Cartea muzicală în Festival (1)
Tetralogia lirică

(Daniela Caraman Fotea, 2 septembrie 2011)
Apărută sub semnătura distinsului operolog COSTIN POPA, suita de patru volume – Opera live, Opera viva, Opera în direct, Opera eterna se constituie într-un Jurnal „anticriză” – infirmând ideile celor care de mai bine de cinci decenii prezic diluarea până la dispariție a gustului pentru muzica de gen.

Este un jurnal al Operei cu selecții atât de echilibrate, de interesante și utile! Vrei să afli ceva esențial din lumea scenei, apelezi la cărțile lui Costin Popa. Concepția lor se sprijină, în general, pe comentarii la spectacole bucureștene și din țară, pentru ediții ale Festivalului Internațional „George Enescu”, itinerarii pe mapamond, interviuri, apariții audio – video. În volumul 4, Opera eterna (Editura Pegasus Press) m-au captivat: relatarea comemorării lui Ludovic Spiess în prezența Directorului Festivalului „George Enescu” din acest an, Dl. Ioan Hollender (de ce a rămas nefinalizată ideea potrivit căreia Piața Operei ar trebui să poarte numele celebrului nostru tenor?), apoi aniversarea Sandei Șandru (mi-am reamintit de splendidele ei pianissime verdiene), dialogul cu nivel academic privind probleme actuale ale teatrului liric (în compania dr. Stephan Poen), interviurile cu Cornel Stavru, Cristian Mandeal, Ion Buzea ș.a. (ingrată încercarea de a nominaliza doar părți din întregul atât de suculent...). Umorul nelipsit pigmentează paginile de cronică (Cav & Pag la Brașov, Muncă patriotică în acorduri wagneriene...). Și titlurile articolelor – spectaculoase, simpatice probează excelența publicistică a autorului.

Așadar, un nou volum epatant, instructiv, delectant, care îmi sporește nerăbdarea în așteptarea... pentalogiei!