Artă și mecenat la altitudine
(Daniela Caraman Fotea, 6 iunie 2006)
Concertele Filarmonicii „George Enescu” din finalul lunii mai au fost o atracție a stagiunii. Excelentă ideea lui Horia Andreescu de a prezenta un program compact Respighi, cel numit și... „pictorul decorativ”! A fost un triumf programul cu valoare de unicat în care și – a găsit un binevenit loc și „Concertul gregorian pentru vioară și orchestră”, pe care distinsa violonistă germană JENNY ABEL l – a interpretat prima și până acum singura, în România. Înregistrată în anii '80 la Iași, lucrarea a apărut și pe CD la Bayer Records, Germania. Așadar a fost un privilegiu pentru melomani: am avut de admirat fluiditatea, ritmul, accentul la visare, poezia plastică a actului dirijoral, inteligența muzicală ascuțită, precizia cronometrică, năvalnică dar ordonată a solistei care este o prezență delectantă, aparte, pe importante scene de concert ale continentelor: în Europa, Statele Unite, Canada, spațiul asiatic. Compozitori de notorietate – Hans Werner Henze, Gerhard Rosenfeld i – au dedicat lucrări. Dar și... Alexandru Hrisanide...

Nu un curriculum fascinant vreau să detaliez, ci gesturile absolut impresionante pe care distinsa Jenny Abel le-a avut față de România, încă din 1982.

Prin asociația domniei sale – Aktion Filarmonica Rumanien, a contribuit la dotarea orchestrelor românești cu instrumente; la subvenționarea de partituri, a drepturilor de folosință pentru repertoriul de concert, la editarea de carte muzicală românească. În interpretarea ei, integrala lucrărilor pentru vioară de George Enescu este prezentată constant în afara hotarelor României, fiind popularizată și prin prelegeri. Readuc în atenție și discul „Portret” Pascal Bentoiu, în cuprinsul căruia Jenny Abel interpretează cu rafinament „Concertul pentru vioară și orchestră”, înregistrat pentru Westdeutschen Rundfung Köln cu Orchestra Nordwestdeutsche Philharmonie, tot sub bagheta lui Horia Andreescu, casa editoare fiind Hastedt Edition din Bremen.

Prin activitatea managerială a domniei sale (turneele pe care le-a organizat), artiștii români și-au demonstrat valoarea în orașele lumii. Susține master class gratuit pentru tinerimea noastră muzicală – la Câmpina, unde școala din localitate beneficiază acum de un pian, obținut de asemenea prin Aktion Filarmonica Rumanien.

Iată, sunt 24 de ani de când Doamna Jenny Abel este statornic alături de noi, prin concerte de ținută, mecenat la altitudine, respect față de creația muzicală românească.

Reverență de mare prețuire și respect Doamnei Jenny Abel!

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006