CONCURSUL NAȚIONAL DE INTERPRETARE MUZICALĂ „MIHAIL JORA”
(Costin Popa – 26 noiembrie 2007)
S-a încheiat cea de-a XVII-a ediție a unei manifestări tradiționale în lumea universitară și artistică românească, în profilul muzicii clasice. Am numit Concursul Național de Interpretare ce poartă numele compozitorului Mihail Jora. Înființată încă din 1990 la inițiativa prof. univ. dr. Grigore Constantinescu, președintele Uniunii Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali, competiția a polarizat de la început atenția tinerilor interpreți aflați pe băncile facultăților de profil. Dedicația din generic este un omagiu adus de distinsul universitar, muzicolog și critic dascălului său din anii studenției. Cu toate dificultățile de organizare și sponsorizare, periodicitatea a fost anuală, secțiunile de concurs îmbrățișând diverse profiluri instrumentale, la care s-a adăugat cel de canto. Atractivitatea s-a menținut constantă în timp, Uniunea Criticilor Muzicali, președintele său, putându-se mândri cu reușitele. Din jurii au făcut parte întotdeauna reputați profesori universitari, critici muzicali de prestigiu.

Recenta ediție, a XVII-a, a cuprins numai secțiunea canto, a cărei Gală finală s-a desfășurat în ambientul Sălii Elvire Popesco de la Institutul Francez din București. Cei cinci laureați au interpretat arii celebre din opere de Mozart (Răpirea din serai, Nunta lui Figaro și Flautul fermecat), Bellini (Puritanii), Donizetti (Favorita), Verdi (Macbeth), Ceaikovski (Evgheni Oneghin), din oratoriul Anotimpurile de Haydn, lieduri de Schubert, Rahmaninov, Richard Strauss, Gheorghe Dima, Mihail Jora, Valentin Teodorian. Au acompaniat pianiștii Alexandru Petrovici, Andreiana Roșca, Alexandra Militaru și Lidia Budnariu.

Dar iată palmaresul. Premiul I „Magda Ianculescu” a fost obținut de baritonul Yuryi Tsiple, Premiul al II-lea ex aequo – de sopranele Mirela Bunoaica și Lăcrămioara Platon, Premiul al III-lea – de soprana Simona Nicoleta Jidveanu. Toate premiile de podium s-au datorat Primăriei sectorului 1 din București.

Multitudinea Premiilor Speciale demonstrează o dată în plus eforturile organizatorilor, generozitatea sponsorilor. Premiul Special „Ludovic Spiess” oferit de doamna Gerda Spiess a fost acordat sopranei Mirela Bunoaica, Premiul Special „Mihail Jora” oferit de Uniunea Armenilor din România – mezzosopranei Lăcrămioara Platon (pentru interpretarea liedului Lupii), Premiul „Valentin Teodorian” oferit de doamna Liliana Pavelescu – baritonului Yuryi Tsiple (pentru interpretarea liedului Transfigurare), Premiul „Valentina Crețoiu – Șerban Tassian” oferit de prof. Ioana Bentoiu (Elveția) – sopranei Simona Nicoleta Jidveanu, Premiul „David Ohanesian” oferit de arhimandrit dr. Zareh Baronian – basului Călin Valentin Cozma. De asemenea, Premiul de acompaniament „Lisette Georgescu” , acordat de domnul Nicolae Georgescu, a revenit pianistei Alexandra Militaru.

Concursul Național de Interpretare „Mihail Jora” – o permanență a vieții noastre culturale, treaptă importantă în dezvoltarea tinerilor muzicieni, un eveniment care se cere perpetuat an de an și sprijinit cu insistență.

Copyright: cIMeC – 2007