Balul Isprăvnicesei
(Daniela Caraman Fotea, 8 septembrie 2009)
Prezentă altădată pe toate scenele, în emisiuni de radio şi televiziune, festivaluri, muzica populară a devenit astăzi un lux! Pentru cei din afara ţării împletit şi cu emoţii aparte, îngemănate cu lacrima dorului...

Este raţiunea spectacolului – recital construit pe folclor, cântec de petrecere, conceput ca reţetă sigură prin care echipa muzical-coregrafică a Operei Comice şi-a consolidat succesul în spaţiile cu prezenţă românească consistentă – Israel, Italia, Canada, Statele Unite ş.a. Isteţ plasat după reprezentaţiile cu Coana Chiriţa şi motivat prin ideea proaspetei isprăvnicese de a-şi serba reuşita socială printr-un bal, la care vieţuitorii împrejurimilor conacului ei vin să-şi prezinte repertoriul, evident naţional.

Balul isprăvnicesei
, un reuşit decupaj de divertisment, a făcut în final de vară şi ocolul teatrelor din parcurile bucureştene, spre bucuria celor care au primit mesajele publicitare: matinee asaltate de public au confirmat frumuseţea şi utilitatea ideii. Efortul artistic al dublelor manifestări în zilele de week-end a adus în 5 septembrie programul la Herăstrău, în teatrul de vară (splendid renovat).

Rodica Ocheşanu
, o Chiriţă cu haz, credibilă îşi adună invitaţii. Se cântă – live, piese de mare circulaţie, alese – să fie pe toate gusturile, din toate vetrele noastre folclorice: Aseară ţi-am luat basma, Radu mamii Radule, Pe Mureş şi pe Târnave, Trandafir de la Moldova, Aşa joacă pe la noi ş.a. Echipa de dansatori ai Operei Comice prezintă Ciuleandra (aranjament Roman Vlad, coregrafia Mihai Babuşca). Dacă la ritmurile ei neiertătoare românii aplaudă spontan, e uşor de imaginat ce reacţie are publicul din sălile meridianelor!

Rând pe rând soliştii consacraţi ai instituţiei îşi predau ştafeta repertorială. Cum se împacă piesa folclorică şi vocea studiată academic? Foarte bine. Dozajul este cel potrivit, interpretările au expresivitate, conving. Marii lăutari de altă dată aveau glasuri cultivate; Leonard, prinţul operetei deţinea un repertoriu bogat de muzică populară. A şi cântat în duet cu o altă celebritate a vremii sale, violonistul Petrică Moţoi (în montarea cu opereta Contesa Mariţa de Kalmann).

Vicenţiu Ţăranu
, Daniel Filipescu, Rodica Ocheşanu, Raluca Oprea se întrec, amuzându-se şi ei de rolul inedit. Excelent Andrei Lazăr în melodia Fetele de la Luncani... Valentin Racoveanu, „franţuzit” în rol, e cât se poate de neaoş în repertoriul naţional, abordat cu stil şi farmec. Confortul sonor (asigurat tehnic de Alexandru Stan) e deplin!

SURPRIZA: mezina Roberta şi-a găsit perechea scenică! Bogdan, laureat la Festivalul „Mamaia copiilor” face adevărate demonstraţii vocale şi de dans retro, rock and roll & twist, pentru că spectacolul translează spre final în ritmurile de discotecă, încheiat fiind în sonorităţile ardente ale melodiei Zig zaga Zaga. (Ce piesă de Euroviziune era!) Loredana a făcut-o la noi, celebră... Coregrafia – spectaculoasă este semnată de Vali Roşca.

Idee generoasă, detalii suculente, de efect (costumele cu tricolor ale Vioricăi Petrovici de pildă), antren şi satisfacţia reascultării unui repertoriu fermecător, atât de uitat, de nefolosit în media încât sună... exotic... iată oferta inedită care adaugă suitei spectacolelor Operei Comice un nou superlativ.