ȘI MUZICA ARE TEMPLELE EI....
(Daniela Caraman Fotea – 12 iulie 2015)

concert în biserică Când este găzduită într-o biserică, arta sunetelor dobândește o încărcătură emoțională aparte, pornită evident de la repertoriul abordat, de la acustica excepțională, dar mai ales din atmosfera duhovnicească, smerită, de rugăciune a lăcașului. Așa a fost la concertul din 11 iulie 2015, susținut în Biserica reformată din Cristian – Brașov de Corul Astra dirijat de prof. dr. Ioan Oarcea și orchestra Jesus Guridi de la Sociedad Coral de Bilbao – Spania, condusă de Radu Hamzea. Interesantă personalitate acest muzician! Violonist, profesor de specialitate la Facultatea de Muzică din Brașov, solicitat după 1989 să deschidă Școala de vioară din Bilbao-Spania; actualmente, profesor și șeful catedrei de coarde a Conservatorului din Bilbao, al Societății Corale din Bilbao, dirijor experimentat, pasionat de promovarea tinerelor talente – orchestra de tineret Eurocamerata, de pildă, cu care a semnat 5 albume, și multe altele. Important: originar din Cristian.

Realizarea concertului, care nu a fost singular, se datorează unor întâlniri de loc întâmplătoare: organizator a fost Paul Hamsea, profesor la Osterburken – Germania, specializat în muzică, teologie, literatură, la rândul său provenit din România, Cristian, Brașov, și iată, impus în teritoriul cultural german. În programul Concertului, elegant grafiat și editat de artistul german, născut și el la Cristian, Christian Lucian Hamsea, se vorbește despre ideea lui Paul Hamsea privind valorile comune ale sașilor și românilor, despre iubirea sa față de locurile natale, având drept motto „muzică, istorie, arhitectură”.

Un aport important sub aspectul sponsorizarii l-a avut Primăria Cristian, respectiv primarii Dragoș Serafim și Octavian Buta.

O altă contribuție importantă, de data aceasta sub aspect managerial a avut-o Octavian Cristian, viceprimar al comunei Cristian; iată o altă benefică, să-i spun, coincidență nominativă. Cu o rară dorință de realizare (și) culturală, cu iubire față de concetățenii săi, domnia sa, susținut de Ada Vertan în promovarea evenimentului și a locurilor, a fost implicat major în materializarea proiectelor reverberante. Așa cum a fost concertul din 11 iulie. Surprizele se vor desfășura și în continuare: bătrâna și valoroasa orgă ce va îmbrăca haine noi și scumpe (se alocă 50000 de euro din bugetul Primăriei Cristian, pentru restaurare), își va etala sonoritatea la Festivalul din 2016, când nume mari ale artei interpretative la nobilul instrument, din Germania și Ungaria, vor fi oaspeți la Cristian.

Repertoriul concertului s-a prezentat prin el însuși: elitist, în perfect acord cu ambianța și, din câte s-a observat și cu preferințele publicului, prezent în număr apreciabil în după amiaza de sâmbătă, 11 iulie 2015, la Biserica reformată din Cristian.

Iată o mărturie semnificativă:
„Sunt unul dintre cei care, printr-o fericită întâmplare, au luat parte la concert. Vă mulțumesc pentru cele 2 ore de muzică, simțire și trăire culturală. Imi dau seama ce eforturi și ce muncă au stat în spatele acestei întâmplări artistice și sunt conștient că fără frumoasa dumneavoastră «nebunie», dragoste și stăruință acest lucru nu ar fi fost posibil. Vă doresc să puteți duce mai departe această minune!”.

Primă prezență de mare atractivitate în program: Corala ASTRA, formație cu impresionantă tradiție istorică, legată de Andrei Șaguna, proeminent om de cultură, strălucit diplomat, organizator al Mitropoliei Ortodoxe a Ardealului, cel care în 1850, prin Asociația Astra, al cărei prim președinte a fost, a înființat numeroase instituții, între care peste 800 de școli, cu influență în dezvoltarea Ardealului.

Concertele susținute în întreaga Europă, în Canada și Venezuela, repertoriul vast a capella, vocal simfonic (dar și colinde), sunt o permanentă carte de vizită onorantă pentru oricare scenă de prestigiu, gazdă a coralei. Având la „cârmă” muzicieni absolut speciali – dirijorul Ioan Oarcea, profesor, dr. (gestica sa blândă dar foarte expresivă cheamă și găsește performanța), pe Lucian Nireșteanu, dirijor adjunct, pianist, conferențiar univ. dr., pe Constantin Banu, dirijor secund, au prezentat în deschiderea concertului un florilegiu de lucrări cu tematică adecvată momentului, locului. Alături de orchestra din Bilbao, formată din 33 de tineri între care doi sași și o româncă, formația a interpretat Fantezia pentru pian cor și orchestră op. 64 de Beethoven. Solistul, Botond Szocs, tânăr student la Conservatorul din Brașov, are un talent emoționant, o pasiune de a cânta, un temperament neobișnuit pentru vârsta sa fragedă. Și stilistic a fost mulțumitor.

Fragmentele prezentate de orchestra din Bilbao din lucrări de Mendelssohn, solo Maialen Ortega, Mauro Giuliani, solist Leonardo Alonso, ambii virtuozi, din Simfonia a V-a de Mendelssohn, ori din Gloria lui Vivaldi, soliste Angela Gibă și Orsolya Lovenberger, glasuri armonioase, formate în corala Astra, mi-au ivit un gând: le-ar sta bine (și publicului) într-o nocturnă la Ateneul Român într-una din serile Festivalului „Enescu”.

Preludiul la unison
din creația lui George Enescu, oferit de Radu Hamzea a fost o neașteptată și cât de bine venită ofrandă adusă creației naționale! Radu Hamzea are ceea ce se numește „bosa dirijatului”. Se face înțeles fără dificultate de orchestre, de public, relevă esențele partiturilor, este o prezență agreabilă, intelectuală, dorită reîntâlnirilor pe scenele de concert. Finalul Haendel-ian al concertului a demonstrat-o!

În așteptarea reeditării concertelor domniei sale, îi doresc viceprimarului Octavian Cristian, izbânzi în demersurile sale. Le merită pentru ceea ce are de oferit, putând să o și facă, celor din Cristian dar și tuturor melomanilor, și nu numai, care-i vor urma și urmări eforturile în demonstrarea unei definiții, dragă mie, a muzicii: o iconografie sonoră a inefabilului.

Reverență profesorului Paul Hamsea, inițiatorul și deschizatorul de căi ale Euterpei, prin muzica spre iubire.