Vara seacă a muzicii
(Daniela Caraman Fotea, 25 septembrie 2006)
Nu o dată am constatat, cu mîhnire, alături de confrați: vara muzicală bucureșteană a fost seacă. Mai mult ca niciodată. A lipsit o stagiune estivală de concepție. Au fost ceva concerte, ici colo, fără liant. Explicația programului „Strauss”, de la Filarmonică, în contextul aniversării nașterii lui Enescu, îmi lipsește...

A existat totuși o – „redută”. Cei mai năpăstuiți de soartă, membrii Teatrului de Operetă „Ion Dacian”, mă refer la lipsa spațiului de joc, mistuit de incendiu, au susținut miercuri de miercuri toată vara, concerte cu arii, duete, balet, la care s-a rulat aproape tot efectivul: pe esplanada din fața teatrului, în parcarea acestuia fiind așezate scaune pentru public, prezent la toate întîlnirile propuse. Opereta este de altfel, singurul teatru muzical bucureștean care are un Fan club. Se numește „Prietenii operetei”, este activat de Marilena Ghiță și Doina Chilargi. Are membri fideli, persoane cu ținută intelectuală – mari admiratori și iubitori ai genului. Se înțelege că la nici unul din spectacolele stagiunii curente nu lipseau, indiferent de itinerarea acestora prin sălile dispuse la găzduire pînă la finisarea binevenitului proiect care va atribui Operetei, sala Omnia. Foarte frumos!

Ultima miercuri de septembrie din mini-stagiunea operetei a cuprins pagini din „Silvia” de Kalmann, Contesa Maritza, muzică de Stolz, Lehar, numere vocale, susținute de 10 soliști – Ligia Dună, Eugenia Ilinca, Daha, Mioara Manea Arvunescu, Bogdan Caragea, Ciurdea, Marius Mitrofan ș.a. intermezzi instrumentale, balet. Acompaniator ca întotdeauna, grupul „Concertino”, condus de Eugen Mirescu.

Sigur, comentariile pot fi mai punctuale – pe calitatea sonorității, amplificare; nici interpretările nu erau mereu cele așteptate. Dar ceea ce s-a petrecut toată vara în inima orașului, a adus culoare – chiar și la propriu: soliștii evoluau și în costume de scenă; a oferit muzica agreabilă a unui gen care, iată, rezistă modelor și are priză. Ideea pusă în scenă merita consemnarea.

Cu nouă conducere, operetiștii au demarat deja în proiecte ambițioase – premiera cu „Burghezul gentilom” – la care orchestra colaborează.

Aștept noua lor stagiune. Evident și desfășurări de substanță extinse de edilii și autoritatea culturală bucureșteană pe un evantai de genuri muzicale pentru vara 2007, pe culoarul academic. Dacă vrem să ne numim și în acest segment, europeni.

Pînă atunci, revanșa s-a cantonat în zilele francofoniei.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006