Adevărul sunetelor tălmăcite de SABIN PĂUȚA
(Daniela Caraman Fotea, 26 ianuarie 2015)
...la sala Radio, 21 ianuarie 2015, în stagiunea Orchestrei de cameră. Un concert special așa cum sunt cele desfășurate sub bagheta lui SABIN PĂUȚA, a cărui prezență pe podium-urile românești și internaționale atrage ca un magnet publicul. Argument: programe concepute cu o subtilitate care nu subevaluează accesibilitatea.

Prima lucrare, Fantezie pe teme de Mozart, este un divertisment scris de Sabin Păuța cu ocazia aniverării a 250 de ani de la nașterea compozitorului. O piesă din categoria celor în care muzicianul se „joacă”, etalându-și măiestria, umorul, ineditul ideilor. Teme foarte cunoscute din creația mozartiană (din Mica serenadă, ori celebre arii lirice) sunt reunite într-o desfășurare cu liant oferit de tehnici contrapunctice isteț „meșterite”; în final, chiar teme arhicunoscute intră, suprapuse, în angrenajul sonor. Întregul păstrează însă transparența, grația mozartiană. Ascultătorul are satisfacția recunoașterii motivelor, a scriiturii, chiar dacă intervin armonii neașteptate (minorul, unde majorul este cel așteptat), ori intervențiile suflătorilor care sugerează gluma, nostimada, fără a afecta atmosfera generală, dominată de caracteristicile mozartiene. Un ascultător mai puțin familiarizat cu ele se poate crede martor al unei lucrări semnată chiar de cel nominalizat în titlul partiturii prezentate. Pentru că Sabin Păuța, dincolo de multipla, neobișnuita sa înzestrare muzicală, este un STILIST. El descifrează, pătrunde esența sunetului, „fraternizând” cu personalitatea compozitorilor pe care îi aduce în programele de concert, respectându-le mesajul, maniera înveșmântării lor. Din acest respect față de creatorii istoriei muzicii, indiferent de zona repertorială aleasă, dirijorul construiește inspirat, oferă sentimentul perfecțiunii stilistice. Urmat de instrumentiști, cu dăruire, interes participativ. Astfel, profesioniștii, melomanii primesc la concerte ceea ce așteaptă: versiuni convingătoare, viabile, ca urmare a unui demers dirijoral onest, vegheat de HAR, oferind adevărul înalt al sunetelor. Altfel spus, Sabin Păuța concretizează o definiție aparținând unui alt coleg prețuit – Alexadru Mihail Niță: muzica? o iconografie sonoră a inefabilului. Notez: succesul concertelor dirijate de Sabin Păuța a fost entuziasmant și în cazul programelor alcătuite exclusiv din creație românească, susținute cu Filarmonicile din țară. Singular demers!

Cea de a doua lucrare ascultată cu formația camerală radio, Concertul nr.3 în do minor, op.37 pentru pian și orchestră de Beethoven, l-a adus în postura solistică pe LUCIAN VELCIU. Cu simțul solisticii, al concertistului autentic, artistul a punctat în evoluția sa, forță, energie, virtuozitate, perlaj limpid, lirism sensibil, construcția expresivă; e.g. aerul marțial (tema inaugurală din partea 1-a), sublinierea armonică predominantă melodicului (în Largo), episoadele modulante cu orchestra din Rondo, finalul strălucitor. O versiune de aplaudat, așa cum a și fost. Ca și după bis-ul oferit, un studiu de Czerny.

În încheierea concertului, Simfonia nr.2 în si bemol major de Schubert. O lucrare mai puțin cântată la noi, înscrisă în preferința dirijorului pentru opusuri fără carte de vizită spectaculoasă, realizată însă într-o splendidă versiune. Scrisă în perioada de final a clasicismului, aduce „arome” mozartiene, chiar și beethoveniene, evident, momente de lirism specific schubertian (finalul părții 1-a), fermecătoare variațiuni pe o temă dansantă (în Andante), un Menuet mai dinamic decât agogica general cunoscută a dansului de salon, finalul Presto vivace în exploziva tonalitate si bemol major (abordată pentru prima oară de Schubert într-o lucrare simfonică).

Aplauze prelungite pentru concertul în care SABIN PĂUȚA a îngemănat arta comunicării cu delectarea.

P.S. Ascultând, m-a „fulgerat” un gând: mi-ar fi plăcut să întâlnesc numele compozitorului, dirijorului, orchestratorului SABIN PĂUȚA, doctor în muzică, doctor în compoziție, atracție a vieții muzicale naționale dar și a celei internaționale, în festivalul GEORGE ENESCU.