Muzică pentru doi
(Daniela Caraman Fotea, 10 martie 2006)
Nu avem în România o tradiție a lied-ului, comparabilă cu aceea a operei. Interpreți de notorietate nu lipsesc însă din istoria muzicii noastre; există acum și două Festivaluri de gen: cel de la Slobozia, purtând și omagiind numele lui Ionel Perlea, numără 16 ani de exitență.

În contemporaneitate, arbitrul este deținut de soții Bianca și Remus Manoleanu; de arta lor beneficiem datorită periodicelor recitaluri, în principal susținute la Ateneu, dar mult mai răsfățat este publicul din Germania de pildă; sau cel francez sau olandez, sau cel japonez. Numesc elitiste aparițiile lor, avînd în vedere și calitatea audienților prezenți la serile muzicale magice oferite de cei doi soți. De ce magice? Mai întîi datorită concepției; să o decriptezi este prima atracție și, există întotdeauna o idee aparte în jurul căreia se construiește programul.

Cel mai recent, petrecut la final de februarie cuprindea lieduri de Mozart, Schubert, Hugo Wolf, Strauss, surprinși în epocă vieneză; fiecare repriză avînd un cod: la Schubert, de pildă, unde selecția din lumea sa muzicală e atît de grea, toate lied-urile aveau aceeași tonalitate!

De ce succesul acestor artiști este atît de pătrunzător? Bianca Manoleanu nu exprimă lied-ul doar cu cei cîțiva centimetri ai corzilor vocale, ci cu sufletul. Cîntăreț și pianist se transformă într-un instrument care comunică, dublu, cea mai caldă dimensiune spirituală, în rafinate exerciții de stil. Ei pictează materia sonoră, limba germană sună limpede și catifelat. Remus Manoleanu nu acompaniază ci susține muzica în comentariu ideatic, dozarea muzicalității fiind în perfect accord cu a partenerei, prin al cărei glas atît de frumos cizelat, expresia are drum liber către auditor. Altfel spus, „oficiază”, fiecare cu responsabilitate pentru libertatea celuilalt. Cred că tocmai am dat o posibilă definiție a iubirii.

Lied-ul este muzică pentru doi. Semnalul emoțional al duo-uolui Bianca Manolenu – Remus Manoleanu, reverberează în orice program ales; pentru că oferă liniștea interioară care nu se obține decît prin străduința neîncetată către perfecțiune.

Veți merge la viitorul lor recital?

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006