CHIRIȚA ÎN...TURNEU
(Daniela Caraman Fotea, 3 noiembrie 2006)
Adeseori am auzit, am citit prin interviuri și declarații provenite de la artiști neaoși sau de aiurea, din varii ierarhii ale genurilor muzicii, cuvinte poposite în superlative, chiar ditirambe, la adresa publicului român, a reacțiilor acestuia la concert. Cauzele pot fi buna creștere, politețea audienței, aranjamentele, subiectivismul, nepriceperea mai mereu entuziastă (de regulă din zonele unde e bănuită prezența obrazelor așa zise „subțiri” vin aplauzele între părțile simfoniilor sau ale concertelor instrumentale!). Un singur public nu poate fi „modelat”, înșelat, nici cumpărat: COPIII! O verific ori de cîte ori asist la spectacolele dedicate ale Operei comice.

Deunăzi, am revăzut recenta premieră cu CHIRIȚA ÎN PROVINCIE după Alecsandri, pe muzica lui Flechtenmacher. Doar cine nu a pus piciorul în sala de la Palatul copiilor își poate imagina altceva decît bucuria în torente pe care o transmit sutele de mini-spectatori; entuziasmul lor participativ, aplauzele, dialogul ad-hoc, întrebările și „ajutorul”, susținerea acordată (cu cea mai EMOȚIONANTĂ candoare), personajelor puse în încurcătură pe parcursul acțiunii, de „cei răi”, la spectacolele, care iată, reușesc în succesiune, de ani de zile, să facă săli pline. Pentru că există și un „fler” al alegerii repertoriului, fie că este vorba de lucrare muzicală sau de balet. La Chirița, cu Stela Popescu în tol titular, mai mult ca oricînd. Pentru fluența regiei, (Cristian Mihăilescu), ambianța scenografică, veselă, colorată, semnată Viorica Petrovici, echipa de soliști tînără, cu plăcere de muzică, dar și pentru comentariul sonor perfect adaptat – Mădălina Florescu la orgă; și evident, pentru impresionant de bogata artă expresivă a Stelei Popescu, adevărata stea care în orice rol, dă impresia că acea partitură a fost concepută numai și numai pentru ea. La finalul reprezentației de la Palatul Copiilor de săptămîna trecută, o mogîldeață foarte supărată, dădea a plîns: `...de ce nu se mai cîntă? De ce nu se mai cîntă?...”. Evident, își mai dorea continuarea spectacolului...

Mai există o categorie implicată în show bizz care, poate chiar niciodată nu se înșală asupra alegerilor de turneu: organizatorul de spectacole, impresarul, mai ales cel de peste hotare. Este cazul companiei Teșu, care a invitat Opera Comică pentru Copii, cu această Chiriță, în Israel, în șase orașe, printre care Haifa și Tel Aviv. Astăzi are loc prima reprezentație. Și, ce vă spuneam? Din informațiile primite, biletele sunt deja vîndute. Se va prezenta un spectacol mai complex; în prima parte un Mozart fest: arii celebrisime de operă cu Vicențiu Țăranu și Valentin Racoveanu, în alternanță cu numere solistice ale Stelei Popescu; partea a doua, Chirița.

Se așteaptă și sărbătorirea specială pregătită de oficialitățile israeliene Stelei Popescu pentru frumoasa și rotunda vîrstă pe care o poartă cu dezinvoltura tinereții. Va fi petrecere mare, acolo, evident cu... Havana gila!

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006