape 300 de texte. Un nou volum, al VI-lea din seria Nocturnelor și Diurnelor trăite de Grigore Constantinescu, eminența de noapte și zi a artei sunetelor, transpusă prin arta scrisului. Recentă apariție la Editura Muzicală, 602 pagini, în al 80-lea an, aniversar, al profesorului universitar, criticului și muzicologului Doctor Honoris Causa.

Un mănunchi antologic de articole, veritabilă și majoră frescă a vieții muzicale bucureștene din perioada 2014-2018, în care selecția nu a urmărit altceva decât ilustrarea cât mai veridică a diversității, înfățișarea cât mai autentică a pulsului cultural al Capitalei. O reunire de texte publicate în media românească.

Cititorul se va delecta cu cronici de concerte simfonice, camerale și corale, spectacole de operă, musical, operetă, muzică de scenă, recitaluri vocale și instrumentale, cronici de balet, recenzii de carte, disc și emisiuni TV, portrete de cântăreți, de instrumentiști, interviuri, articole aniversare, omagieri la comemorări sau despărțiri. Ediții de festivaluri („George Enescu”, „RadiRo”, „Vara magică”, „Toamna Muzicală Clujeană”, „Chei”, „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi”, „Operamania”, „I love Lipatti”), ediții de concursuri naționale („Victor Giuleanu", „Mihail Jora") sunt prezente prin relatări. Aprofundate studii muzicologice (Repere muzicale venite dinspre Baudelaire și Proust, analiza operei rossiniene „Bărbierul din Sevilla") completează panoplia. Într-un cuvânt, totul.

Impresionant prin larga cuprindere, volumul pune la dispoziția lectorului nu numai informația cu specific de letopiseț, ci și evaluarea, aprecierea de fond a programărilor, structurilor de afișe și, îndeosebi, a interpretărilor artistice, focalizate prin unghiul analistului de detaliu, al muzicologului cu privire scrutătoare în adâncurile fenomenului, al omului de cultură dedicat interdisciplinarității între arte.

Se adaugă binecunoscuta mânuire a verbului expresiv, a imaginilor poetice ce însoțesc tablourile vizuale și sonore, văzute, ascultate. Este ceea ce înveșmântează în culori subtile o pană riguroasă și solidă, ce respiră prin erudiție.

În muzică, Grigore Constantinescu este și rămâne cronicarul absolut de la care se așteaptă continuarea ciclului, a panoramei, ca lecție pentru istoriografi, cercetători, muzicologi, artiști în formare și simpli melomani. Înainte de a veni asocierea în volume, textele se cer urmărite și devorate zi de zi în paginile media, electronice și tipărite, care le vor găzdui.

Copyright: INP – cIMeC 2019