LUMEA COPIILOR (III)
(Daniela Caraman Fotea, 5 iunie 2009)
Istoria Corului de copii Radio este marcată, cu o nuanță emblematică de... litera V! I-au fost dirijori Vanica, Vicică, Vicleanu, Văcărescu... Inițiala poate fi identificată și la actualul conducător al formației (e drept în prenume): Voicu Popescu!

Fără a exista vreo umbră pe activitatea predecesorilor, apreciez demersul acestui muzician drept un apostolat; altul decât pionieratul fondatorului Ion Vanica. Pentru că Voicu Popescu are de înfruntat situații limită: prima, „moștenită” și specifică unui cor de copii, este schimbarea în perpetuu a componenței, datorată înaintării în vârstă a protagoniștilor; alta, devenită acută după 1989, înseamnă lupta cu mentalitățile: ale familiilor – cred că doar cei care au un anume nivel de cultură și instruire își mai îndreaptă copiii spre muzică; pe de altă parte, concurența devastatoare cu mirajul calculatorului, al messenger-ului, altfel spus, atracția irezistibilă în virtual a celor mici.

Cu toate acestea, Corul de copii rezistă și nu oricum: este laureat cu Marele Premiu „Summa cum laudae” la concursul din Neerpelt – Belgia, Premiul III la Concursul de înregistrari audio din – Japonia, distincții în Jugoslavia, Cehia, Germania. În Romania, ansamblului i-a fost decernat Premiul Colegiului Criticilor Muzicali pentru 50 de ani de existență. La finele anului 2004, Federația Corurilor din Uniunea Europeană, organizație patronată de Parlamentul European, îi desemna titlul de Ambasador cultural al Uniunii Europene. Merite incontestabile ale lui Voicu Popescu! absolvent al Universității de Muzică din București, Facultatea de Compoziție – Muzicologie în 1975. Maestru corepetitor și director artistic la Corul Național de Cameră „Madrigal”. Cu stagiu de lector la clasa de ansamblu vocal a Facultății de Music-Hall, Universitatea Ecologică – București; din 1980 regizor muzical la Televiziunea Română, apoi o dată cu 1989, dirijor secund al Corului de copii Radio. Consilier al Comitetului Executiv al Federației Internaționale de Muzica Corală, Președinte al Biroului Național pentru România al Federației Corurilor din Uniunea Europeană. Sunt doar câteva date dintr-un curriculum bogat, semnificative pentru experiența profesională, universul ideilor sale eficiente, convingătoare, câștigătoare pentru muzică și, foarte important, în fața pretențiilor copiilor moderni.

Repertorial, corul acoperă întreaga paletă stilistică a creației naționale; relev în special lucrările construite pe varietatea și dificultățile formulelor ritmice de sorginte folclorică; se implică în marile opusuri vocal simfonice, inclusiv cele liturgice, operă, muzică de secol 20, filme, musical-uri. Nu a fost îndeajuns. O dată apusă vremea interpretărilor statice a unor piesuțe ori șlăgărele, pentru părinți, colegi, prieteni aflați în sală, corul de copii a fost implicat în spectacole sincretice – un altfel de joc, sofisticat, responsabil, solicitant, provocator. Aș aminti de proiectul Adiemus al britanicului Karl Jenkins, cu incursiuni în incantații africane, orchestrație; cu costume, mișcare scenică, exerciții de mimă. Ori Strălucirile apei de Serge Folie – limbaj fusion spre world music, prezentat în scenografie, costume special create, suită filmică de imagini în care – te citez, Sorina – copiii și-au folosit vocile în cânt iar trupurile ca percuții și ipostaze coregrafice (prezentat și la Lyon, cu ecouri măgulitoare). Alături de distinsa pianistă Camelia Chițiba Voicu Popescu este un neobosit căutător de repertoriu, formule noi ale expresivității, cu urmări câștigăoare. Cei care îl însoțesc în demersul lui, copiii nemuzicieni dar, iată, cu sensibilități – posibil model și pentru profesioniști, „Madrigalul în pantaloni scurți”, cum i-a numit Viorel Cosma, continuă să fie o prețioasă investiție, o bijuterie a Radio-ului.