Opera din Iași la Muzeul Național Cotroceni
(Costin Popa – 18 decembrie 2007)
De trei decenii ansamblul Operei Naționale Române din Iași nu a mai vizitat Bucureștiul. Era însă așteptat, știut fiind că este un colectiv de relevant nivel artistic, cu activitate susținută în cei peste 50 de ani de când ființează, timp în care a montat nu mai puțin de 140 de titluri de operă, operetă și balet. Preocupările echipei de conducere în direcția îmbunătățirilor calitative, pentru diversitate, sunt cunoscute. Aș menționa doar o recentă și importantă realizare: după aderarea României la Uniunea Europeană, Opera din Iași a devenit primul teatru liric din țară care a participat la „Zilele Europene ale Operei”, intrând și în Asociația Opera Europa cu sediul la Bruxelles, ce reunește peste 90 de companii din 30 de țări.

La început de decembrie, artiștii ieșeni au venit la București pentru două seri: spectacolul Pescuitorii de perle de Bizet prezentat pe scena primei instituții lirice naționale și Concertul de Gală de la Muzeul Cotroceni, acesta din urmă prilejuit de festivitatea organizată de conducerea muzeului pentru premierea colaboratorilor săi, a sponsorilor și reprezentanților mass-media. Un moment care, în ambientul Sălii Cerchez, a reunit o asistență numeroasă și selectă.

La festivitate, peste 50 de diplome de onoare au fost acordate. În alocuțiunea sa, doamna director Adina Rențea a mulțumit tuturor celor ce au stat alături de proiectele instituției care, numai în 2007, au numărat 15 expoziții de maxim interes: „Italia văzută de pictori români”, „Brâncuși în țara lui de origine”, „Viața cotidiană la curtea Regelui Ferdinand”, „Nostalgia fabulosului Bizanț”, „Cartea veche” ș.a. La categoria Colaboratori au fost distinși, printre alții: acad. Dan Berindei, Cristina Popescu, Ion Bulei, Vasile Parizescu (care a oferit în replică Muzeului Național Cotroceni Premiul Special al Societății Colecționarilor de Artă din România), Virgil Nițulescu, Ioan Opriș, Anca Florea, Crișan Mușețeanu, Mircea Hortopan, Doru Bădără. Sponsori precum Procter & Gamble, Gealan, Siemens, Nestlé, Asociația Elite Art Unesco etc. sau oameni de presă scrisă și audio-vizuală (Diana Dumitru, Ioana Ionescu, Doina Jalea, Georgeta Dimisianu, Liana Macri, Viorica Ghiță-Teodorescu, Roxana Păsculescu ș.a.) au primit în egală măsură Diplome de Onoare. Sensibile cuvinte de mulțumire au fost rostite de cei cărora le-au fost oferite sau de reprezentanții lor și ai firmelor.

A urmat concertul de gală, prefațat de doamna Vasilica Stoiciu-Frunză, consilier artistic al Operei Naționale Române din Iași. Celor prezenți le-au fost dăruite pagini celebre din literatura de gen, interpretate de soliștii, corul și orchestra teatrului, toți sub bagheta dirijorului Leonard Dumitriu. Nu au lipsit colinde românești, conducerea coralei revenind lui Valeriu Gâdei. Momente din Liliacul de Johann Strauss (uvertura, aria Adelei, duetul Eisenstein - Falke), Bărbierul din Sevilla de Rossini (ariile lui Don Basilio și Don Bartolo), Don Pasquale de Donizetti (aria Norinei), Lakmé de Delibes (duetul Lakmé-Mallika), Bal mascat de Verdi (aria lui Oscar), Don Giovanni de Mozart (duettino Don Giovanni-Zerlina, aria șampaniei), Povestirile lui Hoffmann de Offenbach (Barcarola), Paiațe de Leoncavallo (cor). Celebrul Brindisi din Traviata verdiană a încheiat seara, care a pus în evidență vocea strălucitoare și spontaneitatea adresării sopranei Lăcrămioara Maria Hrubaru-Roată (prezentă în nu mai puțin de șase secvențe), verva și potențialul comic al soliștilor George Cojocariu, Adrian Ionescu și Ovidiu Urzică, profesionalismul mezzosopranei Florentina Onică, al baritonului Mihai Frunză și, nu în ultimul rând, al corului și orchestrei teatrului, bine conduse de la pupitru.

Sala Cerchez a răsunat de binemeritate aplauze și sunt convins că artiștii ieșeni vor fi reinvitați cât de curând la București.

Copyright: cIMeC – 2007