Maeștrii condeieri din ...UCMR
(Daniela Caraman Fotea, 20 aprilie 2006)
Aleg dintre vorbele de duh ale lui Caragiale pe cele potrivit cărora „oricărui român care a învățat să citească, cel mai greu îi este să... nu scrie!". Breasla muzicală de profil, a condeierilor, atestată încă din 1850, prin cronicile lui Nicolae Filimon, nu a făcut excepție. A fost și este prolifică, valoroasă, cu impact internațional, organizată: în 17 aprilie și-a ales pentru următorii 4 ani, conducerea.

Iată așadar, în ordine alfabetică, personalitățile din fruntea Secției de muzicologie a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor.

RUXANDRA ARZOIU, voce a Radioulu; dialoghează cu ineditul la... răscruce de muzici, așa cum o recomandă o apreciată emisiune. PETRE CODREANU. Vrei să afli ceva, întreabă-l! Răspunde fără greș pe orice coordonată stilistică academică. Față de un ...computer, doar viteza de livrare a informației diferă... Aprecierile de valoare ale domniei sale au exactitatea unui ceas elvețian, originalitate concentrată pe esențe. GRIGORE CONSTANTINESCU: profesor universitar, doctor: cuvînt de miere, frază cu fast și eleganță, la rîndul său, o enciclopedie muzicală. La împlinirea celor 80 de ani, în 2003, maestrul VIOREL COSMA scrisese 80 de cărți; este singurul muzicolog român cu o lucrare tradusă în... chineză! I-am urat centenarul și titluri noi pînă la 100... dar, numărul cărților a luat-o deja înaintea vârstei. GHEORGHE FIRCA: cercetător cu solidă contribuție în domeniul armoniei modale, al limbajului sonor de secol 20, compozitor. ALEXANDRU LEAHU, muzicolog, estetician, profesor. LAURA MANOLACHE este o... mansuetă: are blîndețe, bunătate, indulgență! I se datorează publicarea integralei interviurilor acordate de George Enescu; sute de pagini – oglindă inedită a compozitorului național. SMARANDA OȚEANU BUNEA: energie și idei în perpetuum: compozitoare, ziaristă, manager, ctitor cultural. Este nr.1 între redutabilii muzicieni ai generației afirmată din anii '65 (și nu numai). A conceput și pus în pagină reviste muzicale longevive, cu impact, asociații profesionale elitiste ale breslei, mai nou, o instituție muzicală – Opera Comică pentru Copii. VALENTINA SANDU DEDIU: finețe muzicologică (și nu numai); este sufletul simpozioanelor de profil, model pentru tinerii pe care îi formează la Academia Națională. Lui BARBU BUCUR SEBASTIAN îi datorăm relația cu spiritualitatea muzicală, la propriu: bizantinolog, este cercetător și păstrător de tradiție prețioasă pentru cultura românească. Dr. VASILE TOMESCU: eruditul Vasile Tomescu! Cu operă magna, istoriograf, somitate a muzicii românești. LUMINIȚA VARTOLOMEI este... șefa! Coordonatoarea Biroului de Muzicologie; condei cu har, culoare personală a opiniei, profesionalitate. Premiată de Academia Română. ELENA ZOTTOVICEANU, specialist cercetător în istoria artei muzicale, unul dintre consilierii pentru strategia concertistică a formațiilor muzicale Radio.

Pentru final, o observație: 5 dintre muzicologii aleși în conducerea secției de profil provin, iată, nu întîmplător din enclava Radio: Arzoiu, Laura Manolache, Vartolomei, Elena Zottoviceanu și... subsemnata, DANIELA CARAMAN FOTEA. Mi-a venit în minte pentru încheiere, și un logo cumva năstrușnic: Muzicologia are cu ce ocroti.... muzichiia!

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006