Aplauze, Ruxandrei Donose...
(Daniela Caraman Fotea, 24 februarie 2006)
...cu ocazia prezenței sale la București pentru concertul maraton – ofrandă Georgetei Stoleriu, aflată la frumoasă aniversare a vîrstei, a anilor de carieră. Ruxandra Donose a strălucit în galeria foștilor studenți ai profesoarei Georgeta Stoleriu, veniți unii de peste mări și țări, doar pentru a participa la eveniment; gestul Ruxandrei fiind spectaculos: cu o seară înainte „salvase” la Zürich o premieră, – „La finta giardiniera” de Mozart, cu numai două zile de repetiții, plecînd imediat după concertul bucureștean la Philadelphia, pentru „Recviemul” de Mozart, concert transpus pe DVD. Urma Los Angeles pentru alt serial de concerte cu Recviemul.

Periplul constant pe meridiane al Ruxandrei Donose – fină, caracterial sensibilă, cu o generozitate a expresiei născută din cea mai pură sinceritate a comunicării, cariera ei tumultuoasă prin mari Teatre de operă, provoacă uimire: de unde atîta forță, putere de muncă, la o făptură gracilă, cu apariție angelizantă? Am găsit răspuns și în recenta mini-monografie pe care Doru Popovici a dedicat-o mezzo-sopranei. Al doilea reper dintre cele pomenite mai înainte este această apariție. Demers de reverență pentru că iată, argumentată prin indubitabile mărturii, traiectoria unei cariere ce face vîlvă în internațional, de ceva vreme.

E bine ca artiștii români cu merit să-și aibă aproape, din timp, asemenea recunoașteri: argumente pe care cultura națională își poate sprijini, cîndva, utile pledoarii. Și se află din carte: Ruxandra Donose, fiică de rafinați muzicieni, are un meritoriu palmares de peste 40 de opere în repertoriu, peste 40 de lucrări ample vocal simfonice, lieduri. A cîntat pe 39 de scene ale lumii, alărturi de Domingo, Ghiaurov, Gruberova Nesterenko, Pavarotti, Peter Schreier, Neil Shicoff ș.a. sub baghete celebre: Abbado, Pierre Boulez, Celibidache, Mehta, Ozawa, Sawalilsch, Sir Colin Davis și mulți alții. Scrie negru pe alb. Are stil, personalitate cuceritoare, voce cu spirituală senzualitate, vorbește fluent în 5 limbi de circulație. Știe să asculte și să filtreze. Și este portretul ideal al cîntăreței contemporane: citez: „să fii frumos și deștept și suplu și tînăr și talentat și cu voce”. Confirmă, în ceea ce o privește, mulțimea de citate din cronici ale publicațiilor cu prestigiu, conving interviurile artistei, transcrise în carte.

Ea „reprezintă românismul într-o lumină torențială” scrie Doru Popovici, „zîna în brațe cu un buchet de trandafiri” adaugă „poetul” Doru Popovici; cel care oferă istoriei muzicale o creație luminată de spirit – meditativ, cu forța expresivă a doinei, armonie și claritate a gîndirii muzicale. Apolinianul Doru Popovici! – aniversat pe 17 februarie, pentru cei 74 de ani ai vieții atît de tumultuoasă, de bogată în muzică și spiritualitate. La sărbătoare – luminoasă eufonie a existenței unui maestru, gîndeam la motto-ul dedicat de compozitor, Ruxandrei Donose: „a iubi înseamnă a colabora cu cerul”.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006