JEAN LUPU, UN SIMBOL AL SCENEI CORALE
(Daniela Caraman Fotea, 5 iunie 2013)
Analogia cu numele corului Symbol pe care l-a întemeiat, format și pe care-l dirijează din 1990, este lesne de găsit. Dar, profesorul Jean Lupu merită sintagma din titlu mai ales prin îngemănarea dintre muzician și fața bisericească (este diacon), pe care arta sa o modelează într-o ipostază ce conduce vocea (prețios instrument, singurul nefăcut de mâna omului), în spiritualitate. Cum nu se poate mai potrivită prezența artistului alături de corul Symbol al Patriarhiei naționale. Argumentul meu se oglindește și în conceptul său repertorial, care alătură literatură de gen, în variatele ei forme de reprezentare, creație clasică, națională, prelucrări, folclor, cu cea liturgică. Cea mai recentă dintre numeroasele ediții discografice înregistrate (peste 20), un dublu CD, conține de altfel, principalele momente din Liturghia Sfîântului Ioan Gură de Aur. Poate fi considerată o performanță pentru un cor de copii.

Demersul lui Jean Lupu are aplicații în direcții de reverență: mă gândesc și la educarea copiilor în spirit duhovnicesc; ei vor fi astfel capabili să înțeleagă și să împărtășească la rândul lor, rânduieli creștine; în același timp își înfrumusețează viața prin muzică.

Programele de concert oferă varietate, o comunicare largă cu audiența, delectare sonoră, exuberanță dar și liniște întru meditație. Așa se explică succesul deosebit pe care corul Symbol îl „colecționează” de îndelungă vreme. Constant, pentru că, dirijorul are și meritul, știința de a depăși modificările de structură ale formației cauzate de înaintarea în vârstă a copiilor, păstrându-i calitatea, coeziunea vocală, și repertorială. Așa se explică și prezența lor de turneu, până acum în peste 15 țări ale Europei, la Festivaluri și Concursuri, de unde revin cu premii și noi invitații. Participările în internațional sunt un alt record al micilor muzicieni.

Așadar, ascultăm un portofoliu bogat de piese, interpretare tehnic cizelată, corectitudine, COMUNICARE prin însuflețirea, emoția cu care cele peste 50 de voci au fost învățate să-și transmită mesajul, aureolat de gingășie și candoare.

La concerte sălile sunt pline. Chiar și in Ateneu, unde publicul de elită știe să aleagă evenimentele. S-a întâmplat și pe 1 iunie – ziua aniversară, cu sală plină. Excelentă selecția lucrărilor sub conducerea dirijorilor Jean Lupu și Luminița Guțianu. Nicolae Lungu – Ziua învierii, Constantin Arvinte – Tatăl nostru, Gh. Cucu – Îngerii cerului; apoi, Irina Odăgescu Țuțuianu – Despre pace și în continuare, o suită de piese spectaculoase propuse de corală: prelucrări, creații originale, în stil popular (Marin Velea, Constantin Arvinte, Ioan Chirescu, Alexandru Pașcanu, Constantin Romașcanu). Cu rol coloristic, o incursiune în istoria muzicii vechi – Luca Marenzio, apoi Mozart (de notat acuratețea stilistică), dar și o interesantă piesă armenească. Ca mai mereu în concerte, finalul rezervat cunoscutei piese Sârba pe loc de Gheorghe Danga, a electrizat sala. Pentru solistele Andreea Diana Blidariu și Corina Gatu, aplauze cuvenite. Pianistele Bianca Fodor și Magdalena Bulibașa au susținut demersurile corale cu profesionalism. Inedită și prezența la chitară a Georgianei Popescu.

De ziua lor, cei mici dar și cei mari au primit de la Jean Lupu și echipa sa un cadou prețios și dorința de reîntâlniri. Ele fiind ...simbolice și la propriu și la figurat.